بررسی موانع عملکردی سازمان‌های سرمایه‌گذاری‌ و مشارکت‌های مردمی

در سیزدهمین نشست سازمان‌های سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور موانع عملکردی سازمان سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلان شهرهای کشور بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان طی دو روز میزبان سیزدهمین نشست سازمان‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور است، در این میان نام تعداد زیادی از کلان‌شهرها چون شهرداری‌های تهران، ارومیه، اراک، تبریز، اهواز، رشت، زاهدان، کرج، کرمانشاه، کرمان، مشهد، همدان و یزد به چشم می‌خورد. همه مدیران سرمایه گذاری کلانشهرها دور هم جمع شده‌اند تا برای توسعه پایدار شهرها و راهکار ارتباط با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی چاره‌ای بیندیشند.

بر اساس آمارها، جمعیت شهرنشین کشور نسبت به چند دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است و این لزوم توجه به زندگی شهروندان و تغییر در روش‌های مدیریت شهری را گوشزد می‌کند؛ قوانین و مقررات منسوخی که بنا بر شرایط و تغییرات شهرها به روز نشده‌اند، این روزها تاثیر ضعف خود را به شکل حادتری در سطح مدیریت شهری و در نتیجه زندگی شهروندان نشان می‌دهد.

اکنون کلان‌شهرهای کشور با مسائل و مشکلات پیچیده‌تری روبرو هستند، شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرمان، زاهدان، تبریز و...؛ لذا گردهمایی مدیران سرمایه‌گذاری بر همین مبنا شکل گرفت تا راهکارهای مشکلات و بحران‌های شهرنشینی ارائه شود؛ مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی سال های زیادی است که در کشورهای توسعه یافته به صورت منظم و مدون در حال انجام است؛ اما این مهم به دلیل بنیان‌های فرهنگی و مشکلات ساختاری و مقرراتی در کشور ما مغفول مانده در حالی که امروزه لزوم مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی همراه با تسهیل روند فعالیت آنان و مشارکت شهروندان امری اجتناب ناپذیر است.

البته در این جلسه بیشتر صحبت از تسهیل‌سازی روند فعالیت سرمایه‌گذاران خصوصی بود که به تفصیل و در بخش‌های متفاوت به آن پرداخته و مورد بررسی قرار گرفت.

جذب سرمایه‌گذاران بهترین راهکار شکوفایی شهرها است

کمال مرادی، مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران معتقد است: برای مدیریت و شکوفایی شهرها بهترین راهکار فعال‌سازی حوزه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران است که می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای شهرها به همراه داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: نبود شفافیت و نداشتن اعتماد سرمایه‌گذار مشکل مهم حال حاضر است در این راستا باید ورود بخش‌خصوصی را به انجام پروژه‌های مشارکتی تسهیل کنیم، اکنون ما مردم و نخبگان شهری را اذیت می‌کنیم، بروکراسی‌های سخت اداری معادلات را به هم ریخته است که باید برای رفع آن‌ها چاره اندیشی شود.

مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران اضافه می‌کند: هنوز نگاه به سرمایه‌گذار صحیح نیست و نگاه پیمانکاری حاکم است که باید اصلاح شود در این راستا دبیرخانه مجمع از طریق کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها به دنبال استفاده از تجارب کلان‌شهرها است و شهرداری‌ها باید در تعامل با یکدیگر در راستای تقویت و بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاران گام بردارند.

حرکت به سمت درآمدهای پایدار یک ضرورت است

 علیرضا شاهرخیان، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز از نتایج این نشست می‌گوید: چنان‌چه بین درآمدهای پایدار با سرمایه‌گذاری ارتباطی در نظر گرفته شود تامین منابع مالی یا روش‌های تامین مالی به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ شهرداری درآمدهایی از طریق عوارض نوسازی، عوارض ساختمان دریافت می‌کند که درآمدهای معمول شهرداری هستند، اما باید به سمت منابع درآمدی نوین شهر حرکت کرد.

شاهرخیان به این نکته تاکید می‌کند که در سرمایه گذاری هر دو طرف در سود و زیان یکدیگر شریک هستند و بخش خصوصی از نظر فناوری و تکنولوژی به مدیریت شهری کمک کرده و تبادل‌های دو طرفه در مسیر مشارکت انجام می‌گیرد.

به گفته وی حرکت به سمت درآمدهای پایدار امروزه یک ضرورت محسوب می‌شود، ارتباط شهرداری با بخش سرمایه‌گذار خصوصی باید متقابل باشد، یعنی سرمایه‌گذار به عنوان شریک در نظر گرفته شود و اگر سرمایه گذار تکنولوژی‌های نوین را در اختیار شهرداری گذاشت از سوی شهرداری نیز حمایت‌های لازم را دریافت کند.

وی اظهار می کند: درآمدهای پایدار و ناپایدار شهری دو سر یک طیف است، در کسب درآمدهای شهری سعی بر آن است درآمدها به سمت درآمدهای پایدار شهری سوق داده شود، بنابراین باید کدهایی رصد شوند که درجه پایداری بیشتری نسبت به سایر کدهای درآمدی دارند، در این جلسه ارتباط این درآمدهای پایدار شهری با سرمایه‌گذاری و طرح‌های آن بررسی می‌شود که در صورت تحقق می‌تواند درآمدهای پایدارتری را برای اداره شهر فراهم کند.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز درباره بسته‌های حمایتی و تشویقی همینطور دلیل ناکارآمدی آنها نیز می‌گوید: سرمایه‌گذار باید مشوق‌هایی را برای مشارکت در پروژه‌ها دریافت کند در حال حاضر از آن جایی که پروژه‌های شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت‌رسان بیشتر جنبه خدماتی دارد چندان برای بخش خصوصی جذاب نبوده و این بخش تمایلی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارد، البته شهرداری نیز نمی‌تواند از ارائه خدمات قانونی خود صرف نظر کند، بنابراین شهرداری باید در کنار پروژه های عمومی، طرح‌های متناسب شهری نیز برای بخش خصوصی تعریف تا این بخش به سرمایه‌گذاری در شهر ترغیب شوند.

استفاده از پتانسیل‌های بالقوه بخش خصوصی

شهرام رییسی، مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز می‌گوید: سازمان‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری‌ها جدیدترین سازمان‌ها در ساختار شهرداری‌ها هستند و این تازگی نیازمند آن است که با رویکرد جدی‌تر تمام جوانب را بررسی کنیم؛ رویکرد سازمان سرمایه‌گذاری باید در ارتباط مستقیم با بخش خصوصی باشد و همین موضوع حساسیت‌ها را دو چندان کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه شرایط درآمدی شهرداری‌ها تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده است، ادامه می‌دهد: تنوع‌بخشی و درآمد پایدار شهرداری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از راهکارها استفاده از پتانسیل‌های بالقوه بخش خصوصی است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با بیان اینکه باید جایگاه واحدی برای مدیریت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شود، می‌گوید: فقر قوانین حقوقی و قراردادی در ساختارهای مبتنی بر مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد چرا که تناقض در ساختارهای مربوط به شیوه‌نامه‌های ابلاغی کشور سردرگمی زیادی به وجود آورده است.

کد خبر 355116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.