برای نجات زمین به اقدامات فوری و گسترده نیاز است

برای جلوگیری از گرمایش زمین و تغییرات خطرناک آب و هوایی به "اقدامات فوری و گسترده" نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از حدود یک هفته مذاکرات دشوار در اینچئون کره جنوبی، کارشناسان مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی با انتشار یک گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای درخصوص افزایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد  و گرمتر شدن آب و هوای زمین نسبت به پیامدهای ناگوار آن هشدار دادند.

بر اساس این گزارش در صورت ادامه روند فعلی حاکم بر جهان و تغییر نکردن سیاست دولت‌ها و شیوه زندگی مردم دمای زمین به بالاتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۲ میلادی می‌رسد در حالی که سال ۲۰۱۵ با تصویب معاهده آب و هوایی پاریس، ۱۹۷ کشور به مهار افزایش دما کمتر از دو درجه سانتی‌گراد ملزم و متعهد شدند.

هدف معاهده پاریس جلوگیری ازافزایش دمای بالای نیم درجه تا سال ۲۰۵۰ بود اما در دو سال اخیر این رقم از یک درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است و نگرانی‌ها در خصوص افزایش دمای زمین تا سه درجه سانتی‌گراد در نیمه اول قرن ۲۱ افزایش یافته است.

دانشمندان با تاکید بر لزوم اقدامات فوری در سطحی گسترده برای جلوگیری از گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی و پیامدهای ناگوار آن هشدار دادند.

دانشمندان معتقدند در صورتی که نتوان افزایش دمای زمین را زیر ۱.۵ درجه نگهداشت سطح آب‌های جهان بر اثر ذوب شدن یخ‌های قطبی ۱۰ سانتیمتر بالا خواهد آمد و جان ده‌ها میلیون نفر به دلیل سیل و طوفان‌های سهمگین به خطر خواهد افتاد.

خشکیدگی و وقوع سیل‌های مخرب بر اثر تغییرات آب و هوایی آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی و مناطق استوایی را بیش از دیگر مناطق جهان تهدید می‌کند.

نابودی زمین‌های کشاورزی، آب و خاک و در پی آن از بین رفتن امنیت غذایی میلیون‌ها انسان و افزایش مهاجران اقلیمی از جمله پیامدهای وحشتناک تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است.

بنا بر گفته دانشمندان برای جلوگیری از افزایش دمای زمین، تولید دی اکسید کربن باید تا سال ۲۰۳۰ تا ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ کاهش یابد و مصرف سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ و تولید آلاینده‌های کربنی تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد. همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر باید منبع تأمین ۸۵ درصد برق جهان باشد.

دستیابی به این اهداف و جلوگیری از گرمتر شدن زمین به ۲۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

چین، آمریکا و هند به ترتیب آلاینده‌ترین کشورها به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند و ایران هفتمین کشور آلاینده جهان به شمار می‌رود.

کد خبر 355569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.