جوسازی علیه کشاورزان لنجان ممنوع/تا توجیه نشویم مخالف طرح بازچزخانی آب در زاینده رود هستیم

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: لوله‌گذاری در مسیر رودخانه زاینده رود به بهانه امنیت تأمین منابع آبی حقابه‌دارها حرف صحیحی نیست؛ زیرا به این معنا است که دولت و وزرات کشور در ایجاد امنیت برای این که آب در رودخانه زاینده‌رود جاری باشد و صیانت از آن، ناتوان است.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، در این‌باره اظهار کرد: در سال‌های اخیر کاهش بارندگی سبب شد، وضعیت نگران کننده‌ای برای تأمین منابع آبی برای کشاورزان و حتی شرب ایجاد شود و این مسئله در استان اصفهان کاملاً مشهود بوده و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

وی افزود: کاهش میزان نزولات آسمانی تا حدی پیش رفت که رودخانه زاینده‌رود که مایه حیات استان اصفهان است، خشک شد و سال‌ها است با این وضعیت دست و پنجه نرم می‌کند، در چنین وضعیتی طبیعی است که مردم از هر قشری مطالبه آب کنند تا مشخص شود، نظام و مسئولان امر برای جبران بخشی از این کاهش چه اقداماتی کرده‌اند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی صحبت‌های مردم به ویژه کشاورزان استان اصفهان را می‌شنویم، بخشی از حرف‌های آنان و تحلیلی که از موضوع می‌کنند به این مسئله باز می گردد که دلیل این اتفاق چیست که برای رودخانه زاینده‌رود افتاده است؟!

وی ادامه داد: واقعیت این است که اجداد ما در استان اصفهان از قدیم در زاینده‌رود حقابه داشته‌اند و سوالاتی که کشاورزان مطرح می‌کنند به این مسئله باز می گردد و آنان این حقابه را شرعی می‌دانند و البته این مسئله کاملاً با معیارها و موازینی که در حقوق بین‌الملل در زمینه حقوق آب وجود دارد، تطبیق می‌کند.

کوهکن اضافه کرد: اگر بارش‌هایی که در ۳۰ یا ۳۵ سال پیش شاهد بودیم، در این سال‌ها آمده بود مطرح می‌کردیم چرا با وجود ذخیره آب در پشت سد، زاینده‌رود به این وضعیت دچار شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به میزان زیاد بارش‌ها در گذشته، مسئولان به راحتی برنامه‌ریزی کرده و تصمیم می‌گرفتند به چه میزان آب رهاسازی شود تا کشاورزانی که کشت بهاره و یا پاییزه دارند کشت آن‌ها به ثمر بنشیند؛ اما کاهش نزولات آسمانی از یک سو و بعضی برداشت‌های غیرمجاز و دادن مجوزهای بی‌برنامه برای برداشت آب، به وضعیت فعلی زاینده رود دامن زد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر چند قرار بود به ازای برداشت مازاد از زاینده‌رود سرمایه‌گذارای انجام گیرد تا آب مازادی که برداشت شده از محل دیگری تأمین شود؛ اما دولت‌های قبل موفق به انجام این پروژه نشدند.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌های گذشته بر روی این پروژه‌ها کار کرده‌اند، اما موانعی چون برخی مسایل اجتماعی، تزریق قطره چکانی اعتبارات و... باعث شد آن چه پیش‌بینی کرده بودند برای جبران برداشت‌های مازاد از زاینده‌رود هم‌خوانی نداشته باشد و این مهم سبب شد رژیم سنتی زاینده‌رود با برداشت‌های اضافی هم‌خوانی نداشته باشد.

کوهکن افزود: از طرف دیگر وقتی ذخیره آب در پشت سد کم می‌شود، حقابه‌داران می گویند به میزان درصدی که از ذخیره کم شده است از حق آبه ما کم کرده و مابقی را رهاسازی کنید و توجه نکردن به این مسئله، باعث می شود گلایه ها و اعتراضات افزایش یابد و در این میان بعضی برداشت های بالا دستی نیز که مبنای کارشناسی نداشته به این مسئله دامن می زند.

