فساد و رانت در حیطه اجرای پروژه­‌های آبی پذیرفتنی نیست

شش حزب اصلاح طلب در اصفهان درباره احیای پایدار زاینده رود، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و خواستار استفاده از نظر کارشناسان، تخصیص بودجه مناسب و پرهیز از فساد و رانت در تقسیم آب و اجرای پروژه­‌های آبی شدند.

به گزارش ایمنا، متن کامل این بیانیه که از طرف مناطق و شعب اصفهان احزاب سازمان عدالت و آزادی، حزب ندای ایرانیان،حزب اتحاد ملت، مجمع نیروهای خط امام، حزب اعتماد ملی وجمعیت زنان نواندیش مسلمان صادر شده، به شرح زیر است:

خشکی و خشکسالی اگر مهم­ترین معضل پیش­رو نباشد قطعاً یکی از با اهمیت‌ترین مشکلات کشور در زمینه­ های محیط زیستی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و شاید بتوان گفت هیچکدام از نقاط ایران زمین از این تهدید در امان نیست. تغییرات اقلیمی و آب و هوایی نظیر کاهش میانگین بارندگی، در کنار سوءمدیریت­های تاریخی در زمینه آب و نداشتن دیدی بلندمدت در این حیطه از دلایل اصلی بحرانی­‌تر شدن شرایط است.

زاینده ­رود یکی از رودخانه های مهم فلات مرکزی ایران، سال­هاست با خشکی مواجه بوده و حتی از شکل یک رودخانه فصلی خارج شده است و با ادامه برداشت بی­‌رویه آب­های زیرزمینی در طی زمان دشت‌­های منطقه در خطر نابودی کامل قرار دارند. سال­هاست که راه­‌حل­هایی مشخص و کارشناسی شده برای رفع مشکل ارائه می‌­شود که متاسفانه اجرای آن­ها به خاطر منازعات محلی و منطقه­‌ای و عدم شجاعت مدیران در تصمیم­­گیری به تعویق افتاده­ و به نظر می­‌رسد برای پیشگیری از عواقب احتمالی، پیگیری آن­ها به کناری وانهاده شده است.

در این میان اما طرح‌­هایی مطرح می­‌گردند که بیش از آنچه برای حل مسئله باشند به نظر قصدشان پاک کردن صورت مسئله است؛ چرا که دیدی کوتاه مدت داشته و شکل و شمایلی نمایشی و پوپولیستی برای جلب رضایت بخشی از مردم به خود می­‌گیرند. بنابراین خواهان آنیم که پیش از اجرای هر گونه طرح یا پروژه آبی برای زاینده‌­رود به نکات زیر توجه شود:

یک، مسئولان محترم، طرح و برنامه خویش را به طور شفاف و روشن برای حل خشکی زاینده­‌رود بیان نمایند تا صاحب­نظران بتوانند آن­ها را مورد ارزیابی و نقد قرار داده و از هدررفت منابع طبیعی و اقتصادی جلوگیری شود. این حق شهروندان است که بدانند چه برنامه‌­ای برای مهم­ترین منابع حیات آن­ها تدوین شده است و نظر خود را آزادانه بیان دارند.

دو، به رودخانه زاینده­‌رود با دیدی کلان و به مثابه یک کل واحد نگریسته شود و راه‌­حل­هایی از جنس روش‌های پایدار در راستای احیای رودخانه و رفع مشکل مردمان بالادست تا پایین دست در طول رود ارایه شود. به نظر نمی­‌رسد صرف هزینه‌ه­ای گزاف­ و زمانی طولانی برای حل مشکل تنها بخشی از رودخانه صحیح و منطقی باشد؛ در حالی که می­­‌توان این انرژی را در جهت رفع پایدار موضوع به کار برد. استفاده از نظر صاحب­نظران و کارشناسان ذی‌صلاح که حتی در بدنه دولتی هستند راهگشا خواهد بود.

سه، برای هر گونه اقدامی در این زمینه باید ملاحظات حقوقی را در نظر گرفته و مراقبت شود تا قانون یا قوانینی پایمال نشوند. حفظ حقآبه کشاورزان و طبیعت شهرها و روستاها بدون دست‌­اندازی به بستر رودخانه بخشی از این ملاحظات است.

چهار، سال­ها است که طرح­ها و برنامه‌­هایی در حوضه زاینده­‌رود مطرح بوده که اجرای آن­ها تاکنون می‌­توانست حداقل بخشی از وسعت و ابعاد مشکل را به شکل پایداری بکاهد، اما تاکنون معطل مانده‌­اند. با توجه به بودجه‌­بندی استانی و توان تخصیص آن در سطح استان اصفهان جای پرسش است که چرا تاکنون بودجه چنین برنامه‌­هایی تامین نشده­ است.

پنج، مدیریت آب باید با دیدی کلان و با لحاظ کردن ویژگی‌­های هر منطقه انجام شود. هشدار می­‌دهیم که نباید مردم مناطق، شهرها و استان­های کشور را برای آب در برابر یکدیگر قرار داد و زمینه‌­های جنگ پنهان و پیدای آب را در کشور فراهم نمود. همبستگی بین اقوام و مردمان این سرزمین ضروری است و تامین آب آشامیدنی سالم نیز به ­عنوان ابتدایی‌­ترین حق مردم و بزرگترین مسئولیت حکومت است. زنده کردن زاینده­‌رود نه­ تنها برای مردم اصفهان سودمند خواهد بود، بلکه مردمان استان­‌های دیگر نیز از مواهب مستقیم و غیرمستقیم آن بهره­‌مند خواهند شد. روشن است که پیش از انتقال آب از هر منطقه به منطقه دیگر باید اولویت­ها و منافع زیست­ محیطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ارزیابی شود و براساس منافع کشور تصمیمات با شجاعت اتخاذ و برای اجراسازی آن مردم اقناع شوند. قطعاً برقرار کردن تعادل بین مثلث تصمیم­‌گیری، اقناع مردم و اجرای آن با حفظ سرعت امری دشوار ولی اجتناب­ ناپذیر است.

شش، منافع بلندمدت کشور بر تامین منافع اقتصادی کوتاه مدت بعضی اقشار و گروه­ها ترجیح داده شوند. وجود هر گونه فساد یا رانتی در حیطه تقسیم آب یا اجرای پروژه­‌های آبی پذیرفتنی نیست و به دور از عقلانیت و اخلاق می­‌باشد. بدیهی است قرار بر این نیست که کسی را متهم کنیم که چنین قصدی دارد، ولی لازم است نهادهای نظارتی و همچنین رسانه‌­ها به­‌عنوان جز چهارم دموکراسی و نهادهای غیر دولتی و مردمی در جریان شفاف موضوعات قرار گیرند تا از بروز هر گونه تخلف یا فسادی پیشگیری شود.

روشن است هر گونه تصمیمی که فرآیند آن شفاف، منطقی و با نظر کارشناسان معتبر و مجرب باشد می‌­تواند اعتماد مردم را جلب کرده و دشواری راه را هموار سازد. امیدواریم با تدبیر شاهد احیای زاینده‌­رود و جاری شدن مجدد و دائمی آب در بستر رودخانه و متعاقباً توسعه­ پایدار باشیم و بتوانیم الگویی موفق نه ­تنها در سطح ایران بلکه در سطح جهانی عرضه کنیم.

کد خبر 355121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.