نه به خشونت در راه رسیدن به آزادی

در روزگاری که اجبار حرف اول و آخر خود را به زور سلاح و خشم بر همگان تحمیل می‌کرد، روییدن گلی از جنس آرامش معجزه‌ای بود به بیکرانگی حس آرامش از شنیدن یک نام.

به گزارش ایمنا، دوم اکتبر و دهم مهرماه، سالروز ولادت یکی از بزرگ‌ترین انسان‌های تاریخ است که در طول عمر پر محنت خویش، رنج بسیار برد ولی کسی را مهجور و رنجور نکرد. فردی که در خانه خویشتن پدری یگانه و بی همتا بود برای فرزندان و در جامعه رهبری دلسوز برای همگان. موهنداس کارامچاند گاندی معروف به "مهاتما گاندی" به معنای روح بزرگ، در دومین روز از اکتبر سال ۱۸۶۹ چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۴۸ ترور شده، دیده از جهان فروبست.

وی در تمام طول عمر ساده زیستی و مهربانی را برگزید و جز به آزادی ملتش از استعمار بیگانگان آرمان دیگری در خود پرورش نداد. وی شخصی است که حتی جان دادنش در پی حمایت از پایان درگیری و خون ریزی رخ داد و هر چند از جهان رخت بربست ولی راهی که پایه گذاشت همواره استوار و پا برجاست. راهی به دور از خشونت  که گرچه دشوار است ولی دشوارتر از ریختن خون هزاران بی گناه بر زمین در پی دستیابی به آرمان ها و اهداف نیست.

راهی که توانست بدون کمترین آسیب جامعه هند را از استعمار بریتانیا نجات داده و به آن ماهیتی مستقل ببخشد. لذا سازمان ملل متحد روز تولد این بزرگوار مخالف با خشم را به عنوان روز جهانی بدون خشونت مزین کرده و این روز را به گرامیداشت این بزرگ مرد تاریخ محترم شمرد. به امید روزی که نام این روز به تک تک روزهای تقویم بسط داده شود و جهان از بار سنگین و منفی خشونت در امان باشد، روز جهانی عدم خشونت گرامی باد. 

کد خبر 354908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    0 0
    جای شکر باقی ست که اتفاق ناگواری که در فردای روز صلح برای عزیزان شهر اهواز رخ داد را شاهد نبودیم. به امید روزی که جهان هیچ خشونتی به خود نبیند