حرکت کارخانه ذوب آهن به سمت کاهش آلایندگی

لنجان-مدیرعامل کارخانه ذوب آهن گفت: در زمان‌های مختلف در کارخانه ذوب آهن برای کاهش آلایندگی هزینه‌هایی شده تا این آلایندگی ها به حد استاندارد برسد و طی سال های اخیر اقدامات بسیاری در خصوص کنترل آلایندگی کارخانه ذوب اهن انجام گرفته است.

منصور یزدی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به نگاه مدیریت کارخانه ذوب آهن برای کاهش آلایندگی اظهار کرد: در حوزه آلودگی باید گفت آلایندگی ذات صنایع کشور است و تنها مختص به ذوب آهن نیست البته مهم کنترل این آلایندگی بوده از این رو این مجموعه برای کاهش آلایندگی های موجود با قدرت وارد میدان عمل شده چراکه یکی از حساسیت‌های کارخانه ذوب آهن و همچنین مردم شهرستان لنجان بر روی مسایل زیست محیطی است.

وی ادامه داد: مردم و مسئولان لنجان این مسئله را نباید فراموش کنند، پیش از آنکه آلایندگی به این شهرستان برسد، پرسنل کارخانه ذوب آهن در معرض آن قرار دارند و قطعا سلامتی آنها برای ما حایز اهمیت بوده و هیچگاه از حفظ سلامتی افراد عبور نخواهیم کرد.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن تصریح کرد: در زمان‌های مختلف در کارخانه ذوب آهن برای کاهش آلایندگی هزینه‌هایی شده تا به حد استاندارد برسد و در سال های اخیر اقدامات بسیاری در خصوص کنترل آلایندگی کارخانه ذوب آهن انجام شده که جزیی از وظایف اجتماعی و ذاتی این مجموعه بوده البته بخشی از این پروژه به دلایل مختلف به صورت ناقص انجام گرفته که برای اتمام آن وارد میدان شده ایم.

وی ادامه داد: قسمتی از آلایندگی کارخانه مربوط به باطری شماره سه این کارخانه است که اشکالاتی داشته و با پیگیری های انجام شده خوشبختانه امروز مشاوران روسی کار خود را بر روی این پروژه آغاز کرده اند و به دنبال آن هستیم تمامی دریچه ها  نیز تعویض شود.

یزدی زاده اضافه کرد: این دریچه توسط کارشناسان و مهندسان داخلی طراحی و ساخته شده و تا پایان آبان ماه، نصب می شود و در صورتی که این پروژه با موفقیت اجرایی شود و دریچه ها جوابگو باشند قطعا همه دریچه ها تعویض خواهند شد تا مشکل موجود نیز مرتفع شود.

وی عنوان کرد: نکته ای که در این سال ها مغفول مانده، آن بوده که فولادسبا نیز در مجموعه ذوب آهن مشغول فعالیت است، اما مربوط به این مجموعه نیست از این رو نیاز بوده آلایندگی این مجموعه نیز مورد بررسی قرار گیرد تا تنها ذوب آهن در اذهان عمومی محکوم نباشد و امیدواریم این مسئله در دستور کار مسئولان ارشد شهرستان لنجان قرار گیرد تا این موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود بخشی از آلایندگی ها به مجموعه فولادسبا باز می گردد.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن خاطرنشان کرد: شرکت ذوب آهن تلاش کرده است میزان آب مصرفی خود را تا حد امکان کاهش دهد و بخش زیادی از آب مورد نیازش را از پساب شهرهای همجوار تامین کند، از این رو در حدود سه سال پیش ۶۰ لیتر بر ثانیه از پساب فاضلاب زرین شهر را خریداری کرده و آن را در چرخه صنعت مورد استفاده قرار دادیم و امروز نیز استفاده از پساب فولادشهر در دست اجرا است.

وی متذکر شد: استفاده از پساب شهرهای همجوار برای چرخه تولید فولاد در ذوب آهن و طرح های کاهش مصرف آب، میزان مصرف آب خام مصرفی را در این مجموعه از هفت لیتر به ازای هر کیلوگرم محصول فولادی به پنج لیتر کاهش داده است.

یزدی زاده با اشاره به انتقال پساب شهرهای باغبادران، چرمهین، باغشاد و زاینده رود به ذوب آهن گفت: در خصوص انتقال پساب شهرهای باغشاد، چرمهین و زاینده رود نیز علاقه مند به اجرای این طرح هستیم، اما پس از بررسی در بُعد اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که اجرای این طرح برای شرکت ذوب آهن اقتصادی نیست.

وی افزود: پس از برگزاری جلسه با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مقرر شد پساب فاضلاب شهر باغبادران نیز به این طرح اضافه شود تا اجرای این طرح برای کارخانه ذوب اهن توجیه اقتصادی داشته باشد.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با بیان اینکه در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور اگر بتوانیم ریالی به قدرت معیشت پرسنل اضافه کنیم، کار بزرگی انجام شده، تصریح کرد: امروز کارخانه ذوب آهن میزبان ۱۴ هزار نیرو است و اگر قرار باشد از شرایط زیان خارج شده و قدرت معیشت این افراد را افزایش دهیم باید قدرت تولید را بالا برده البته افزایش تولید نیازمند برخی زیرساخت ها و... است.

وی ادامه داد: هدف گذاری ای که امروز در کارخانه ذوب آهن انجام شده آن است که تمرکز خود را بر روی تولید معطوف کرده تا میزبان خوبی برای کارکنان مجموعه ذوب آهن باشیم از این رو نیازمند نگاه همراه در منطقه هستیم.

یزدی زاده عنوان کرد: شرکتی که سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد با مشکلات مختلفی مواجه بوده از این رو به دنبال تهاتر بدهی ها هستیم و اگر بتوانیم از بند «و» تبصره پنج قانون بودجه استفاده کنیم حد اعتباری برای شرکت باز خواهد شد و می توانیم در بعضی کارهای مشارکتی ورود پیدا کنیم، اما اولویت نخست آن است که درون شرکت برخی شرایط را ایجاد کنیم که به قدرت معیشتی کارکنان افزوده شود.

کد خبر 355450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.