لاریجانی حزبی می‌شود یا نه؟

علی لاریجانی، چهره‌ ای سیاسی که از واحد مرکزی خبر صدا و سیما، معاونت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،وزارت ارشاد، ریاست صدا و سیما و در نهایت ریاست ساختمان هرمی شکل بهارستان، راهی ٤٠ ساله را طی کرده؛ حالا در آستانه چهل و یکمین سال سیاست ورزی‌اش قصد رونمایی از حزبی تازه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین شخصی که موضوع تأسیس این حزب را رسانه‌ای کرد، بهروز نعمتی، عضو فراکسیون مستقلان مجلس بود که از نوشته شدن اساسنامه‌ این حزب خبرداد و اعلام کرد اعضای بیست و یک نفره شورای مرکزی حزب با شرکت جوانان، بانوان و اقلیت‌های مذهبی تشکیل شده است. اما موضوع قابل توجه قانون جدید ثبت احزاب است که بر اساس آن احزاب برای دریافت مجوز فعالیت باید حداقل ۳۰۰ عضو در ۱۰ استان کشور داشته باشند.قابل توجه است که علی لاریجانی در زندگی سیاسی‌اش مخالف تحزب و تشکیل احزاب نبوده است، اما هیچ گاه حاضر نشده که برچسب حزب سیاسی خاصی بر پیشانی‌اش زده شود و حال تشکیل حزب جدید توسط وی را می‌توان به منزله‌ اقدامات مهم در آینده‌ای نه چندان دور تلقی کرد.

اعضای حزب

حضور افراد ستاد اصولگرایان حامی روحانی، نیز خبری است که نعمتی آن را عنوان کرد و در مورد نام حزب جدید گفت: نام حزب قطعاً رهروان نیست و این به منزله‌ فاصله گرفتن سیاست‌ها و خط مشی‌های این حزب با حزب رهروان است.

البته حضور کاظم جلالی و علی لاریجانی در این حزب هنوز قطعی نشده است؛ هر دو شخصیت هنوز پاسخ قطعی و صریحی در این باره ارائه نکرده‌اند و گمان می‌رود در صورت عدم حضور این دو، آینده‌ روشنی در انتظار این حزب نباشد و در صورت حضور همزمان آنها، آینده‌ای جنجالی برای حزب رقم بخورد.

نظردبیرکل حزب آبادگران

حسن بیادی، دبیرکل حزب آبادگران با بیان اینکه مردم نتیجه مشارکت خود را در انتخابات فقط ماه نخست حس می‌کنند و بعد پشیمان می‌شوند، به خبر آنلاین گفت: علت پشیمانی هم آن است که ما حزب نداریم و دولت‌ها و مجلس بعد از آغاز دوره فعالیت خلاف شعارهای خود عمل می‌کنند؛ بنابراین ضرورت دارد سیستم اداری کشور حزبی شود تا مسئولان خود را پاسخگوی مردم بدانند و مردم نتیجه مشارکت خود را حس کنند.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل احزاب مؤثر و فراگیر در کشور افزود: بعد انتخابات مجلس دهم و قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ خیزی از سمت آقای لاریجانی برداشته شد و از برخی افراد برای تشکیل حزب دعوت کرد،حتی آقای ناطق نوری هم بود، اما مدتی که گذشت، دوستان سکوت اختیار کردند و دیگر جلسات را ادامه ندادند، می‌گفتند ظاهراً برخی با نهادینه شدن تحزب موافق نیستند.

دبیرکل جمعیت آبادگران با بیان اینکه در یک جلسه راجع به تشکیل حزب فراگیر که با حضور آقای لاریجانی تشکیل شد حضور داشتم، اظهار کرد: من با خود آقای لاریجانی ارتباط داشتم و از طرف او به این جلسات دعوت شدم.

با توجه به ادعای این فرد مبنی بر دعوت شدن از سوی علی لاریجانی، می‌توان رییس مجلس شورای اسلامی را پیگیر اصلی تشکیل این حزب خواند و از حضور وی در حزب مطمئن شد.

قسم جلاله یک نماینده در انکار حزب

کاظم جلالی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به بهانه گرامیداشت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران حاضر شد. البته در آن جلسه انتظار می‌رفت محور اصلی سخنان جلالی، ارائه گزارش عملکرد مرکز پژوهش‌ها و راهکارهای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی این روزها باشد.

اما گزارش جلالی که تمام شد، نوبت به خبرنگاران رسید و همین که چراغ میکروفن نخستین خبرنگار روشن شد، بحث «رهروان» و فعالیت‌های حزبی لاریجانی و نزدیکانش در اولویت قرار گرفت و البته با پاسخ تکراری جلالی که اردیبهشت‌ماه امسال به «اعتماد» گفته بود مواجه شد: «حزب، بی‌حزب!» هرچند که این‌بار، شاید به‌دلیل تکرار مکرر این پرسش و نیز شاید به‌دلیل حضور جمعی از خبرنگاران پرسشگر در مقابل، این پاسخ تکراری مبنی بر تکذیب هرگونه فعالیت حزبی لاریجانی و نزدیکانش، با آب و تاب دوچندان و با اصرار و تأکید مؤکد انجام شد. آنجا که جلالی گفت: «ولله تا الان در هیچ جلسه‌ای حضور نداشتم، من و لاریجانی در هیچ جلسه‌ای حاضر نشدیم، حتی یک جلسه هم در خصوص این حزب نداشتیم و ضمن احترام به نعمتی و دوستان عزیز در مسیر تشکیل حزب، بنده و آقای لاریجانی حتی یک جلسه هم با این دوستان نداشتیم.»