وی با بیان اینکه از قدیم هیچکس با تأمین آب شرب دیگر مردم استان های همجوار مخالف نبوده است، گفت: همه در یک کشور زندگی می کنیم و مسلمان هستیم و اگر ببینیم گوشه ای از کشور برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه هستند و بخواهند آبی برای شرب به آنها اختصاص دهند، قطعاً با موافقت مردم این کار انجام می شود در نتیجه در حوزه تأمین آب شرب بحثی وجود ندارد و حجم آن هم در حدی نیست که باعث بروز مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم، شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: استاندار اصفهان حساسیت خاصی بر روی احیاء زاینده رود داشته است البته از نزدیک شاهد تلاش آقای مهرعلیزاده بوده ایم و برای رفع این مسئله وقت قابل توجهی صرف کردند.

وی با بیان اینکه اقداماتی که در این حوزه انجام شد معمولاً مشترک بود، یعنی مجمع نمایندگان استان اصفهان در جریان قرار می گرفتند، تصریح کرد: برای تأمین منابع و تقسیم عادلانه میزان آب محدود پشت سد زاینده رود مسایل و راهکارها با اتفاق نظر مجمع نمایندگان استان، استانداری و سازمان آب منطقه ای انجام می گرفت.

اختلاف نظرها از لوله گذاری آب آغاز شد

کوهکن ادامه داد: از زمانی که اختلاف نظرها در استان اصفهان افزایش پیدا کرد آقایان به سمت اجرای بعضی طرح ها در داخل استان رفتند، دلیل اجرای اینگونه طرح ها را نیز که جویا می شدیم، جواب می دادند که بنا به هر دلیلی حقابه صنایع از نقطه a که رهاسازی شده باید به نقطه b برسد تا فلان صنعت از آن آب استفاده کند، اما به هر دلیل این میزان آب به نقطه مورد نظر نرسیده و صنعتی که سرمایه لازم را نیز در اختیار دارد تصمیم گرفته با لوله گذاری آب مورد نیاز خود را از سرمنشأ به محل مورد نظر خود انتقال دهد و شروع اختلاف از اینجا بود.

وی اضافه کرد: حال سوال اینجاست که اگر تمامی کسانی که از زاینده حقابه دارند، مطرح کنند ما پول داریم و برای اینکه مطمئن باشیم میزان حقآبه به ما تحویل داده می شود لوله گذاری کرده و مستقیماً از سد چادگان آب را به محل مورد نظر منتقل می کنیم، تکلیف زاینده رود چه می شود؟ روشن است که با چنین طرح هایی فاتحه رودخانه زاینده رود که مایه حیات استان است خوانده می شود و همچون قنات مخروبه از بین می رود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قطعا با اینگونه طرح ها رودخانه زاینده رود با قدمت چندین هزار سال از صحنۀ روزگار محو خواهد شد، عنوان کرد: جای سوال دارد که آیا سازمان محیط زیست این اجازه را می دهد و چنین چیزی امکان پذیر است یا خیر؟! نکته ای که در جلسات مختلف بر آن تاکید داشته ایم آن است که فرض کنیم اگر تمام کسانی که از آب زاینده رود استفاده می کنند بر اساس قدرت مالی خود بخواهند آب خریداری شده خود را به بهانه تبخیر و برداشت غیر مجاز با لوله گذاری از پشت سد چادگان به مقصد هدایت کنند تکلیف کشاورزی و حتی باتلاق گاوخونی که خشک شدن آن مشکل زیست محیطی را به همراه دارد چه خواهد شد.

مسئولان به پروژه ها واقع بینانه بنگرند

وی تاکید کرد: مسئولان استان وقتی می خواهند کاری را انجام دهند، باید واقعیت ها را در نظر بگیرند نه اینکه رویایی به پروژه ها بنگرند، وقتی فولاد مبارکه صرفاً از یک محل کار لوله گذاری را آغاز می کند و هیچ مسئولی هم در شهرستان لنجان از آغاز چنین طرحی اطلاع ندارد شاهد وقوع اعتراضات مردمی می شویم.

