دچار عقب‌ماندگی تاریخی در تغییر الگوی کشت هستیم

رییس کمیته محیط زیست شورای شورای شهر تهران گفت: هوشمندسازی و شفاف‌سازی دو مقوله مورد تاکید در برنامه سوم توسعه شهری است که قرار است در حوزه فضای سبز نیز پیاده‌سازی شود.

به گزارش ایمنا، سید آرش حسینی میلانی در نشست «بررسی وضعیت آب خام فضای سبز شهر تهران و برنامه‌های آینده» با حضور مسئولان خدمات شهری و ادارات فضای سبز مناطق اظهار کرد: خطیر بودن شرایط فعلی در وضعیت فضای سبز تهران را شما در تابستانی که گذشت‌، مشاهده کردید. تابستان گرمی بود. براساس گزارش سازمان هواشناسی به صورت متوسط، در برخی نقاط شهر دو تا چهار درجه‌ بر حرارت هوا افزوده شده و به تدریج اثرات پدیده تغییرات اقلیمی در تهران را مشاهده می‌کنیم که باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: از سویی، شاهد از دست رفتن پوشش باغات هستیم که از آن به عنوان ریه‌های تهران نام می‌برند که متاسفانه هنوز اثرات مثبت این گوهر گرانبها را نمی توانیم خاص تهران و به صورت کمی برای مردم و مسئولان تشریح کنیم اما بر اساس آموزه‌های جهانی و تجربه روزانه شهروندان این باغات نقش عمده‌ای در تعدیل گرمای هوای تهران و آسایش مردم داشته و دارند.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه افزایش درجه حرارت بر میزان مصرف آب فضای سبز اثر قطعی دارد و این مسئله، کمبود آب را می‌تواند تشدید کند، افزود: با افزایش درجه حرارت، وسعت جزیره حرارتی شکل‌گرفته روی شهر و شدت گرمای آن افزایش می‌یابد. در شیراز، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد جزیره حرارتی در این شهر به تدریج با تخریب باغات گسترش یافته و هسته مرکزی آن به کانون‌های کوچکتر متصل شده است.

حسینی میلانی با اشاره به آلودگی‌های محیط زیستی تصریح کرد: ما در زمینه آلودگی‌های محیط زیستی در وضعیت مطلوبی قرار نداریم و در این شرایط، فضاهای سبز در خط مقدم تلطیف هوا و بهبود شرایط زیستی هستند. به عبارت دیگر، فضای سبز دیگر نه از امور جاری بلکه از نیازهای ضروری و حیاتی شهر تهران است.

وی به اجماع در سطح ملی برای مقابله با کم‌آبی اشاره و خاطرنشان کرد: در سطح کلان، وزارت نیرو کمیته سازگاری با کم‌آبی را تشکیل داده است. ما در این باره شاهدیم تمامی ارکان کشور در حال تطابق خود با شرایط کم‌آبی هستند. ما باید از این تصور که سال آبی پر بارش داریم، عبور کنیم و تاب‌آوری فضای سبز تهران را در برابر کم‌آبی افزایش دهیم.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تغییر الگوی کشت باید در تهران تحقق پیدا کند، گفت: ما در زمینه تغییر الگوی کشت و جایگزینی گونه‌های پر مصرف با گیاهان کم‌مصرف بومی، دچار عقب‌ماندگی تاریخی هستیم.

منبع: مهر

کد خبر 355086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.