و اما نقیضی که برای مخاطب پیش می‌آید تناقض سخنان جلالی و نعمتی است؛ چرا که جلالی سعی دارد تا خود و علی لاریجانی را از احزاب دور کند و نعمتی کوشش فراوانی در القای نزدیکی علی لاریجانی به حزب جدید دارد.

انتقاد به حزبی که هنوز تشکیل نشده

قطعاً این حزب در آینده‌ اصولگرایی ایران تأثیر گذار خواهد بود و اهداف آن در اعتماد دوباره‌ مردم به اصولگرایان تأثیر فراوانی خواهد گذاشت.در این رابطه، نظرات یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایمنا بسیار قابل توجه است؛ وی با اشاره به ملاک بودن نظر مردم برای تمام احزاب گفت: آینده‌ اصولگرایان و غیر اصولگرایان مربوط به نحوه ارتباط با مردم و اجابت خواسته‌های ملت است و مطمئنا حزبی در تمام عرصه‌ها پیروز خواهد شد که به خواسته‌های مردم توجه بیشتری نشان دهد و اعتماد آنها را به دست آورد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد از حزب لاریجانی نتیجه‌ای حاصل شود؛ چرا که سازماندهی خاصی در این حزب انجام نشده و صرفاً به صورت اسمی مطرح شده است، افزود: احساس می‌کنم که تأسیس این حزب در آستانه نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آینده هدفی همچون پیروزی در این انتخابات داشته باشد و شاید هم منجر به هم فکری برای بدست آوردن اکثریت کرسی‌های آینده‌ مجلس شود. مطمئنا این حزب در انتخابات آینده‌ مجلس شورای اسلامی تأثیر گذار است.

وی تأکید کرد: مشغله کاری که علی لاریجانی به عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی دارد، لزوماً تاثیری شگرف برروی چشم انداز آینده این حزب خواهد گذاشت، این نوع نگاه حزبی تأثیر گذار و نتیجه بخش نخواهد بود؛ چرا که اعضای این حزب از «کف جامعه» نیستند و توجه خاصی به درد مردم نمی‌کنند، پس می‌توان این حزب را فاقد هر گونه نتیجه دانست.

اصولگرایان به فکر وحدت باشند

قابل ذکر است که در صورت تشکیل این حزب و قرار گیری علی لاریجانی در صدر آن مطمئناً این حزب به تشکیلاتی شاخص درمیان اصولگرایان تبدیل می‌شود. مهدی چمران، عضو شورای مرکزی جمنا در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به لزوم حفظ اتحاد و انسجام در بین اصولگرایان اظهار کرد: اصولگرایان باید اختلاف‌های درونی را حل کرده و با ایجاد وحدت و انسجام در میان خود فعالیتی واحد و برنامه ریزی شده را انجام دهد.

این عضو شورای مرکزی تشکیلات جمنا ادامه داد: باید توجه داشت که هر گونه اظهار نظر در مورد این حزب منوط به تشکیل شدن آن است، چرا که تنها پس از تشکیل و مشاهده‌ سیاست‌های اصلی آن می توان در مورد آینده‌ آن صحبت کرد.

مهدی چمران با اشاره به محتمل بودن حضور لاریجانی در این حزب افزود: در صورتی که علی لاریجانی را مؤسس حزب بدانیم، مطمئناً وی را در صدر این حزب می‌بینیم؛ اما اگر لاریجانی را تنها، دعوت شده به این تشکیلات بخوانیم، می‌توانیم در مورد حضور لاریجانی مردد باشیم.

آینده حزب چه می‌شود؟

در مجموع بر اساس اظهار نظر افراد نزدیک به لاریجانی، به نظر می رسد تشکیل حزب جدید تا حد زیادی محتمل است؛ هر چند هنوز علی لاریجانی که احتمال می‌رود متصدی اصلی این حزب باشد اعلام نظر خاصی در مورد آن نکرده و بنابراین هنوز نمی‌توان از توفیق یا عدم توفیق آن در آینده صحبت کرد.

در هر صورت باید توجه داشت که مهمتر از تشکیل حزب، توجه به خواسته‌های مردم و موفقیت در عضو گیری و جلب نظر اقشار مختلف جامعه است؛ تشکیل حزب جدید در فضای سیاسی ایران فی نفسه پدیده ای  جدید و قابل توجه نیست و هر حزبی بدون پشتوانه، اعتماد و حمایتهای مردمی، در نهایت چیزی فراتر از اساسنامه ای روی کاغذ یا سازمانی خالی از اعتبار نیست.  

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار ایمنا

کد خبر 354913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    1 0
    مشخص است كه در آينده رئيس جمهور است.