حرفه‌آموزی، راه نجات از بحران بیکاری

شهرضا - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکل بیکاری باید زمینه گرایش به سمت رشته‌های حرفه‌ای و مهارتی در جامعه افزایش یابد.

سمیه محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در کشور وجود دارد و به چالش مهمی برای مدیران تبدیل شده، بیکاری جوانانی است که شمار فراوانی از آن‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی با بیان اینکه نگرش افراد جامعه نسبت به شغل و راه کسب درآمد تغییر زیادی نکرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد از جمله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گمان می‌کنند تنها راه اشتغال و کسب درآمد، استخدام در یک اداره دولتی پس از پایان دوران تحصیل در دانشگاه است، در حالی که وضعیت فعلی کشور امکان ادامه این فرایند را نمی‌دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین عامل موفقیت کشورهای توسعه یافته و کشورهای پیشتاز در زمینه کارآفرینی و اشتغال، توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزش نیروهای جویای کار بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ایران به شدت کمبود نیروی ماهر و کاردان که توانایی کارهای عملی را داشته باشد، احساس می‌شود، بنابراین برای حل مشکل بیکاری باید زمینه گرایش به سمت رشته‌های حرفه‌ای و مهارتی در جامعه افزایش یابد.

محمودی تأکید کرد: متأسفانه در کشور ایران بر آموزش‌های تئوری و دانشگاهی تأکید و از توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای غفلت شده که همین مسئله باعث افزایش شمار دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار شده است.

وی با بیان اینکه در کلان‌شهرها جوانان زیادی با تأسیس کارگاه یا شرکت خصوصی مشغول به کار شده‌اند، اظهار کرد: باید فرهنگ کارآفرینی در همه کشور ترویج شود، البته موفقیت این شرکت‌ها در زمینه تجارت یا فعالیت‌های خدماتی نیازمند اتخاذ تدابیر کارشناسی، همچون مدیریت بازار سرمایه، مهار نقدینگی و مقابله با گرانی کاذب در جامعه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است بازار بورس به ابزاری کارآمد برای حمایت از شرکت‌های خصوصی و رونق اقتصاد ملی تبدیل شود تا به این وسیله، هم از سرگردانی نقدینگی در بازار جلوگیری و هم زمینه اشغال جوانان فراهم شود.

محمودی با بیان اینکه در حال حاضر در استان اصفهان زمینه فعالیت مناسبی برای شرکت‌ها و کارگاه‌های خصوصی وجود دارد، اظهار کرد: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، به عنوان یکی از مراکز بزرگ تجاری و اقتصادی استان و کشور، زمینه رونق اقتصاد منطقه و استان و رفع مشکل بیکاری جوانان را فراهم می‌کند.

وی در ادامه افزود: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، نیازمند حمایت مسئولان استانی و شهرستانی است، سود حاصل از اجرای این طرح آن نصیب همه می‌شود و جوانان جویای کار را از سرگردانی نجات می‌دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در شهرستان شهرضا به خوبی و در سطح قابل قبولی ارائه می‌شود، تصریح کرد: اگر لازم باشد از حمایت‌های وزراتخانه‌ای و مساعدت مسئولان ارشد کشوری نیز در این زمینه استفاده می‌کنیم تا این بخش و مراکز آموزشی آن، بیشتر توسعه باید.

کد خبر 355537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.