هدف همایش بین المللی امام رضا (ع) مقابله با افراط گرایی است

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان گفت: اگر ادیان توحیدی با هم گفت‌و گو و تعامل نداشته باشند، اصل دیانت و دینداری مورد خدشه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی صبح امروز (دوشنبه-۱۶ مهر) در جمع خبرنگاران اظهارکرد: یکی از موارد مورد توجه انبیاء تعامل با ادیان بوده است، این تعامل از آن جهت اهمیت دارد که دو مسئله اساسی شناخت کافی ادیان نسبت به یکدیگر و گفتگو با ادیان به منظور جلوگیری از افراطی‌گری، توهین و تکفیر  را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه فرقه‌های خودساخته به نام دین، اصل مسئله دین و دیانت را مورد هدف قرار داده اند، افزود: اسلام بر اساس آموزه های غنی فکری خود در بین ادیان پرچمدار گفتگو است.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اصفهان توفیق برگزاری نخستین پیش نشست تخصصی اولین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان را پیدا کرده است، تصریح کرد: وجود نازنین امام رضا(ع)، بر گفت و گو به جای مجادله و تکفیر میان ادیان الهی تأکید داشتند.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در تمام مناظرات دعوت به گفت‌و گو می کردند و جالبتر آنکه ایشان با هر دینی، با زبان و منطق مخصوص خود آنها صحبت می کردند.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه امام رضا(ع) پایه گذار برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بوده‌اند، افزود: ایشان با ادیان مختلف ارتباط برقرار کرده و اجازه می دادند افراد صحبت کنند.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان به دلیل سابقه زیست مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در قرون طولانی و متمادی ، برای برگزاری نخستین پیش نشست همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان انتخاب شده است، گفت: در شهر اصفهان مسیحیان، کلیمیان، زرتشتیان، ارامنه، آشوری‌ها و دیگر فرقه‌های اهل سنت زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار هم دارند، از این رو می توان گفت ظرفیت بزرگی از ادیان در شهر اصفهان وجود دارد که زیست آنها در طول تاریخ مسالمت آمیز بوده و هیچ گزارشی از درگیری و نزاع دینی و قومیتی در شهر اصفهان که تبدیل به بحران اجتماعی شده باشد، نداشته ایم.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان اظهارکرد: شهر اصفهان یکی از نمونه های تجربه شده گفت و گوی ادیان است و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در این شهر بیانگر آن است که اگر جایی تحت حکومت دین اسلام بود، به دیگر ادیان توحیدی اجازه زیست مسالمت آمیز و گفت و گو می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مؤمنی گفت: هدف برگزاری اولین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان که بهمن ماه امسال در شهر مقدس مشهد برگزار می‌شود، نزدیک شدن مرزهای مشترک ادیان است تا از افراطی گری، تندروی‌ها و آسیب هایی که به نام دین رخ می دهد و پیکره حقیقی دین را خدشه دار می کند، جلوگیری شود.

کد خبر 355478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.