آزار کودکان معلول، زیر ذره‌بین مسئولان شهرضا

شهرضا - رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شهرضا گفت: یکی از بدترین شیوه‌های نقض حقوق انسان‌ها، معلول آزاری است که برای پیشگیری از آن، طرح غربالگری ویژه‌ای در شهرستان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، آرزو قوامی در جلسه کارگروه تخصصی فرهنگی اجتماعی این شهرستان، با بیان اینکه کودک آزاری یکی از بدترین جرایم علیه افراد است که تبعات ناگواری به همراه دارد، اظهار کرد: فعالان حقوق بشر و اساتید علم حقوق با نگارش کتاب‌ها و مقالات بسیاری، خواستار جلوگیری از ارتکاب این جرم در سراسر جهان و اتخاذ تدبیری برای تضمین حقوق کودکان، شده‌اند.

وی با بیان اینکه در دین اسلام به رعایت حقوق کودکان تأکید بسیاری شده است، تصریح کرد: قوانین مدنی و جزایی ایران که برگرفته از تعالیم اسلامی است، مجازات‌های سنگینی برای مرتکبان جرم کودک آزاری پیشبینی کرده است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شهرضا با اشاره به کنوانسیون جهانی حمایت از حقوق کودک، خاطرنشان کرد: این سند جهانی مسئولیت مسئولان کشورهای مختلف را در پیشگیری و برخورد با جرم کودک آزاری به هر شیوه، یادآوری می‌کند، اما متأسفانه همچنان موارد زیادی از نقض حقوق کودکان در کشورهای مختلف مشاهده می‌شود.

قوامی با اشاره به انتشار اخبار مربوط به بعضی از موارد کودک آزاری در رسانه‌ها، ادامه داد: کودک آزاری به شیوه‌های مختلفی مانند آزارهای جسمی، جنسی وروانی انجام می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین آثار ناشی از کودک آزاری برای معلمان، والدین و مربیان مهدهای کودک، تصریح کرد: بهترین راهکار مقابله با این جرم، ایجاد و تقویت خود مراقبتی در کودکان است تا در صورت مواجه شدن با مجرمان، بتوانند از خود مراقبت کنند، همچنین والدین و معلمان نیز باید بتوانند با کودکان آسیب دیده از این آسیب اجتماعی، برخورد مناسبی داشته باشند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شهرضا گفت: لازم بود تا مفاد سند ۲۰۳۰ یا هر سند دیگری که در خصوص مقابله با آموزش جنسی کودکان تنظیم شده، بهتر تفسیر و تبیین می‌شد تا همه مفاد آن رد نشود.

قوامی آزار کودکان معلول را گونه‌ای دیگر از جرم کودک آزاری دانست و افزود: این اقدام یکی از بدترین شیوه‌های نقض حقوق انسان‌ها است که برای پیشگیری از آن، طرح غربالگری ویژه‌ای در شهرستان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اعتبار مناسبی برای اجرای این طرح پیشبینی شده است، اما کارشناسان آن در شهرستان، مکان مناسبی برای اجرای طرح در اختیار ندارند.

کد خبر 355460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.