تحولات اخیر بازار ارز توجیه اقتصادی ندارد

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به غیراقتصادی بودن تحولات اخیر بازار ارز، گفت: افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر و کاهش شدیدش در هفته گذشته دارای منطق اقتصادی نبوده و نیست و عامل روانی دارد که بعضا به آن دامن زده می‌شود.

به گزارش ایمنا، غلامرضا شافعی اظهار کرد: مهم‌ترین مساله در این زمینه نااطمینانی نسبت به آینده است.

وی افزود: در این شرایط همه تصور می‌کنند که آینده نامطمئنی دارند و میزان سرمایه و نقدینگی که در اختیار دارند به شدت در حال کاهش است، لذا برای جلوگیری از آن چنین مسائلی به وجود می‌آید، از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به نحوی است که امروزه کسی برای انجام کارهای مولد مایل به سرمایه‌گذاری نیست.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که آینده سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور مشخص نیست، ادامه داد: نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به جای سرازیر شدن در کارها و فعالیت‌های مولد به کارهای زودبازده و به ویژه دلالی وارد می‌شود و این سیل عظیم نقدینگی به هر سمت و سویی از جمله بازار مسکن، ارز و طلا برود مشکلات متعدد و غیرمعقولی به وجود می‌آورد.

شافعی تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که مسئولان در این دوره زمانی باید انجام دهند تا ثبات و آرامش به بازار ارز بازگردد این است که آینده را برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر کنند، نااطمینانی را از بین ببرند و اعتماد را به مردم برگردانند. در غیر این صورت هر اقدامی انجام شود موقتی بوده و در بلندمدت نمی‌تواند امتداد پیدا کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 355334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.