ارتقا سرانه‌های خدماتی شهرک شهید کشوری با کمک بخش خصوصی/ سالن اجلاس برای شهر درآمدزا است

شهرک شهید کشوری در شرق اصفهان واقع شده؛ احداث این مجموعه که ۱۳۰ هکتار از اراضی مجتمع آبشار را در بر می‌گیرد با هدف ساخت بیش از ۱۱۰۰۰واحد مسکونی در هفت فاز اجرایی در سال ۱۳۷۹ کلید خورد؛ اما با گذشت نزدیک به ۱۸ سال از ساخت آن، هنوز ساکنان منطقه از نبود سرانه‌های خدماتی گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نبود سرانه‌های خدماتی از جمله بازار روز، فضای سبز و بوستان شهری، امکانات ورزشی و درمانی از یک سو و ایمنی ساختمان‌ها از سویی دیگر از جمله مشکلات شهرک شهید کشوری است که نارضایتی ساکنان این شهرک را به دنبال داشته است، اما مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان از ورود شهرداری برای رفع مشکلات این شهرک خبر می‌دهد و می‌گوید: متولی اصلی پروژه ١٣٠هکتاری شهید کشوری، شرکت عمران آبشار اسپادانا ارتش است، اما با توجه به درخواست های مردمی شهرداری طی چهار ماه گذشته تعاملات خوبی برقرار کرده تا با ورود بخش خصوصی یک مجموعه ورزشی به وسعت ۱۸ هزار مترمربع و مجموعه بهداشتی درمانی در این شهرک احداث کند.

شهرداری منطقه ٦ اصفهان در ضلع شمالی شهر واقع شده، محدوده مرزی و جغرافیایی این منطقه از شمال به پل سی و سه پل در مسیر زاینده رود تا پل بزرگمهر، از غرب به پل راه آهن در مسیر بزرگراه شهید دستجردی، از شرق به پل بزرگمهر در مسیر رودخانه و از جنوب به پل شهید بالایی منتهی می‌شود؛ پروژه‌های مهم و شاخصی از جمله سالن اجلاس، طرح بازآفرینی محله همت آباد و سالن اجتماعات گلستان شهدا در این منطقه در دست اجرا است.

برای بررسی وضعیت پیشرفت پروژه‌های شاخص شهر و چالش‌هایی که منطقه با آن مواجه است، با محمدرضا برکت، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان به گفت و گو نشستیم؛

برای ارتقا کیفیت زندگی در شهرک شهید کشوری چه برنامه‌ای دارد؟

 متولی اصلی پروژه ١٣٠هکتاری شهید کشوری، شرکت عمران آبشار اسپادانا ارتش است، در گذشته و در ابتدای ساخت این مجموع، شهرداری باید به نوعی ورود پیدا می‌کرد، اما این مهم اتفاق نیفتاده است، البته طی چند ماه اخیر سعی کردیم به این شهرک ورود پیدا و ساختمان‌ها را از لحاظ ایمنی بررسی کنیم؛ در حال حاضر تمامی ساختمان‌های ساخته شده در این شهرک باید جهت گرفتن پایان کار با مدارک مربوط به آتش نشانی اقدام کنند، زیرا ساختمان‌ها باید استانداردهای شهری را رعایت کنند و در صورت مغایرت آن موارد اصلاح شود.

در راستای توسعه فضای سبز شهرک شهید کشوری، پارک جنگلی روح الامین با وسعت هشت هزار مترمربع به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در دست احداث است که تا پایان ماه آینده به مرحله بهره برداری می رسد.

مباحث ١٣٠ هکتاری شهید کشوری را شورای عالی شهرسازی و معماری به مسکن و شهرسازی ابلاغ کرده است، زیرا سرانه‌های خدماتی مجموعه شهید کشوری باید به نحوی تامین شود، زیرا انصافا خدمات کمی ارائه شده شاید به نوعی هنوز این شهرک یک درمانگاه یا سالن و زمین ورزشی ندارد که در مدت این چهار ماه تعاملات خوبی اندیشیده شد تا با ورود بخش خصوصی یک مجموعه ورزشی به وسعت ۱۸ هزار مترمربع و مجموعه بهداشتی درمانی در این شهرک احداث شود.

باتوجه به درخواست های شهروندان مبنی بر احداث فروشگاه های کوثر و نابسامانی‌های بازارهای موقت در شهرک شهید کشوری چه برنامه‌ای اندیشیده شده است؟

سازمان میادین و مشاغل در حال ساخت بازار کوثر است که تا سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد؛ قطعا بازارهای روز تا زمانی که فروشگاه ‌ها احداث شود، ساماندهی خواهد شد.

