صادرات رب گوجه، سیب زمینی و خوراک دام و طیور ممنوع شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات سیب زمینی، خوراک دام و طیور و رب گوجه فرنگی را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نامه «محمد شریعتمداری»، ممنوعیت صادرات سیب زمینی، خوراک دام و طیور و رب گوجه فرنگی از بیستم مهرماه ۱۳۹۷ تا اطلاع بعدی است.

صادرات سیب زمینی با ردیف تعرفه‌های (۰۷۱۴۳۰۰۰)، (۰۷۱۴۲۰۰۰)، (۰۷۰۱۹۰۰۰) و (۰۷۰۱۱۰۰۰) ممنوع شد.

خوراک دام و طیور با ردیف تعرفه‌های (۲۳۰۸۰۰۰۰)، (۲۳۰۹۹۰۹۰)، (۲۳۰۹۹۰۴۰) و (۲۳۰۹۹۰۳۰) نیز جزو ممنوعیت هاست.

صدور رب گوجه‌فرنگی با ردیف تعرفه‌های (۲۰۰۲۱۰۰۰)، (۲۰۰۲۹۰۱۰)، (۲۰۰۲۹۰۹۰)، (۲۰۰۹۵۰۰۰) و (۲۱۰۳۲۰۰۰) تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام شد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۹۷ - ۱۳۹۶ تولید پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در ۱۲۲ هزار و ۲۸۱ هکتار پیش بینی شده که ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار تن در ۵۹ هزار و ۵۱ هکتار مربوط به طرح استمرار و کشت بهاره است.

سه میلیون و ۱۱۲ هزار تن محصول نیز در ۶۳ هزار و ۲۲۲ هکتار مربوط به کشت تابستانه تولید می شود.

در بحث صادرات نیز پارسال حدود ۵۳۲ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۱۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و ۱۳۴ هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به کشورهای هدف صادر شد.

در پنج ماهه امسال نیز نزدیک ۳۰۶ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار و ۴۸ هزار تن رب گوجه فرنگی به ارزش ۶۸ میلیون دلار به عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات صورت گرفت.

سرانه مصرف گوجه فرنگی تازه خوری و سس و رب گوجه فرنگی فرآوری شده برای هر ایرانی حدود ۵۰ کیلوگرم برآورد شده است.

همچنین مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید سیب زمینی گفت: برای سال زراعی ۹۷ - ۱۳۹۶ تولید حدود چهار میلیون و ۹۳۰ هزار تن سیب زمینی در ۱۴۱ هزار و ۴۰۲ هکتار پیش بینی شده است که از این میزان سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن در ۹۷ هزار و ۱۰۰ هکتار، کشت پاییزه است.

حسین اصغری ادامه داد: یک میلیون و ۶۲۷ هزار تن در ۶۴ هزار و ۳۰۲ هکتار نیز در طرح استمرار و بهاره تولید می شود که بخش عمده آن محقق شده است.

وی میزان صادرات پارسال سیب زمینی را بیش از ۶۱۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در پنج ماهه امسال ۱۴۸ هزار تن به ارزش ۵۰ میلیون دلار به عراق و افغانستان صادر شد.

به گفته وی، سرانه مصرف سیب زمینی تازه خوری و فرآوری شده در کشور ۴۳ تا ۴۵ کیلوگرم است.

حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز گفت: از ۱۷ کشتی حامل نهاده های دام و طیور، تاکنون چند محموله به بندر امام(ره) رسیده است و هیچ کمبودی در تامین ذرت، کنجاله سویا و جو نداریم.

طبق آمارها، سالیانه نزدیک به ۹ میلیون تن انواع نهاده های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا به ارزش حدود سه میلیارد دلار وارد می شود؛ در واقع نزدیک به ۸۰ درصد نهاده های مورد نیاز کشور وارداتی است.

نهاده های دام و طیور جزو کالاهای اساسی و اولویت یک به شمار می آید که با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان وارد می شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 355547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.