سرانه مصرف آب در اصفهان به ۱۵۴ لیتر در روز رسید

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری اصفهان گفت: تابستان امسال سرانه مصرف آب در شهر اصفهان در بخش خانگی به ازای هر نفر به ۱۵۴ لیتر در روز رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از پاون، هاشم امینی در حاشیه دومین روز از نمایشگاه صنعت آب تهران با بیان اینکه تابستان بسیار سختی را پشت سرگذاشتیم، اظهار کرد: در تابستان سال‌جاری ۹.۶ درصد کاهش تولید آب داشتیم که می‌توانست باعث جیره‌بندی آب در اصفهان شود اما با کاهش ۹ درصدی مصرف در بخش شرب از این اتفاق جلوگیری شد.

وی افزود: در سال ۸۶، سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در بخش خانگی در اصفهان ۱۸۹ لیتر در روز بود که این میزان هم‌اکنون به ازای هر فرد به ۱۵۴ لیتر در روز کاهش یافته و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته این میزان در سال‌های آینده به ۱۳۰ لیتر در روز خواهد رسید.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری اصفهان اضافه کرد: پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای سال آبی ۹۶ - ۹۷ سالی نرمال بود و سناریوهای تامین آب به صورت خوشبینانه تعیین شد اما پس از بهمن ماه که کاهش چشمگیر در میزان بارندگی مشاهده شد، سناریوی مورد نظر به مدل بدبینانه، تغییر کرد.

امینی گفت: کاهش بارش‌ها و کاهش شدید آورد سد زاینده‌رود وضعیت تامین آب چهار میلیون نفر در اصفهان و ۱.۵ میلیون نفر در یزد را با تنش همراه کرد.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری اصفهان در مورد میزان آوردهای سد زاینده‌رود، گفت: در سال آبی ۹۵، یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون متر مکعب آورد زاینده رود بود در حالیکه در سال آبی ۹۶ این میزان به ۶۷۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی افزود: بر این اساس وزارت نیرو کشاورزان را از چرخه تخصیص آب حذف کرد، سهم بخش صنعت را ۴۰ درصد و سهم بخش شرب را ۲۰ درصد کاهش داد تا بتوانیم از شرایط پر تنش تابستان عبور کنیم.

امینی با بیان اینکه باید به نحوی برنامه‌ریزی می‌کردیم که کمترین قطعی آب را داشته باشیم، افزود: در سناریوی اولیه حتی بحث نوبت‌بندی و جیره‌بندی که جزو خط قرمزهای ما هست نیز مطرح شده بود اما توانستیم با مدیریت بخش مصرف و همکاری کم‌نظیر مردم در اصفهان شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که نه تنها دچار جیره‌بندی نشویم بلکه مردم نسبت به دیگر نقاط کشور کمترین مشکلات اجتماعی را در خصوص محدودیت آبی در اصفهان داشته باشند.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری اصفهان با بیان اینکه راه نجات آب و راه کمک به آیندگان و فرزندان ما مدیریت مصرف است، گفت: در اصفهان به منظور بهینه‌سازی مصرف آب با صنایع بزرگ قراردادهایی امضا شده تا به جای آب خام از تصفیه پساب فاضلاب استفاده کنند.

امینی افزود: قراردادی با کارخانه فولاد مبارکه اصفهان داریم که طی آن این کارخانه ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب خواهد کرد و با سرمایه‌گذاری خود یک تصفیه‌خانه فاضلاب احداث می‌کند که این سرمایه‌گذاری در بخش احداث تصفیه‌خانه و خطوط لوله فاضلاب مربوط به ۹ شهر اصفهان است، فولاد مبارکه می‌تواند در ازای این سرمایه‌گذاری تا ۳۵ سال آینده از پساب فاضلاب تصفیه شده استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد مشابهی با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز به امضا رسیده تا این کارخانه هم در سال‌های آینده به جای استفاده از آب خام، تامین آب خود را از محل تصفیه پساب فاضلاب انجام دهد.

کد خبر 355198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.