مخالف اجرای طرح بازچرخانی آب هستم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مخالف اجرای طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده‌رود هستم؛ زیرا این طرح از نظر بهداشتی دارای اشکالات زیادی است.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان این که مخلوط آب پساب با آب سالم در این طرح؛ مسبب اشکالات فراوانی است، اظهار کرد: این طرح کاملا از نظر بهداشتی غیراصولی است و نه تنها  مفید نیست بلکه ضرر و زیان‌های زیادی را همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در شرایط خشکسالی فعلی باید از پساب فاضلاب به عنوان یک سرمایه به درستی بهره‌برداری شود، خاطر نشان کرد: مرکز بهداشت اصفهان حدود شش سال پیش طرحی مبنی بر "طرح تصفیه پساب با فرآیند بسیار مطمئن" ارائه کرد که بار میکروبی پساب را در حد صفر می‌رساند و آب را به یک آب بسیار شفاف و بدون خطر تبدیل می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: حدود یک سال طول کشید تا گروهی که تشکیل شده بود از کارشناسان بهداشت محیط، کارشناسان آب و فاضلاب و ... روی طرح صفر کردن بار میکروبی و شفاف کردن پساب کار کردند و بعد از این که پروژه در باغبادران اجرایی شد و به نتیجه مطلوبی دست پیدا کردیم، آن را در پایلوت بزرگ‌تر در تصفیه خانه شمال اصفهان در منطقه حبیب‌آباد به اجرا در آوردیم.

وی با بیان این که پس از نتیجه‌گیری مطلوب اجرای طرح تصفیه پساب در حبیب‌آباد و باغبادران این طرح را به مدیریت بحران استانداری ارائه دادیم، گفت: انتظار داشتیم اکنون که خشکسالی دامن‌گیر شهر شده، از این طرح استقبال شود تا از پساب به عنوان یک اندوخته بهینه به درستی استفاده شود، چرا که در این طرح خروجی پساب، آبی است که بار میکروبی آن بسیار کم و شفاف است؛ اما متأسفانه با اینک ه بار مالی اجرایی شدن این طرح زیاد هم نبود، با اجرا شدنش موافقت نشد و به فراموشی سپرده شد.

حیدری با تأکید بر این که روش‌های بهتر و موثرتری مانند "یو وی" و ... برای تصفیه آب داریم، ادامه داد: دل خوش کرده‌ایم به این که با کلر یا هوادهی آب را تصفیه کنیم، باید به اداره آب و فاضلاب بودجه لازم داده شود تا این طرح را شفاف‌سازی و کم کردن بار میکروبی پساب را اجرا کند تا پسابی با بار میکروبی نزدیک به صفر تولید شود، حتی می‌توان از این پساب تصفیه شده برای درختان مثمر و البته چمن‌ها استفاده کرد که از لحاظ داشتن امنیت بهداشتی نیز بسیار مطمئن خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مجموع مخالف اجرای طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده‌رود هستم چرا که این طرح به لحاظ بهداشتی دارای اشکالات زیادی است.

به گزارش ایمنا؛ بازچرخانی آب در زاینده رود موضوعی است که مسئولان استان، فعالان محیط زیست، کارشناسان میراث، مردم شهر و ... را درگیر کرده که آیا مزیت اجرایی شدن این طرح به مضرات اجرایی نشدنش می‌چربد یا خیر! برخی موافق این طرح و اجرایی شدن آن هستند و بعضی بسیار مخالف، نظرات بسیاری درباره طرح بازچرخانی آب در زاینده‌رود وجود دارد، شاید یکی از مهمترین دلایل موافقت‌ها با اجرایی شدن این طرح بر اساس نظراتی است که عقیده دارند باعث ایجاد جو روانی مثبت در بین اقشار مختلف مردم است و شاید سر منشأ بیشتر مخالفت‌هایی که با این طرح می‌شود به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی و بهداشتی است که از ابعاد خطرناک محتمل در این پروژه است.

کد خبر 355565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.