نخستین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان

نخستین پیش نشست داخلی همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان با موضوع «عدالت و محبت» با مشارکت معاونت تبلیغ حوزه علمیه و دانشگاه اصفهان در شهر اصفهان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد امیر طباطبایی صبح امروز(دوشنبه-۱۶ مهر) در نشست خبری همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان و در جمع خبرنگاران اظهارکرد: از نظر اسلام تمام ادیان الهی برای استمرار پیوند میان خداوند و انسان آمده‌اند و تمام پیامبران عظیم الشان الهی نیز برای این هدف بزرگ و گسترش عدالت برانگیخته شده‌اند.

نماینده آستان قدس رضوی افزود: گفت وگوی بین ادیان، یعنی میان‌داری آن گوهر ناب تسلیم در برابر خداوند در تقریب بین پیروان ادیان تا سایه جهالت‌ها و ناراستی‌ها در فضای تعامل و گفت‌وگو محو شده و خورشید حقیقت از پس تیرگی‌ها آشکار شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی تصریح کرد: اسلام گفت‌و گو و تمرکز بر مشترکات بین ادیان را بهترین راه رسیدن به حقیقت می داند و در این میان بزرگان و امامان دین به خصوص امام رضا(ع) نقش بسزایی در پررنگ کردن این روش برخواسته از تمدن اصیل اسلامی در جهت نشر معارف ناب الهی داشته اند.

وی در خصوص برگزاری اولین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان که قرار است در روزهای ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه سال جاری در شهر مقدس مشهد برگزار شود، گفت: این همایش در شهرمقدس مشهد با دعوت از علمای سایر ادیان از داخل و خارج کشور و همچنین مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی اظهارکرد: محورهای همایش شامل : عقلانیت در ادیان، خدا محوری نقطه مشترک ادیان، نقش گفت‌وگوهای دینی در همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و محبت و عدالت در ادیان است.

وی ادامه داد: اهداف برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا(ع) شامل: معرفی و گسترش الگوی شخصیتی امام رضا(ع) به مجامع دینی جهان ، ایجاد و تدوام گفتمان دینی با مجامع و نهادهای دینی غیرمسلمان به منظور معرفی اندیشه‌های اسلام ناب و مقابله با افراط گرایی و خشونت های معرفی شده به نام دین، رفع ذهنیت‌های منفی، سوء‌تفاهم‌ها و آثار ناشی از بمباران تبلیغی و رسانه ای علیه اسلام و تشیع، ارتقاء و بسط اندیشه و آگاهی نسل جوان، دانشجویان، طلاب و پژوهشگران در حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش عالی کشور و جهان از طریق تجربه و بهره‌مندی از ظرفیت گفت و گوی ادیان، ایجاد ارتباط با مراکز دینی و علمی ادیان و جذب طرح ها و تألیفات علمی دینی اندیشوران در زمینه‌های مرتبط و چاپ و نشر آن ها، همچنین ارائه راهکار مناسب جهت تمرکز بر نقش ادیان در نهادینه‌سازی صلح، عفو و دوستی در جوامع و حقوق و روابط بین الملل ، همچنین تبیین راهکارهای عملی برای زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان است.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان گفت: اولین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان با همکاری دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی، دانشگاه ادیان و مذهب قم، دانشگاه تهران، جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه اسلامی همدرد هندوستان برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست های مقدماتی برگزاری این همایش تصریح کرد: قبل از برگزاری همایش اصلی سه پیش نشست با هدف آشنایی علمای ادیان با یکدیگر و هم اندیشی آنها در سه کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با بیان اینکه پیش نشست اول با موضوع ادیان هند (هندویسم و بودیسم) نهم اسفندماه سال گذشته در دانشگاه اسلامی همدرد شهر دهلی نو کشور هندوستان برگزار شد، افزود: پیش نشست دوم در شهر بیروت لبنان مرداد ماه ۹۷ برگزار شد و پیش نشست سوم نیز در شهر مسکو روسیه، آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پیش نشست‌های داخلی اولین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان، گفت: چهار پیش نشست داخلی برای این همایش برگزار می شود که نخستین آن در شهر اصفهان با مشارکت معاونت تبلیغ حوزه علمیه و دانشگاه اصفهان با موضوع «عدالت و محبت در ادیان» روز پنجشنبه هفته جاری در سالن اهل البیت(ع) برگزار می شود.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان ادامه داد: برگزاری نشست دوم ۱۰ آبان ۹۷ در شهر قم توسط دانشگاه ادیان و با حضور نمایندگان ادیان کشور با موضوع «خدامحوری و ادیان» برگزار خواهد شد.

وی افزود: نشست سوم در دانشکده الهیات دانشگاه تهران سوم آذرماه ۹۷  با موضوع «عقلانیت» و نشست چهارم ششم دی ماه سال‌جاری در شهر یزد با همکاری حوزه علمیه یزد با موضوع «همزیستی مسالمت آمیز در ادیان» برگزار می‌شود.

 حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با بیان اینکه هر کدام از این نشست ها  به فاصله ۲۵ روز برگزار می شود، گفت: در حال حاضر ۴۰ مقاله در نشست های خارج کشور ارایه شده و در نخستین پیش نشست همایش که در اصفهان برگزار می‌شود، چهارمقاله ارایه خواهد شد.

وی تصریح کرد: روز چهارشنبه هفته جاری نمایشگاهی از آثار نسخ خطی مربوط به حضرت امام رضا(ع) و ادیان مختلف که در آستان قدس نگهداری می‌شود، نسخ آستان با موضوع ادیان و نسخ اصیل اسلامی به صورت تخته شاسی در سالن اهل البیت اصفهان به نمایش در خواهد آمد.

نماینده آستان قدس رضوی در همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان گفت: یکی از اهداف ویژه برگزاری این همایش معرفی امام رضا(ع) به عنوان علمدار گفت‌وگو با ادیان است، چرا که مشهد الرضا(ع) پایتخت گفت‌و گوی ادیان در کشور شناخته شده و برگزاری این همایش خدمت بزرگی به اسلام و در راستای اهداف امام رضا(ع) است.

وی تأکید کرد: آستان قدس رضوی تلاش دارد به عنوان فرهنگی ترین و مذهبی ترین نهادهای کشور ذهنیت های منفی را از اسلام دور کند

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی اظهارکرد: اعضای شورای علمی و برنامه ریزی نخستین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان، آیت الله محمدهادی عبدخدایی عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیرعلمی همایش، حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد رییس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شیخ محمد مهدی تسخیری رییس مرکز بین المللی گفتگوی ادیان و تمدن ها، دکتر محمدعلی ربانی رییس مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی موحدی محصل توسی مدیر مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحامد علم الهدی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، محمود واعظی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمود مرویان حسینی مدیر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و دکتر مجید ظهیری رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان هستند.

کد خبر 355455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.