بی‌اطلاعی از قانون کار، مهمترین مشکل نظام کارگری و کارفرمایی

شهرضا - رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا گفت: متأسفانه بسیاری از کارگران و کارفرمایان از قوانین کار بی‌اطلاع هستند و به دلیل همین مسئله در بسیاری موارد حقوق آنان ضایع یا به حقوق دیگران تجاوز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، مصطفی اباذری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عدم آگاهی از قوانین و مقررات، یکی از مهمترین مشکلات نظام کارگری و کارفرمایی است، اظهار کرد: اداره یک کارگاه یا کارخانه یا اشتغال در این مراکز، نیازمند برخورداری از دانش و آگاهی کافی از مقررات است؛ زیرا ناآگاهی در این زمینه باعث افزایش مشکلات و تجاوز به حقوق دیگران می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون کار برای حمایت از کارگران، وضع شده است، تصریح کرد: کارگران به عنوان قشری که در نظام تولید و کارفرمایی ضعیف‌تر هستند باید حمایت شوند، اما این مسئله به معنی نادیده گرفتن حقوق کارفرایان نبوده و حمایت‌های قانونی از آنا نیز وجود دارد.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ هزار نفر کارگر در شهرضا وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۱۵ هزار نفر در حوزه کارگر و کارفرمایی فعالیت می‌کنند، این در حالی است که در این شهرستان دو هزار و ۷۷۳ واحد کارگاهی وجود دارد که بین یک تا ۱۰۰ نفر کارگر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

اباذری با اشاره به برخورداری این شهرستان از شورای حل اختلاف کار، از صدور ماهیانه حدود یکصد رأی در این شورا خبر داد و افزود: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های کارگری در این شهرستان ۲۰ روز است، در حالی که این مدت در استان بین ۴۰ تا ۴۵ روز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: مراجعه ماهیانه حدود چهار هزار نفر به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان برای پیگیری امور مرتبط نشان می‌دهد، این وزارتخانه و ادارات تابعه آن یکی از بزرگترین وزارتخانه دولت است که رسیدگی به بخش‌های زیادی از فعالیت‌های اجتماعی را برعهده دارد.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا تأکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی ایجاد اشتغال در کشور نیست، بلکه این وزارتخانه متولی نظارت و توزیع تسهیلات مختلفی است که دولت برای ایجاد عرصه‌های کارفرمایی و تولیدی تصویب کرده است.

اباذری با اشاره به ساخت و واگذاری هزار و ۶۸۰ واحد مسکن مهر از سوی تعاونی‌های مسکن مهر این شهرستان در فاصله زمانی سه سال، تصریح کرد: شرکت «توسعه و عمران شهروندی شهرضا» با هدف ایجاد تسهیلات مناسب برای واگذاری پروژه‌های عمرانی این شهرستان به پیمانکاران شهرضایی تشکیل می‌شود که اشتغال بسیاری از جوانان بیکار را به همره دارد، اما تأسیس و توسعه فعالیت‌های این شرکت، نیازمند همکاری و مشارکت همه مردم و مسئولان شهرستان است.

کد خبر 355692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.