در صورت نیاز از طرح بازچرخانی استفاده می شود

استاندار اصفهان، کل آب مورد نیاز برای جریان دائمی رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان در طول یک سال را ۶۰ میلیون متر مکعب دانست که در صورت نیاز به کاهش آن، با سیستم بازچرخانی به حدود ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش می یابد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان،  محسن مهرعلیزاده در صد و هشتاد و سومین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان، با تاکید بر اینکه در آینده، قدرت در دست ممالکی است که از منابع آبی برخوردارند، اظهار کرد: خشکسالی های اخیر و برهم ریختگی شرایط جوی در سراسر دنیا نشان می دهد که اگر کشورها به دنبال مدیریت و استفاده بهینه از آب با منابع محدود نباشند، در آینده ای نه چندان دور، دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

استاندار اصفهان به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: با ابتکار عمل وزرات نیرو برای تشکیل کارگروه ملی، در ۱۲ اسفند ماه مصوبه هیئت وزیران برای تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ابلاغ و در ۱۳ اسفندماه اولین نشست این کارگروه به منظور بررسی پیشنهاد استانداری اصفهان برگزار گردید.

وی محور اصلی این کارگروه را تغییر الگوی مصرف آب دانست و افزود: در طرح احیای زاینده رود، اشتغال‌ جایگزین کشاورزی‌های پرآب بر، احداث گلخانه‌ها و ایجاد صنایع جایگزین و روش‌های جدید کشت، ارتقای کیفی آب پساب، جمع آوری آب پساب و رساندن آن به کشاورزان برای کشاورزی با الگوی جدید کشت، به طور مهندسی شده، در نظر گرفته و مدیریت می شود.

مهرعلیزاده به سه مسئله تامین آب تا منطقه، مصرف درست در بخش‌های کشاورزی، صنعت، مصارف خانگی و نیز ساماندهی سهم مصرف به صورت عادلانه در مناطق مختلف بر اساس سهم آبه‌ها و حق آبه‌ها اشاره و اظهار کرد: توجه به این سه مسئله به طور همزمان می تواند به احیای زاینده رود کمک کند.

استاندار اصفهان، احیای زاینده رود را در جهت استحکام بناهای تاریخی و میراث فرهنگی، اکوتوریسم و اقتصاد گردشگری شهر اصفهان و رونق اماکن اقامتی و صنایع دستی، افزایش نشاط و شادابی در جامعه و همچنین کاهش مشکلات فرونشست زمین، فضای سبز، محیط زیست، مهم و ضروری دانست.

وی در خصوص طرح جدید موسوم به طرح لوله گذاری ۵۴ کیلومتری برای دائمی شدن و پایداری آب در زاینده رود، بیان کرد: براساس مطالعات صورت گرفته برای ۳۰ تا ۵۰ سال آینده، به حدود سالانه یک میلیارد و دویست میلیون متر مکعب آب در حوضه زاینده رود با رعایت الگوی مصرف نیاز داریم.

مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه همه مناطق استان به طور دقیق و مهندسی شده در این طرح، لحاظ می شوند، گفت: با استفاده از لوله گذاری سهم قانونی تخصیصی به هر مصرف کننده ای بر حسب تصمیمات مراجع ذیصلاح قانونی دقیقا بر اساس میزان مشخص توزیع می شود.

استاندار اصفهان، کل آب مورد نیاز برای جریان دائمی رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان در طول یک سال را ۶۰ میلیون متر مکعب دانست که در صورت نیاز به کاهش آن، با سیستم بازچرخانی به حدود ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش می یابد.

شایان ذکر است در این شورا، مصوبات کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی نیز به تصویب رسید.

کد خبر 355140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.