از رفتارهای دوگانه با فرزندان بپرهیزید

یک مشاور کودکان و نوجوانان پرهیز از رفتارهای دو گانه به وسیله والدین را از اصول تربیتی فرزندان دانست و گفت: یکی از مشکلاتی که امروز کودکان با آن مواجه هستند رفتارهای دوگانه والدین است. بسیاری از اوقات والدین رفتاری را انجام  داده و در موقعیت دیگر خلاف آن را نشان می‌دهند.

محمد رضا مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اصول فرزند پروری و تربیت صحیح فرزندان، اظهار کرد: تربیت حاصل تعالیم و پرورش‌هایی در رفتار کودکان است که گونه های مثبت و منفی دارد. برای تربیت کودکان متناسب با نیازهای هر دوره نیازمند شناخت اصول تربیتی هستیم. باید والدین با فراگیری روش های تغییر رفتار بتوانند این روش ها را برای تربیت فرزندانشان اجرا کنند.

وی با تاکید به اینکه رعایت نکردن اصول تربیت به وسیله والدین موجب آسیب رساندن به فرزند می شود، اضافه کرد: ضروری است که والدین اصول غفلت و تشویق کردن را بیاموزند. هر کودکی برای نشان دادن این نوع رفتارها نیازمند آموزش از سوی والدین است. بدان معنا که کودک بر مبنای قالب های رفتاری والدین نوع بروزرفتارها را می آموزد.

این روانشناس کودک و نوجوان معتقد است که بسیاری از اوقات کودکان از رفتارهای والدین الگو برداری می کنند، لبخند زدن مادر و تکان دادن سر به نشان تایید، موجب انجام رفتاری به وسیله کودک می شود و اما کودک با دیدن لبخند تلخ و رفتار سرد مادر متوجه می شود که این رفتار را نباید ادامه دهد.

مرادی ادامه داد: برای اینکه کودک بتواند رفتاری را انجام دهد نیازمند واکنش والدین است، همه کودکان احتیاج به دریافت واژه ها و رفتارهایی در تایید رفتار خودشان از جانب والدین هستند.

وی با بیان اینکه تشویق والدین موجب تکرار رفتارهای درست فرزندان می شود، تاکید کرد: هنگامی که کودک با هم بازی خود مشغول بازی و گفتن و خندیدن است بایستی والدین او را تحسین کرده و به این رفتار بچه واکنش مثبت نشان دهند. هنگام انجام رفتارهای نادرست فرزندان عملکرد متقابل والدین باید صحیح بوده و از تکرار این نوع رفتارهای فرزندان در آینده جلوگیری کنند.

به گفته این مشاوره کودک و نوجوان بهتر است بدانیم که واکنش والدین در مقابل رفتارهای اشتباه فرزندان موجب انجام دوباره این نوع رفتارها به دلیل توجه دوباره آنها می شود بنابراین واکنش ندادن سریع در مقابل رفتارهای اشتباه فرزندان باید از سوی والدین رعایت شود.

مرادی پرهیز ازرفتارهای دو گانه به وسیله والدین را یکی دیگر از اصول تربیتی فرزندان دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که امروز کودکان با آن مواجه هستند رفتارهای دوگانه خود والدین است. بسیاری از اوقات والدین رفتاری را انجام  داده و در موقعیت دیگر خلاف آن رفتار را ثابت می کنند.

وی ادامه داد: از بین رفتن اعتبار والدین نزد فرزندان از پیامدهای ناخوشایند رفتارها دوگانه والدین است. برای صحبت و نصیحت کودک ضروری است که والدین در جایگاهی باشند که فرزندان آنها را قبول داشته و به حرف هایشان توجه کنند. بسیاری از اوقات بچه ها از والدین حرف شنوی لازم را ندارند و و قابل اعتماد و اطمینان ندانستن والدین دلیل اصلی نپذیرفتن سخنان آنها از سوی فرزندان است.

روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه تفاوت گفتار والدین با رفتارشان موجب عدم پذیرش صحبت های آنها از سوی کودکان می شود، افزود: رفتارهای غیر واقعی والدین و تضادهای رفتاری موجب می شود که آنها نتوانند اصول تربیتی را در مورد فرزندان اجرا کنند. والدین هیچ موقع نمی توانند رفتار کودک را با شخصیت او ترکیب کنند. 

مرادی تصریح کرد: بایستی  والدین به سراغ رفتارهای کودک بروند و کوچک ترین رفتار درست او پیدا کنند و زمانی که صحیح رفتار کرد او را مورد تشویق و تحسین قرار داده تا کودک متوجه رفتار خوب و تشویق والدین شود. والدین برای اصلاح رفتار فرزندان باید از گام های کوچک شروع کنند و بدانند که رفتارها، یک روزه شکل نگرفته و در بلند مدت این شکل گیری اتفاق می افتد، بنابراین برای تغییر و اصلاح هم نیازمند زمان طولانی هستند.

این مشاور کودک و نوجوان با تاکید به اینکه ندیدن رفتارهای زشت کودک از سوی مادر موجب عادت شدن انجام رفتارها از سوی فرزند می شود، اظهار کرد: همه رفتارهای زشت فرزندان را نباید نادیده گرفت، رفتارهایی  که موجب وارد شدن  آسیب جسمی به خود فرزند و دیگران می شود یکی از این رفتارها است، اما رفتارهایی که آسیب جسمی ندارد را می توان نادیده گرفت. از سویی باید توجه کرد زمانی که رفتاری را نادیده گرفتیم تکرار آن آن از سوی بچه ها برای رسیدن به خواسته هایشان در کوتاه مدت زیاد می شود.

وی تاکید کرد: تحمل کردن طغیان رفتاری همانند گریه کردن کودکان و گذراندن این دوره به وسیله والدین موجب کاهش طغیان های رفتاری فرزندان می شود. تحسین کردن رفتارهای خوب و همزمان نادیده گرفتن برخی از رفتارهای بد بچه ها در اولویت باشد.

کد خبر 355050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.