توسعه اقتصاد فضایی با گسترش کاربرد فضایی مورد تاکید است

معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه کشورهای زیادی از کاربردهای فناوری فضایی درآمدزایی می کنند، افزود: توسعه اقتصاد فضایی با استفاده از توسعه کاربرد فضایی مورد تاکید است.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی براری در همایش نجوم و هفته گردشگری فضا پایه در نیاسر کاشان، با اعلام شروع هفته جهانی فضا با شعار «فضا، جهان سراسر متحد»، اظهار کرد: هفته جهانی فضا به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تعیین و در تاریخ ثبت شد.

وی با اشاره به رتبه نخست علمی کشور در منطقه و پانزدهم در دنیا، یادآور شد: دانشمندان ایرانی از جمله خوارزمی، ابوریحان بیرونی، خیام و خواجه نصیرالدین طوسی نقش کلیدی در پیشرفت فناوری فضایی داشته اند.

براری با تاکید بر ایجاد بستر برای آگاه سازی اقشار مختلف در مورد منافع و کاربردهای فناوری فضایی، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر جزو معدود کشورهای دارای چرخه کامل فضایی است که تثبیت و صنعتی سازی آن را در اولویت قرار داد تا با گذر از پژوهش و تحقیقات به توسعه سامانه های عملیاتی بپردازد و بتوانیم در جامعه، تکنولوژی فضایی را کاربردی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به درآمدزایی کشورها از کاربردی کردن فناوری های فضایی، تصریح کرد: در ۱۰ ساله نخست فعالیت کشور در صنعت فضایی رتبه نخست علمی این حوزه در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان را بدست آوردیم بنابراین هدف ما این است که اقتدار علمی را به اقتدار اقتصادی در این حوزه تبدیل کنیم.

وی با اشاره به چند برابر بودن سرعت رشد اقتصاد فضایی در دنیا، افزود: در دنیا بیش از ۷۵ درصد اقتصاد فضایی توسط بخش خصوصی مدیریت می شود که در این جهت آزادسازی داده های فضایی و اختصاص پروانه به نخستین اپراتور مخابراتی صورت گرفته و مد نظر است تا بتواند در جامعه تکنولوژی فضایی کاربردی کند.

براری با اشاره به احصای بستر سرمایه گذاری در صنعت فضایی گفت: فضا علاوه بر کاربردهایی که در زندگی دارد دارای جذابیت زیادی در نجوم است که با ظرفیت خدادادی موجود اولین پارک رصد در نیاسر کاشان در حال پیگیری است.

کد خبر 355145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.