آمار شیوع اعتیاد در هنرستان‌ها بیش از دبیرستان‌ها است

خمینی‌شهر-دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: در استان اصفهان آمار شیوع اعتیاد در هنرستانی‌ها بیش از دبیرستان‌ها است از این رو در سال تحصیلی جاری آموزش‌های لازم در خصوص مواد مخدر در هنرستان‌ها ارایه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از شهرستان خمینی‌شهر، اصغر هدایت در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان اظهار کرد: مواد مخدر شش هزار سال است که در دنیا افراد بسیاری را در دام اعتیاد خود گرفتار کرده است، اگر نیم‌نگاهی به حوزه هوشمندی فعالیت مواد مخدر و روانگردان‌ها داشته باشیم مشخص می‌شود با حوزه‌ای هوشمند، سیستماتیک و با برنامه در تولید، توزیع و قاچاق روبه رو هستیم.

وی افزود: افزایش قیمت ارز در قیمت مواد مخدر تغییر زیادی ایجاد نکرده است و این موضوع توسط فعالان آن مدیریت شده چرا که بقای این حوزه در حفظ مشتری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تأکید بر این که فعالان در این حوزه بسیار هدفمند و با فکر فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: براساس آمار سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن تریاک در جهان تولید شده که حدود ۷۵ درصد تولید تریاک دنیا در افغانستان است البته افزایش ۵۰ درصدی کشفیات را در دنیا شاهد هستیم.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نسبت به آسیب‌های اجتماعی حساس هستند و دولت را مکلف کرده‌اند در این زمینه ورود پیدا کند، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه ویژه شده و در افق ۱۴۰۰ به شکل نظام‌مند برنامه‌ریزی شده و بر این اساس طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها برای اجرایی شدن ابلاغ شده و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در اولویت اقدامات نظام قرار گرفته است.

هدایت با بیان این که توسعه سمن‌ها و فعالیت در زمینه پیشگیری و آموزش در جامعه یکی از راه حل‌های مقابله با گسترش مواد مخدر است، ادامه داد: تشکیل سمن‌ها به خصوص در حوزه آسیب‌های اجتماعی در اولویت‌های دولت قرار گرفته، اما در شهرستان‌ها ضعیف عمل شده که باید از پتانسیل خیران نیز در این زمینه استفاده کرد.

وی عنوان کرد: در استان اصفهان آمار شیوع اعتیاد در هنرستان‌ها بیشتر از دبیرستان‌ها است و در سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش موظف شده که در همه هنرستان‌های استان اصفهان و ۴۰ درصد دبیرستان‌ها  بر اساس تفاهم‌نامه‌ها به دانش آموزان و خانواده آن‌ها آموزش‌های لازم در خصوص مواد مخدر را بدهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تصریح کرد: طرح ملی مبارزه همه جانبه با پدیده مواد مخدر، روانگردان ها و پیش‌سازها در برنامه ششم توسعه کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد را هدف‌گذاری کرده و با داشتن برنامه، اهداف مشخص شده را دنبال کنیم.

وی افزود:ریشه اعتیاد در عدم مهارت زندگی، خلاء در خانواده، نوع سبک زندگی و... است و بیکاری به تنهایی ریشه اعتیاد نیست چرا که اعتیاد در بین شاغلان نیز افزایش داشته و جامعه تنها نیاز به آموزش دارد.

هدایت اضافه کرد: کاسبان مواد مخدر هوشمندانه برای اقشار مختلف جامعه بر اساس نیازهای آنان برنامه‌ریزی می‌کنند و تنها می‌توانیم با مقابله در برابر اعتیاد بایستیم و حوزه تقاضا را کاهش دهیم که با برانگیختگی و حساس کردن خانواده‌ها می‌توان به نتایج خوبی دست یابیم.

هدایت با بیان این که شهرستان خمینی‌شهر دارای اهمیت و حساسیت است و باید با اقدامات مقابله‌ای و مباحث فرهنگی و ناامن کردن منطقه برای متخلفان، فضا را به سمتی ببریم که از دیگر استان‌ها برای تهیه مواد مخدر در این منطقه حضور پیدا نکنند، گفت: پلیس مواد مخدر خمینی‌شهر باید با قدرت بیشتر عمل کند و کشفیات حوزه مواد مخدر در شهرستان افزایش پیدا کند.

کد خبر 355617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.