فرشاد: در موارد گزارش کودک‌آزاری‌ها معطل حکم قضایی نمی‌مانیم/افتتاح خانه سلامت در اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از افتتاح خانه سلامت در اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه فرشاد در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی کودک اظهار کرد: حوادث عامل نخست معلولیت در جامعه است که به دلیل بی‌دقتی خانواده و بی‌تفاوتی جامعه رخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه هزینه‌های یک کودک معلول بسیار بیشتر از یک سالمند است، اظهار کرد: بهزیستی ارائه خدمات خاص خود را در عرصه‌های مختلفی پیگیری می‌کند اگر چه این نهاد به هیچ عنوان نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای جامعه هدف خود باشد.

فرشاد در خصوص درمان اعتیاد کودکان و نوجوانان گفت: در این خصوص سال‌های قبل بهزیستی اعتیاد را در حوزه پیشگیری و درمان و مداخلات با همان مدل درمان بزرگسالان انجام می‌داد اما از سال قبل درمان اعتیاد کودکان از بزرگسالان جدا و به حوزه اجتماعی بهزیستی سپرده شد و مکان‌های نگهداری کودکان و بزرگسالان نیز در حال تفیک از یکدیگر است.

اعتیاد کودکان مشخص نیست

وی با بیان حمایت بهزیستی از پوشش هزینه‌های تحصیلی مددجویان گفت: پوشش کامل تحصیلی تا مقطع دانشگاه بنا بر منابع این دستگاه بر عهده بهزیستی است و سعی می‌شود علاوه بر پرداخت صدرصد هزینه‌ها و مستمری تعیین شده نیازهای دیگر مددجویان نیز تأمین شود؛ اما شرایط اقتصادی جدید تا حدودی این کار را سخت کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اعلام خبر راه‌اندازی خانه سلامت تصریح کرد: در این خانه دختران در معرض آسیب حمایت‌های روانی کامل را دریافت می‌کنند و سعی شده تمام نیازهای کودک و نوجوانان زیر 18 سال برآورده شود.

فرشاد در خصوص گرفتن حکم قضایی از مراجع ذی‌ربط در موارد گزارش کودک آزاری اظهار کرد: بهزیستی در هیچ موردی معطل حکم قضایی نمی‌ماند و در موارد مداخلات اورژانسی که جان کودک در خطر است اورژانس اجتماعی با اطلاع دادن سریع به کلانتری‌ها همزمان با دستگاه انتظامی مداخله می‌کنند.

وی با اشاره به پنهان بودن اعتیاد کودکان گفت: اعتیاد کودکان واضح و مشخص نیست چرا که معمولاً آن‌ها در محیط مملو از مواد مخدر زندگی می‌کنند و تنها در صورت جدا شدن از محیط علائم اعتیاد مشهود می‌شود.

خواهر و برادر "ملیکا" به بهزیستی منتقل شده‌اند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با ابراز تأسف از موضوع کودک‌آزاری در فلاورجان که به مرگ کودک منتهی شد، تصریح کرد: به همان اندازه که قاتل را مقصر می‌دانم از خانواده این کودک انتظار داشتم که مسیر این کار را فراهم نکند اگر چه بحث بررسی مقصر و قاتل مربوط به سیستم‌های قضایی است اما اگر خانواده به موقع این موضوع را به بهزیستی یا پلیس 110 و یا اورژانس اجتماعی و یا 115 اطلاع می‌داد از مرگ یک دختربچه پنج ساله جلوگیری می‌شد.

فرشاد در خصوص اقدامات بهزیستی در حادثه کودک‌آزاری فلاورجان گفت: خواهر و برادر دیگر به مراکز بهزیستی منتقل شده‌اند و اگر خانواده بی‌تقصیر شناخته شوند تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند اما اگر توسط مراجع قضایی مقصر شناخته شوند اقدامات قانونی لازم در خصوص آن‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با انتقاد از پیامد بی‌تفاوتی‌ها و پیامدهای ناگوار آن در جامعه افزود: خانواده این کودک متأسفانه از فقر شدید فرهنگی برخوردار بودند این در حالی است که خانواده‌ها باید تمام توجه خود را به کودکان معطوف کنند. این کودک حدود 20 روز در خانواده حضور نداشته و جامعه اطراف آن هم از این موضوع باخبر نبودند، باید اعلام کرد هیچ ارزشی در بی‌خبری از هم نیست اطلاع از حضور و سلامت افراد جامعه مهم است نباید در زندگی دیگران دخالت کر؛د اما حساسیت به حضور و سلامتی افراد اطرافمان باید همواره پیگیری شود چرا که این امر از تبعات ناگوار آینده می‌کاهد.

همکاری شهرداری برای مناسب‌سازی معابر

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با ابراز خوشحالی از اعتماد مردم به سیستم اورژانس اجتماعی گفت: مردم اطلاع‌رسانی خوب و به موقع به اورژانس اجتماعی دارند و بسیاری از مداخلات صورت گرفته از بروز فجایع ناگوار آینده در آن موضوع کاسته است و همه مردم باید مراقب حوادث اطرافشان باشند اگر چه نباید فضا را ملتهب کرد؛ اما باید متوجه موضوعات کودک‌آزاری در جامعه بود.

فرشاد در خصوص افزایش یا کاهش آمارهای کودک‌آزاری گفت: همیشه افزایش آمارها و گزارشات نشان دهنده افزایش رخداد نیست چرا که ممکن است اعتماد مردم برای اطلاع‌رسانی به بهزیستی بیشتر شده باشد.

وی در مورد مناسب‌سازی معابر شهری برای معلولان گفت: دبیرخانه مناسب‌سازی فضای شهری در اختیار بهزیستی است و تمام جلسات در استانداری برگزار می‌شود و شهرداری اصفهان هم به واقع همکاری‌های لازم را تا به حال داشته است، امسال صد دستگاه اتوبوس مناسب‌سازی شده به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده، همچنین مناسب‌سازی اتوبوس‌های بی‌آرتی در دستور کار شهرداری است.

کد خبر 355127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.