گامی نو برای بهبود کیفیت صنایع دستی و اشتغال‌زایی

یک خطاط و پژوهشگر گفت: تابلو هنری ارزش و زیبایی خود را داراست و در این شکی نیست، اما به دنبال طرحی هستیم که این هنر را در زندگی روزمره افراد کاربردی کنیم تا بتوانیم به واسطه این کار یک گردش اقتصادی به وجود بیاوریم.

نخستین نمایشگاه صنایع خلاق از مجموع آثار روح الله اسحاق زاده و نسیم سوفسطایی در گالری مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان برگزار شده است.

روح الله اسحاق زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مبنا و اساس این نمایشگاه آموزش تولید هنر روی اشیا و کارآفرینی است و آثاری از قبیل جعبه‌های جواهرات، قلمدان و... طراحی شد تا افراد دیگر نیز در این زمینه بتوانند در سطح مبتدی آموزش ببینند و کالای تولیدی خود را در فروشگاه‌ها به نمایش گذاشته و به قیمت‌های نسبتا پایین‌تری بفروشند.

این خطاط و پژوهشگر افزود: علاوه بر نمایشگاه که بازدیدکنندگان در آن آثار هنری را دیده و با سبک هنر آشنا می‌شوند کارگاه‌هایی در کنار آن به مدت دو روز برگزار می‌شود که علاقه مندان برای شرکت می توانند از طریق اینترنت و با پرداخت هزینه‌ ثبت نام کنند. هدف از تشکیل این کارگاه‌ها اشتغال‌زایی و درآمدزایی است.

وی ادامه داد: در این کارگاه ها به علاقمندان و شرکت کنندگان شیوه طراحی یک ظرف یا جعبه به صورت محدود آموزش داده می شود تا اگر به هر دلیلی هنرجو نتوانست به طور حرفه‌ای‌تر این هنر را دنبال کند، با همان آموخته‌های کارگاهی خود بتواند آثار قابل فروشی را درتعداد بالا تولید کند.

اسحاق زاده با اشاره به اینکه شهرداری خواهان برگزاری چنین نمایشگاهی بود، گفت: تابلو هنری، ارزش و زیبایی خود را داراست و در این شکی نیست، اما به دنبال طرحی هستیم که این هنر را در زندگی روزمره افراد کاربردی کنیم تا بتوانیم به واسطه این کار یک گردش اقتصادی را به وجود بیاوریم. چون افراد زیادی هستند که در خانه وقتشان به بطالت سپری می‌شود و هدف این است که همین افراد یک تکنیک ساده یاد بگیرند و یک جعبه بر فرض مثال داشته باشند که با تنها سه یا چهار رنگ در خانه بتوانند طرح روی شی را انجام دهند.

این خطاط و پژوهشگر ادامه داد: این کار هم می‌تواند زمینه درآمدزایی برای فرد داشته باشد و هم شروعی باشد تا رشته هنری خاص را به طور حرفه ای دنبال کند. از همان ابتدا آموزش گسترده مد نظر نبوده و نمی‌تواند باشد. چرا که هنر دنیای بیکران و وسیعی است. مثلا همین درست کردن یک جعبه، اگر بخواهیم یک جعبه خاص و با ارزش بالا تولید کنیم، فرد باید چند سال روی آن وقت بگذارد تا بتواند کار خوبی را عرضه کند.

وی تاکید کرد: این کار نه تنها به صنایع دستی استان آسیب نمی‌رساند بلکه کارهایی که آموزش داده شود، به مراتب کیفیت بهتری را نسبت به صنایع دستی کم کیفیت موجود در بازار میدان نقش جهان خواهند داشت. طرح آموزشی را برای این کارگاه‌ها محدود کرده‌ایم تا در مدت زمان کوتاه، فرد طرح های گل و برگی که یاد گرفته با کیفیت بالایی ارائه دهد. اگر چه تنوع کمی برای یادگیری طرح ها وجود دارد اما تکنیک های زیاد و پراکنده را یاد نمی گیرند که باعث پایین آمدن کیفیت کار شود.

اسحاق زاده با بیان اینکه هنرجویان باید روی سبک، استاد و حوزه مشخصی تمرکز داشته باشند، گفت: سلیقه و تنوع در هنر بسیار زیاد است، بنابراین از این شاخه به آن شاخه شدن، سردرگمی و کم شدن کیفیت کار هنرمندان را در پی خواهد داشت چرا که چهارچوب ذهنی منسجمی نخواهند داشت. چه بهتر که از سن بچگی استعداد خدادادی و گرایش ذهنی افراد شناخته شود و برای رشد و آموزش روی همان رشته خاص متمرکز جلو برود، اینگونه به جامعه بسیار پویا دست خواهیم یافت.

به گزارش ایمنا، اولین نمایشگاه صنایع خلاق از تاریخ ۱۲ تا ۱۹ مهر در گالری ایده واقع در ارگ جهان نما از ساعت ۹ الی ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰ برپا است.

کد خبر 355185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.