کوهکن یادآور شد: یکی از وظایف نمایندگان مجلس به غیر از قانون گذاری، نظارت بر حسن اجرای امور است نه حسن بر اجرای قوانین، یعنی اگر قرار است اتفاقی بیفتد و اقدامی انجام شود این اقدام باید با حسن امور روبه رو باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع از وزرات خانه مربوطه در خصوص موضوع برداشت فولاد مبارکه از طریق لوله سوال کردیم و در پاسخ به من اعلام کردند چون این صنعت آبی که در سال گذشته برایشان رها کردند به آن ها نرسیده است و به انواع مختلف از آن آب برداشت شده مدیران این صنعت تصمیم گرفتند با لوله آب را به محل مورد نظر منتقل کنند تا حق آب آنها تضمین شده باشد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان نباید طوری رفتار کنند که کشاورز ذهنیتش این باشد که چون پشت و پناهی ندارد باید حقش تضییع شود، گفت: صحبت هایی که در آن زمان به کشاورزان و نماینده کشاورزان می گفتند حرف دیگری بود، که می خواهند کاری انجام دهند به نفع شما، اما متاسفانه این مسئله درست نبود چراکه مسئولان باید به مردم با صراحت صحبت کنند و به کشاورز بگویند تو حقابه خود را بردار و به سهم صنعت تجاوز نکن به صنعت نیز این مسئله را تفهیم کنند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح  بازچرخانی آب و انتقال آب از بالادست به اصفهان، افزود: حدود ۲۴ ساعت قبل از اینکه تصمیم بگیرند کلنگ این پروژه را در شهرستان لنجان بر زمین بزنند از موضوع مطلع شدم در حالی که طرح هایی در شهرستان وجود دارد که چند سال است به دنبال این هستیم که مشکل ساده ای را رفع کنیم، اما هنوز به واسطه فشل بودن بعضی از دستگاه های اجرایی کار پیش نرفته! آن وقت چگونه به یکباره تصمیم به اجرای چنین طرحی آن هم با این سرعت می گیرند؟!

عده ای تنها به دنبال جوسازی علیه لنجان هستند

کوهکن تصریح کرد: اسم این طرح مطابق آن بنری که در مکان کلنگ زنی نصب شده بود ساماندهی از سد چم آسمان تا سد نکوآباد بیان شده است، اول باید روشن شود که چه مشکلی دارد که می خواهند با صرف هزینه ای سنگین این مشکل را رفع کنند.

وی ادامه داد: سازمان آب منطقه ای اصفهان در جلسه ای که حضور داشتم به بعضی از همکاران القا کرده بود، آبی که از سد چم آسمان رها کردند در لنجان آن آب را برداشتند و اجازه ندادند به مقصد برسد، من در پاسخ گفتم مشخصاً اعلام کنید مردم شهرستان لنجان از کجا و به چه شکل این آب را برداشت کرده اند؟

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از روستای چم خرم که قبلاً جزء شهرستان لنجان بود تا منطقه زیراب در زرین شهر که محدوده شهرستان لنجان است جوی ها و برداشت هایی که انجام می گیرد کاملا مشخص است از این رو وقتی چنین ادعایی دارند، باید مشخص کنند در کجا آب برداشت می شود و نکته مهم آن است که هیچ نقطه ای را نتوانستند نام ببرند، و مشخص شد تنها به دنبال جوسازی علیه لنجان هستند تا کار خود را به جلو هدایت کنند.

وی عنوان کرد: اینگونه اقدامات با نام ساماندهی انجام می شود برای برداشت بخشی از آبی که تحت عنوان حق آبه کشاورزان، صنعت و یا پالایشگاه مطرح است و ساماندهی از سد چم آسمان تا سد نکوآباد یعنی بخشی از حقابه رژیم زاینده رود در این لوله هدایت شود.

