نهادهای حاکمیتی نسبت به کودکان مسئول باشند

شبکه یاری کودکان کار و خیابان به مناسبت روز جهانی کودک با اشاره به حمایت هایی که در سال گذشته از کودکان شده است، خواستار مناسب سازی آموزش و پرورش کشور، لغو کار کودکان و مبارزه با خشونت علیه کودکان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروه تلاشگران که ۱۵ سال پیش با همکاری سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای کمک به کودکان کارو خیابان تشکیل شده، به مناسبت روز جهانی کودک بیانیه را در جهت احقاق حقوق کودکان کشور صادر کرد که به شرح زیر است:

روز جهانی کودک در حالی فرا می‌رسد که جهان بیش از هر زمان دیگری برای کودکان ناامن شده است. زورمداران و سودجویانِ جهانی با دامن‌ زدن به جنگ و خونریزی و ناامنی دنیای پیرامون ما، هر روز تراژدی هولناکی را از فاجعه انسانی خلق می‌کنند. همان دنیایی که قرار بود شایسته زیست کودکان باشد، اکنون با افزایش نابرابری‌ها، خشونت، فقر و… اولین قربانیان خود را از میان کودکان و زنان می‌گیرد.

در سالی که گذشت کودکان معصوم کشور ما هم تحت‌تأثیر فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی دست و پا می‌زدند. تورم و گرانی افسارگسیخته به‌خصوص در ماه‌های اخیر شرایط را به گونه‌ای رقم زد که خانواده‌های فرودست جامعه متأسفانه درمانده و ناتوانِ از تأمین حداقل‌ها برای گذران روزمره زندگی بوده‌اند و بسیاری از خانواده‌های  طبقه متوسط جامعه هم، در خط فقر قرار گرفته‌اند. مجموعه این شرایط سبب می‌شود تا از نیازهای اساسی کودکان شامل تغذیه، آموزش، بهداشت و… در خانواده‌ها چشم‌پوشی شود. با تداوم این شرایط احتمال آن وجود دارد تا در آینده‌ای نزدیک، تعداد بیشتری از کودکان از چرخه تحصیل خارج شده و برای کمک به تأمین معاش خانواده‌ها وارد چرخه اشتغال زود هنگام شوند.

شبکه یاری کودکان کار ضمن شادباش روز جهانی کودک به کودکان عزیز، خانواده‌ها و همه فعالین حقوق کودک، این روز را فرصتی برای بیان مطالبات مغفول مانده کودکان عزیز می‌داند. هر چند در طی سال‌های گذشته سازمان‌های مدنی مدافع کودکان به مناسبت‌های مختلف دغدغه‌ها و مطالبات خود را در این حوزه به شکل بیانیه و مقالات و در قالب سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری بیان کرده‌اند و اگر چه در سالی که گذشت با ”تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان”، ”تصویب رسیدگی فوری به طرح افزایش سن ازدواج ” و مواردی از این دست قدم‌هایی برداشته شده است؛ اما با توجه به حجم بالای آسیب‌ها و مشکلاتی که متوجه کودکان است، انتظار می‌رود نهادهای حاکمیتی و قانون‌گذاری با جدیت و احساس مسئولیت بیشتری به مسایل و مشکلات کودکان بپردازند. آموزش و پرورش ما نیاز به تحول اساسی دارد، نگاه نخبه‌پروری و غول کنکور و خصوصی‌سازی آموزش و پرورش همچنان از بین دانش آموزان قربانی می‌گیرد، کودکان کار در همه این سال‌هایی که مبارزه علیه اشتغال کودکان و تلاش برای ”لغو کار کودک” از سوی نهادهای مدنی آغاز شده، در سطح کلان و ملی تغییرات محسوسی در وضعیت زندگی آن‌ها ایجاد نشده است، چرا که متولیان امور به هشدارهای دلسوزانه و تجارب ارزشمند تشکل‌های مردمی وقعی ننهاده‌اند. کودکان زباله‌گرد همچنان توسط پیمان‌کاران سودجو بدون برخورداری از حداقل‌های حقوق اولیه و ایمنی و بهداشت، استثمار می‌شوند. متأسفانه با وجود طرح فرمان رهبری، مبنی بر آموزش و تحصیل کودکان مهاجر و بدون شناسنامه، خانواده‌های این کودکان هر ساله درگیر ثبت‌نام فرزندانِ خود و پرداخت شهریه‌های غیرعادلانه آن‌ها هستند. خشونت علیه کودکان همواره رو به افزایش بوده و بالا رفتن روز افزون آمار کودک آزاری ، راهکارهایی عاجل و ضروری برای کاستن از شتاب آزارها و خشونت با بهره‌گیری از تمامی ابزارهای بازدارنده را می‌طلبد. در بیست و چهارمین سال تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک وقت آن رسیده است که رسانه ملی با این معاهده جهانی آشتی کرده و به ترویج مفاد آن همت گمارد.

مواردی که ذکر شد بخش‌هایی  از مطالبات بی‌شمار حقوق حقه کودکان عزیز کشورمان است. تحقق حقوق کودکان و بهبود شرایط زندگی آن‌ها نیازمند عزم ملی است. شبکه یاری کودکان کار انتظار دارد سیاست‌گذاران و متولیان امور برای بهبود شرایط کودکان بیش از گذشته تلاش و جدیت مسئولانه به خرج داده و با کمک به تحقق مفاد پیمان‌نامه‌ای که سال‌ها قبل به تصویب رسیده است، در کنار کودکان باشند.

کد خبر 355515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.