داروهای کاهش وزن، سلاحی جدید برای پیشگیری از دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های شایع است که با وجود راه‌های درمان‌ متعدد ، هنوز نمی‌توان آن را به خوبی کنترل کرد؛ حتی افرادی که سالم به نظر می‌رسند، ممکن است مبتلا به پیش دیابت باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج یک آزمایش بالینی جدید که به تازگی در مجله " The Lancet" منتشر شده است، نشان می‌دهد که داروهای کاهش وزن، برای پیشگیری و درمان بیماری دیابت موثر هستند. این داروها از ابتلا به دیابت در افرادی که چاق بوده و یا دارای اضافه وزن هستند، جلوگیری می‌کند.

در  این روش قرص‌های خوراکی نظیر "متفورمین"، انواع مختلف داروهای انسولین و شیوه‌های مداخله‌گرانه‌ای مانند جراحی کاهش وزن توصیه می‌شود. به گفته محققان بیمارستان "Brigham" و بیمارستان زنان در بوستون، داروی کاهش وزن "lorcaserin" در کاهش خطر ابتلا به دیابت، نتایج مثبتی از خود نشان داده است.

این تحقیق بر روی ۱۲ هزار فرد دارای اضافه وزن و چاق که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند، انجام شد. همچنین بیش از نیمی از شرکت کنندگان به دیابت مبتلا بودند و یک سوم از آن‌ها علائم پیش دیابت از خود نشان دادند. در بررسی صورت گرفته، نیمی از شرکت کنندگان، داروی کاهش وزن دریافت کردند و به نیمی دیگر دارونما داده شد. محققان این افراد را برای مدت سه سال تحت نظر داشتند.

نتایج تحقیق نشان داد که داروی "Lorcaserin"، خطر ابتلا به دیابت را در افرادی که پیش دیابت داشتند، حدود ۱۹ درصد کاهش می‌دهد. همچنین قند خون حدود ۹.۲ درصد افراد مبتلا به پیش دیابت که داروی مورد نظر را مصرف کرده بودند، به حالت طبیعی بازگشت.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که داروی "Lorcaserin"، عوارض بیماری دیابت مانند میکروآلبومینوری (افزایش متوسط سطح آلبومین در ادرار)، رتینوپاتی دیابتی (یکی از عوارض بیماری دیابت است که روی چشم‌ها تأثیر می‌گذارد) و نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) را حدود ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

نتیجه بررسی‌ها حاکی از این است که مصرف این دارو برای افرادی که قبلاً از داروهای انسولین و یا دیگر شیوه‌های درمان‌ بیماری دیابت استفاده کرده‌اند، منجر به افت قند خون می‌شود.

کد خبر 355544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.