کوهکن گفت: اگر این طرح و برداشت آن یک برداشت جدید باشد که برای امر خاصی در نظر گرفته شده، خلاف قانون و مصوبه شورای عالی آب بوده چراکه اجازه برداشت جدید نداریم از سوی دیگر این طرح از محل حقابه چه کسانی قرار است اجرایی شود و این مسئله باید مشخص شود.

لوله گذاری در مسیر رودخانه زاینده رود به بهانه امنیت صحیح نیست

وی خاطرنشان کرد: لوله گذاری در مسیر رودخانه زاینده رود به بهانه امنیت تأمین منابع آبی حقابه دارها به هیچ عنوان صحیح نبوده چراکه این مسئله به این معنا است که دولت و یا وزرات کشور در ایجاد امنیت برای اینکه آب در رودخانه زاینده رود جاری باشد و از امنیت آن صیانت کند، ناتوان است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: شنیده ها حاکی از آن است که هدف از اجرای این طرح جاری شدن آب در بخشی از رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان است، آیا ما به عنوان مسئول پاسخی خواهیم داشت که میلیاردها تومان هزینه کنیم و این نگاه بهره بردن از آب را برای بخشی از مردم قرار بدهیم.

وی با طرح این سوال که منابع مالی اجرای این طرح از کجا تأمین شده است؟ تصریح کرد: برای اجرای هر پروژه ای در ابتدا باید براساس قانون تامین منابع مالی و محل آن مشخص شود و نباید فراموش کرد کشاورزان استان اصفهان به نسبت آسیبی که دیده اند باید به آنها خسارت پرداخت شود در این میان امکان دارد کشاورزی در غرب استان صدرصد به آن آسیب رسیده باشد و یک کشاورزی در قهجاورستان و فلاورجان و یا چمگردان و ... تنها ۲۰ درصد آسیب دیده باشد، باید وضعیت را تحلیل کرده و بر اساس آن خسارت کشاورزان آسیب دیده را پرداخت کنیم.

دستبرد کشاورزان به آب توهین است

کوهکن متذکر شد: طرح مسئله ای چون دستبرد کشاورزان به آب صحیح نبوده چراکه این مسئله توهین به کشاورزان است، کشاورزان سارق نیستند، بلکه سالیان سال است که مسئولان کنار گود نشسته اند و کشاورزان را توجیه نکرده اند.

کوهکن تاکید کرد: با اجرای اینگونه اقدامات که از بعضی از بندها و یا سدهایی که وجود دارد، آب زاینده رود را با لوله منتقل کنند، مشکل داریم و تا توجیه هم نشویم مخالف خود را ادامه خواهیم داد چراکه انتقال آب با لوله تحت شرایط خاص تنها برای آب شرب بوده است.

وی یادآور شد: دلیل اجرای طرح ساماندهی از چم آسمان تا نکوآباد چیست؟ اجرای این طرح به این معنا است که این پروژه با هدفی مشخص اجرایی خواهد شد و بر همین اساس باید بدانیم مشکل این محدوده چیست که قصد اجرای چنین طرحی را دارند از سوی دیگر متأسفانه این رویه سازمان آب از گذشته وجود داشته و در جلسات به هیچ عنوان به مسایل اجتماعی توجه نمی کنند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه زبان ما منطق است، خاطرنشان کرد: اگر جلوی پروژه ای در شهرستان لنجان گرفته شود قطعا با منطق بوده و چنانچه قرار است کاری در این منطقه انجام شود حتماً باید مردم، کشاورزان، نمایندگان کشاورزان توجیه شوند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است، امروز در دنیا مدخل های ورودی و مدخل های برداشت آب، به تجهیزات نوین مجهز هستند که دهانه آنها میلیمتری تنظیم می شود، وقتی قصد مسدود کردن دارند آنها را می بندند و کسی هم نمی تواند آن را باز کند، اگر با این عدله که آب غیر قانونی برداشت می شود یا دریچه ها را می شکنند و آب بیشتری برمی دارند راهش این است که دریچه ها را اصلاح کنیم.

کد خبر 355074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.