در مدت ۱۳۰ روز  فعالیت در منطقه شش با چه چالش هایی مواجه بودید و در صدد انجام چه اقداماتی در منطقه هستید تا تغییرات برای مردم ملموس شود؟

منطقه شش بیشترین بودجه را در بین مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان دارد؛ این منطقه بافتی جامع دارد، زیرا همه نوع بافتی را در خود جای داده است که همین موضوع بر اهمیت این منطقه می افزاید. شهردار اصفهان چند ماموریت مهم را در این منطقه به من محول کرد که مهم‌ترین آن  به اتمام رساندن پروژه  ملی سالن همایش‌های بین المللی اصفهان است که تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی و ۵۴ درصد پیشرفت ریالی داشته است؛ تقریبا تمامی مبالغ ریالی به در صد پیشرفت فیزیکی نزدیک شده و دستمزد پیمانکاران در پروژه سالن همایش به روز پرداخت می شود تا کنون کل مبلغی که در این چند سال در این پروژه هزینه شده حدود۲۷۰ میلیار تومان است و مبلغی که ظرف این چند ماهه هزینه شده بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

 مساحت کل پروژه چند هکتار است؟

مساحت کل پروژه ۷۱.۵ هکتار است که  ۸۵ هزار مترمربع آن را سالن اصلی اجلاس و سالن‌های جنبی تشکیل داده است، ۳۱ هکتار از وسعت این پروژه نیز به فضای سبز اختصاص داده شده است که طی یک ماه گذشته کاشت درختان آغاز شده است.

 حدود ۲۶۵ هزار متربع از فضای پروژه به هتل پنج ستاره و ۶۵ هزار متر مربع آن به واحد های تجاری اختصاص پیدا کرده است؛ البته این بخش ها به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده بود که متاسفانه در گذشته با مشکلاتی که پیش امده بود متوقف شد، اما در حال حاضر به دنبال رایزنی هایی که انجام شده درصددیم به طور مجدد این بخش را به سرمایه گذار واگذار کنیم.

برآورد ما بر این است که برای تکمیل پروژه مرکز همایش های بین المللی به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است، البته این مبلغ جدای از اعتبار هتل است؛ در این ارتباط دو جلسه هم اندیشی با سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه شش برگزار شده تا روند اجرای طرح تسریع شود، امیدواریم با حمایت شهردار اصفهان و شورای شهر بخش بزرگی از پروژه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

به نظر شما پروژه سالن اجلاس تا چه میزان می‌تواند به ظرفیت های اصفهان اضافه کند؟

برآورد ما بر این است که این پروژه می تواند بسیار در شهر موثر باشد، زیرا به نوعی می تواند برای شهر اصفهان و شهرهای دیگر درآمد زایی داشته باشد، البته باید این طرح به بهره بردار واگذار شود تا بتواند به درستی از آن استفاده کرد؛ در حال حاضر در مرکز پژوهش های  شورای شهر نیز این موضوع مطرح است که همزمان با اتمام پروژه، بهره برداران نیز مشخص شوند؛ سالن‌های جنبی پروژه در حال ساخت در این پروژه می‌تواند در شهر موثر باشد، زیرا در حال حاضر سالنی که در شان مردم شهید پرور اصفهان باشد، وجود ندارد؛ با استفاده از این پتاسیل می‌توان ظرفیت گردشگری در اصفهان را افزایش داد.

نوسانات نرخ ارز در این پروژه چگونه کنترل می‌شود؟

قراردادهایی که برای ساخت این پروژه بسته شده همه بر پایه قیمت‌های قبلی ارز بود، اما هنوز سازمان بودجه اعلام بودجه جدید نکرده و جا دارد از تمامی پیمانکاران سالن اجلاس تشکر کنم که با وجود تمامی مشکلات، کار را تعطیل  نکردند.

از دیگر پروژه های این منطقه بگویید؟

پروژه های منطقه شش به دو دسته تقسیم می شود؛ بخش از پروژه های آماده بهره برداری است مانند دور برگردان سردار شهید بالایی (اشکاوند) که حدود ۱۴ میلیارد تومان برای فاز دوم آن هزینه شده است؛ احداث پارک تفرحی آبشار سوم  یا همان پردیس هنر به وسعت ٨٠ هزار مترمربع  که به جد به دنبال اتمام آن هستیم و در حال حاضر ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده است، البته قرار بود طرح را تا پایان شهریورماه تکمیل کنیم، اما با مشکلات افزایش نرخ ارز و تهیه مواد اولیه تکمیل پروژه به تعویق افتاد که امیدواریم تا پایان این ماه و اوایل ماه آینده افتتاح شود؛ برای اجرای این پروژه تاکنون بالغ بر ٣٠ میلیارد تومان هزینه شده است.

