ناجی: شیوه کمک مردم به کودکان کار نادرست است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: شیوه کمک‌های مردم به کودکان کار و خیابان نادرست است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ناجی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کودک گفت: سازمان بهزستی یکی از ارگان‌های متولی حقوق کودکان است و با دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و دادگستری به منظور حمایت از کودکان و رشد اجتماعی آن‌ها همکاری دارد.

وی با تأکید بر اینکه هفته جهانی کودک یک پیام کلی دارد آن هم توجه به حقوق کودک است، افزود: حقوق کودکان از دو سده قبل مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه در ایران نیز قوانینی برای جلوگیری از کودک‌ آزاری و تأمین حقوق آن‌ها وضع شده است.

ناجی با بیان اینکه آموزش‌های پیش‌ دبستانی و مهد کودک جزء آموزش‌های اجباری نیست، اظهار کرد: باید کودکان قبل از سن مدرسه آموزش‌های لازم را برای رفتن به مدرسه دریافت کنند؛ اگر چه در گذشته تنها خانواده‌هایی که مادر شاغل داشتند از مهد کودک استفاده می‌کردند اما امروزه رسالت مهد کودک تنها نگهداری کودکان نیست.

۱۵ درصد کودکان به مهد کودک می‌روند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وجود ۲۲۰ هزار کودک سه تا شش سال در استان افزود: تنها ۳۶ هزار نفر از این کودکان از مهد کودک‌های بهزیستی استفاده می‌کنند و این آمار تنها ۱۵ درصد جامعه هدف است و حداقل باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

ناجی با اشاره به نتایج تحقیقات دانشگاه اصفهان در زمینه رشد شناختی و عقلانی کودکانی که به مهد کودک رفته‌اند، تصریح کرد: این تحقیقات نشان داد کودکانی که سابقه مهد کودک داشته‌اند پیشرفت تحصیلی بیشتری هم در مدارس دارند و رشد شناختی و ذهنی آنان بیشتر از دیگر کودکان است؛ اما در این تحقیق تفاوتی میان رشد حرکتی این دو دسته از کودکان مشاهده نشد.

وی گفت: یکی از عواملی که باعث کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری شده، پیچیدگی امر تربیت و وقت‌گیری آن است که مهدهای‌ کودک می‌توانند آموزش‌های لازم برای رشد روانی و ذهنی کودکانی داشته باشند که در خانواده این امکان برای آن‌ها میسر نیست و از این جهت مهدهای کودک می‌توانند به کمک خانواده‌ها بیایند.

اجازه تاسیس مهد کودک به مردان

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار مهدهای کودک استان اظهار کرد: ۶۰۰ مهد کودک شهری، ۱۵۰ مهد روستایی و ۵۰ آدینه مهد در استان فعال است که دو هزار و ۲۰۰ کودک در سال گذشته از آدینه مهدها استفاده کردند.

ناجی در خصوص قانون جدید اعطای مجوز تأسیس به مهد کودک‌ها گفت: در سال‌های گذشته مجوز تأسیس مهدک ودک تنها به خانم‌ها واگذار می‌شد؛ اما امروز این مجوز به آقایان هم داده می‌شود.

وی تعرفه‌های مهدهای کودک را بر مبنای درجه‌بندی آن‌ها عنوان کرد و گفت: درجه‌بندی مهدهای‌ کودک بر اساس شاخص‌هایی مشخص می‌شود که بر تعیین مبلغ تعرفه مهد کودک در استان تاثیر دارد و  از حداقل ۱۵۰ تا حداکثر ۲۳۰ هزار تومان در ماه بسته به درجه‌بندی و روستایی و شهری بودن مهد کودک‌ها متفاوت است.

پوشش ۱۷۰ کودک کار در خیریه سرمد

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص طرح یک وعده غذای گرم گفت: سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ کودک در روستامهدها تحت پوشش یک وعده غذای گرم قرار گرفتند که اعتباری معادل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای این امر اختصاص یافت؛ اما امسال حدود پنج هزار و ۸۰۰ کودک از این طرح در روستامهدها بهره‌مند می‌شوند.

ناجی در خصوص حمایت بهزیستی از کودکان کار و خیابان گفت: موسسه سرمد تحت نظارت بهزیستی حمایت‌های آموزشی و روانی لازم را از کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها انجام می‌دهد که سال گذشته ۱۷۰ کودک کار و خیابان تحت حمایت این موسسه قرار گرفته و برای اشتغال این کودکان در حوزه‌های تولیدی، صنایع دستی و هنری تمهیدات لازم اجرا شده است.

وی با انتقاد از شیوه کمک‌های نادرست مردم به کودکان کار و خیابان افزود: مردم دوست دارند به این کودکان کمک کنند؛ اما راه درست این کمک کردن را نمی‌دانند و بهتر است کمک‌های خود را به مؤسسات معتبر تحت پوشش بهزیستی که از این کودکان حمایت می‌کنند بدهند تا دست باندهای مافیایی و زنان خلافکار در به کارگیری کودکان کوتاه شود.

کد خبر 355138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.