۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
زاینده رود قربانی سیاست شد

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه زاینده رود قربانی عوام فریبی سیاستمداران در گذشته است، تصریح کرد: دو تصمیم عوام فریبانه تیشه به ریشه حیات زاینده رود زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا صفوی عصر سه شنبه در مراسم نکوداشت زاینده رود در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: اولین تصمیم، تصویب قانون استانی کردن آب در سال ۸۴  بود که به موجب آن مرزهای سیاسی تبدیل به مرزهای آبی شد و دومین ضربه دادن مجوز به حفر چاه‌های غیرمجاز در سال ۸۵ بود.

وی افزود: همه این تصمیم‌های عوام فریبانه برای بدست آوردن رأی یا منافع شخصی و سیاسی این افراد بود اما زاینده رود قربانی شد. 

این استاد دانشگاه و دوستدار محیط زیست خاطرنشان کرد: باید بین مردم حضور یافت و حقایق را گفت، چرا باید مردم یزد و اصفهان با هم مشکل داشته باشند؟ اگر بخواهیم مدیریت صحیح و پایدار منابع آب داشته باشیم باید همکاری در همه بخش‌ها وجود داشته باشد، در غیر اینصورت سیاستمداران همه چیز را خراب می کنند.

صفوی با بیان اینکه ۹۰ درصد منابع آبی برای کشاورزی استفاده می شود، افزود: حدود ۳۰ درصد از فرآورده های کشاورزی از بین می رود و این ۳۰ درصد ۲۵ میلیارد مترمکعب مصرف پنهان آب دارد، پس باید وقتی از مدیریت آب سخن می گوییم مدیریت غذا هم داشته باشیم، باید هرم آب و غذا و انرژی با هم مدیریت شود.

وی با اشاره به یارانه هایی که برای نهاده های کشاورزی پرداخت می شوند، گفت: پرداخت یارانه برای نهاده ها خیانت به کشاورز است، این یارانه باید برای محصول پرداخت شود تا کشاورز مصرف آب و برق را مدیریت کند، برای صنایع آب بر نیز همینطور باید باشد زیرا وقتی قیمت آب و برق واقعی باشد، مصرفشان نیز مدیریت خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مردم کاهش آب‌های سطحی را می بینند اما به از بین رفتن منابع آب زیرزمینی که پیامدهای انسانی ، زیست محیطی و اقتصادی جبران ناپذیری به دنبال دارد، توجهی نمی کنند.

وی افزود: منابع آب زیرزمینی به دلیل اینکه جلوی چشم ما نیست و از بین رفتنش را نمی بینیم و حس نمی کنیم، حساسیتی برای آن بین ما وجود ندارد اما در حقیقت اثرات ویرانگر آن را در اطرافمان می بینیم  و حس خواهیم کرد.

صفوی اضافه کرد: همه اقشار جامعه باید بپذیرند که از محیط زیست و منابع آب دفاع کنند، نه باید این مهم فقط به قشر دانشگاهی و نخبگان محدود شود.در بدنه جامعه  باید این باور بوجود بیاید که از منابع حیاتی مانند آب محفاظت کنند.

این فعال محیط زیست بیان کرد: بحران آب فقط بُعد محیط زیستی ندارد و از همه جنبه های سیاسی، اقتصادی، انسانی و فرهنگی دارای اهمیت است.

به گزارش ایمنا، مراسم نکوداشت زاینده رود  ، به مناسبت ۱۸ مهرماه روز بزرگداشت این رود ، با حضور جمعی از فعالان دانشجویی، فعالان زیست محیطی و دوستداران زاینده رود در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و بیانیه این مراسم در روزهای آتی منتشر می شود.

کد خبر 355646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.