عرصه بر ناشران تنگ‌تر می‌شود

مدیر انتشارات آرما گفت: ناشران با مشکل گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز همکاران ما نتوانسته‌اند کتاب‌های خود را آماده کرده و به مرحله چاپ برسانند و از طرفی گرانی بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته و بسته فرهنگی را از سبد کالای خانوار حذف کرده‌اند.

مجتبی شاه‌مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نشر آرما از سال ۸۸ شروع به فعالیت کرده و نزدیک به ۱۴۰ عنوان کتاب به چاپ رسانده و حوزه تخصصی نشر آرما ادبیات فارسی، علوم انسانی در دو رویکرد جنگ، دفاع مقدس و مطالعات فرهنگ شیعی و حوزه کودک فعالیت‌ می کند.

وی گرانی ابزار چاپ و انتشار را از مشکلات ناشران برشمرد و افزود: ناشران با مشکل گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز همکاران نتوانسته‌اند کتاب‌های خود را آماده کرده و به مرحله چاپ برسانند و از طرفی گرانی بر قدرت خرید مردم تأثیر گذاشته و بسته فرهنگی را از سبد کالای خانوار حذف کرده‌اند.

مدیر انتشارات آرما ادامه داد: افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی کتاب خوب بود؛ اما متاسفأنه در آینده نه چندان دور قیمت کتاب دو برابر خواهد شد.

وی با بیان این که وظیفه ترویج فرهنگ مطالعه و آشتی با کتاب بر عهده حاکمیت است، اضافه کرد: مردم برای آشتی با کتاب راه طولانی را پیش رو دارند؛ بنابراین باید در این راستا سرمایه‌گذاری شود و ناشران محصولات خوبی را تولید کرده و در اختیار مخاطب قرار دهند.

شاه‌مرادی با بیان این که امیدواریم شش ماه دوم سال برای همه صنف‌ها اوضاع بهتر باشد افزود: هر چقدر به پایان سال نزدیک می‌شویم عرصه بر ناشران تنگتر می‌شود تا پایان سال رویکردی رقابتی اتفاق خواهد افتاد و متاسفانه ناشران کم‌ کم از این عرصه خارج می‌شوند. اگر ناشری بخواهد در این چرخه بماند باید هزینه‌های نشر کتاب را تأمین کند. من برای امسال ۶۰ عنوان کتاب را آماده کرده بودم که تنها ۱۳ عنوان آن چاپ شده است.

وی با بیان این که طی سال‌های اخیر در حوزه کتاب اتفاقات خوشایند نیفتاده و چشم مخاطب به تخفیف‌های دولتی است و باید این روند اصلاح شود، افزود: این روند مطلوب ناشران نیست و این بلایی که در کشور بر سر کتاب آمده بر سر هیچ محصولی نیامده است. کدام محصول ۲۰ الی ۳۰ درصد تخفیف داشته است؟

مدیر انتشارات آرما تصریح کرد: انتظارات ویژه از دولت نداریم اما ترویج کتاب و کتاب‌خوانی وظیفه ذاتی دولت‌ها است، دولت باید مداخله‌های غیر کارشناسی خود در حوزه کتاب را کاهش دهد به‌ عنوان مثال خریدهای دولتی از ناشران دولتی که با بهره از سرمایه ملی و بودجه کشور کتاب‌های بدی تولید می کنند و به نوعی ضد کتاب است و چرخه نشر را به هم می‌زنند را متوقف کنند و در حوزه سیاست‌گذاری تسهیل‌گری و ممیزی و روند صدور مجوز را نرم‌تر کنند تا چرخه بهتر شود.

وی با بیان این که حوزه‌ فرهنگ و کتاب در دنیا جزء حوزه‌های حمایتی دولت‌ها و حاکمیت است که برای آن یارانه در نظر گرفته‌اند، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جوابگو نیست اما دولت در قمیت‌گذاری کتاب می‌تواند موثر باشد نه با ایجاد یارانه که رانت ایجاد شود بلکه بر واردات و توزیع کاغذ نظارت بیشتری داشته باشد تا قیمت کتاب‌ها کاهش پیدا کند؛ این قیمت‌های کتاب غیر واقعی است و در آن سوداگری وجود دارد.

*یک ناشر: ترجیح می دهم کار نکنم

 * آرام تر ورق بزنید، گران است!

کد خبر 355505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.