پیاده‌رو سازی خیابان شهید کلینی و کوی برق (امینی) هرکدام به وسعت هشت هزار و٥٥٠مترمربع به اتمام رسیده و پیاده رو سازی ضلع شمالی کوی امام و خیابان آزادی نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است.

برای رفع مشکلات کم آبی و آبیاری فضای سبز چه تمهیداتی اندیشیده شد؟

یکی از مشکلات مهم منطقه شش، کم آبی است، حدود ٣٢ حلقه چاه داشتیم که حدود ٢٨حلقه آن به طور کلی خشک شد، اما با کمک خدمات شهری توانستیم فضای سبز منطقه را حفظ کنیم؛ یکی از پروژه هایی که برای در راستای آبیاری فضای سبز در دستور کار قرار گرفت، احداث خط آب از سپاهان شهر تا میدان شهید قوچانی به طول

١٧کیلومتر  با هزینه ۳.۵ میلیارد تومان بود که توانستیم پساب را برای آبیاری فضای سبز انتقال دهیم.

از دیگر پروژه های عمرانی این منطقه ساماندهی مسیر اتوبوس تندرو و روکش آسفالت و روشنایی میدان آزادی است؛ روشنایی تونل اتوبان همت در مرحله انتخاب پیمانکار است، محوطه سازی و ساماندهی مجموعه مسکونی زیتون ۷۵ درصد پیشرفت داشته است .

از پروژه‌های بزرگی که درصدد شروع آن هستیم احداث پارک‌سوار اتوبوس‌های شهری صفه است که در بودجه لحاظ نشده، اما به صلاح دید آقای شهردار و جلسات معاونت حمل و نقل قرار بر این شد که این پارک سوار احداث شود، زیرا باید پیک استفاده مسافر از مترو را افزایش دهیم، در این راستا تمامی اتوبوس ها باید در ایستگاه صفه متوقف شوند و مسافران از آنجا برای سفر به داخل شهر از مترو استفاده کنند، در این صورت کاهش ترافیک شهر را نیز به دنبال خواهد شد.

یکی دیگر از پروژه‌های این منطقه احداث فرهنگسازی حضرت قائم است که از پروژه های سال پیش بوده، اما به دلیل مشکلات تعیین کاربری متوقف شده بود، اما در جلسات شورای سیاست‌گذاری به جمع بندی رسیدیم و این طرح را به زودی آغاز می کنیم.

پروژه گلستان شهدا به چه نتیجه ای رسید و آیا بقیه ارگان‌های دخیل در این پروژه سهم خود را پرداخت کرده‌اند؟

یکی دیگر از پروژه‌های مهم منطقه شش که در فضای مجازی هم بازتاب داشت، پروژه احداث  سالن گلستان شهدا بود این پروژه به صورت مشارکتی بین شهرداری و استانداری و بنیاد شهید کلید خورد، بنابراین  مقرر شد که هر کس سهم خود در این راستا را پرداخت کند، بنیاد شهید مقداری از سهم خود را پرداخت کرده است یعنی در واقع  قرارگاه خاتم انبیا ساخت اسکلت فلزی را بر عهده گرفته، اما استانداری باید سهم یک سوم خود را  را پرداخت می‌کرد که این مهم هنوز پرداخت نشده است؛ شهرداری منطقه شش هم بیشتر از سهم خود را پرداخت کرده است، اما با دستور شهردار اصفهان قرار شد پروژه را به مرحله نازک کاری برسانیم. تاکنون هفت میلیارد تومان برای تملک و شش میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است، حدود ١١ پلاک دیگر باید در مسیر این پروژه  آزادسازی شود که بالغ بر ١٤ میلیارد تومان هزینه آن است و حدود پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز برای نازک کاری آن نیاز است.

پروژه بازآفرینی محله همت آباد و نوسازی محله های فرسوده به کجا رسید؟

منطقه ٦ یکی از مناطق برخوردار اصفهان به حساب می آید، اما محله فرسوده همت آباد در دل این منطقه قرار دارد در این راستا پروژه ای برای بازآفرینی این محله در دستور کار قرار گرفته است که حدود ١٨ هزارمتر آماده شده و در اختیار مسکن شهرسازی قرار گرفته و به زودی دو بلوک آن شروع به کار می‌کنند. قسمتی از این محله نیز از سوی شرکت تعاونی همت آباد در حال ساخت است که تملک های آن انجام شده است، شهرداری درصدد است مابقی زمین های محله را تملک کند و طرح تجمیع را اجرایی نماید، امیدواریم ظرف چندسال آینده تحولی أساسی در این محله صورت گیرد.

شهرداری برای پروانه ساخت در آن منطقه تخفیفی قائل می شود؟

تخفیف پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در طرح های تشویقی وجود دارد و ما اماده همکاری با شهروندان برای احیا بافت فرسوده هستیم.

کد خبر 355677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.