سه راس مثلث قدرت عراق متمایل به ایران است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سیاست خارجی دولت جدید عراق گفت: با توجه به چیدمانی که در حال حاضر وجود دارد، مثلث سه‌گانه مجلس، ریاست‌جمهوری و دولت متمایل به جبهه مقاومت و ایران است و قطعاً در آینده وزارت‌خارجه آن‌ها هم در مسیر خواست و اراده این ملت خواهد بود.

 اصغر زارعی با اشاره به مواضع رییس جمهور جدید عراق و در گفت‌ و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خوشبختانه بعد از تحولات عراق و کشمکش‌هایی که برای حضور گروه‌های تکنوکرات و اصلاح‌طلب در انتخابات وجود داشت، مشخص شد که گروه‌های طرفدار مقاومت پیروز صحنه انتخابات شده‌اند.

وی افزود: با رایزنی‌ها و رضایت بزرگان و مرجعیت دینی، شاهد همسویی گروه‌ها و حامیان مقاومت در عراق بودیم و با ائتلاف و اتحادی که شکل گرفت یکی از افراد متمایل به جناح طرفدار مقاومت توانست کرسی مجلس را از اهل سنت در اختیار بگیرد و این موفقیت منجر به موفقت‌های بعدی و انتخاب «برهم صالح» شد.

زارعی با اشاره به انتخاب برهم صالح به عنوان رییس جمهور عراق، گفت: وی از حزب اتحادیه میهنی کردستان؛ نیروهای متمایل به مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است و دارای سوابق روشنی در مبارزات و فعالیت‌های سیاسی است و بلافاصله بعد از انتخاب شدن، «عادل‌ المهدی» را برای پست نخست‌وزیری از بین شیعیان انتخاب کرد.

وزارت خانه های کلیدی در سهم خواهی ها حرف اول را می زند

وی خاطر نشان کرد: در مجموع می‌توان گفت که هر دو پست سیاسی عراق در یک فرایند مثبت جهت دولت‌سازی و بر خلاف میل آمریکایی‌ها و عربستان تعریف شده است و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مباحث و چالش‌ها، چیدمان اعضای کابینه عراق است.

زارعی افزود: در شرایط کنونی المهدی مأموریت پیدا کرده توازن و تعادلی را در بین گروه‌های سیاسی ایجاد کند و یک دولت مطلوب که بتواند پاسخ‌گوی مطالبات مردم باشد و آرامش و ثبات را برای مردم و جریانات سیاسی فراهم آورد، ایجاد کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که سهم‌خواهی و گروکشی هر یک از جریانات سیاسی در عراق می‌تواند چالش انتخاب وزرا را به همراه داشته باشد، گفت: تعیین افراد مناسب برای وزارت‌خانه‌های کلیدی مانند نفت، انرژی، خارجه و آموزش و پرورش جزء مطالباتی است که در سهم‌خواهی‌ها حرف اول را می‌زند و البته یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی عادل‌ المهدی است.

وی افزود: امیدواریم علیرغم این مباحث و با توجه به سابقه خوب المهدی در رایزنی‌های گذشته، در این مرحله هم گروهای سیاسی مانند سائرون و حشد شعبی و .. با تفاهم و بر اساس منافع ملی عراق و پشت سر گذاشتن مداخلات و زیاده‌خواهی عربستان و آمریکا، چیدمان مطلوبی در کابینه ایجاد کنند. 

سه راس سیاسی عراق متمایل به جبهه مقاومت و ایران است

زارعی با اشاره به سیاست خارجی دولت جدید عراق نسبت به کشورهای همسایه و به ویژه ایران، گفت: با توجه به چیدمانی که در حال حاضر وجود دارد، مثلث سه گانه مجلس، ریاست جمهوری و دولت متمایل به جبهه مقاومت و ایران است و قطعاً در آینده وزارت‌خارجه آنان هم در مسیر خواست و اراده این ملت خواهد بود و با توجه به رخدادهایی که در برخی از شهرهای عراق اتفاق افتاد، قطعاً ملت عراق حرکت بر خلاف منافع این کشور را نخواهد پذیرفت.

وی یادآور شد: در دوره‌های گذشته حضور افرادی مثل طالبانی و فواد معصوم در پست ریاست جمهوری یک حضور نمادین و در نقش هماهنگ کننده بود، اما برهم صالح یک چهره مثبت دارای سابقه سیاسی خوب در صحنه سیاسی عراق است و می‌تواند پشتوانه خوبی برای مردم باشد و نقش‌های کلیدی‌تر ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «برهم صالح» از رهبران اتحادیه میهنی کردستان در سایه اختلافات بین دو حزب عمده کُرد که به تعویق چندین جلسه رأی‌گیری پارلمان انجامید، سرانجام با رأی نمایندگان رییس‌جمهور جدید عراق شد. او در کارنامه خود عنوان نخست‌وزیر سابق منطقه کردستان عراق را دارد و معاون نخست‌وزیر در دولت ایاد علاوی در سال ۲۰۰۴، معاون نخست‌وزیری در دولت نخست نوری‌ المالکی طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، وزیر برنامه‌ریزی در دولت ابراهیم‌ الجعفری در سال ۲۰۰۵ بوده است.

«عادل المهدی» نیز  سیاست‌مدار و اقتصاددان شیعه عراقی است. او از مقامات مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رییس‌جمهور عراق بوده است. 
کد خبر 355335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.