مسدودسازی ۵۱۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر نیمی از چاه‌های غیرمجاز بر اثر کاهش شدید منابع آب زیرزمینی خشک شده است، اعلام کرد: از سال ۸۴ تاکنون حدود پنج هزار و ۱۵۰ چاه غیرمجاز در استان اصفهان پر و مسلوب المنفعه شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان حسن ساسانی، اظهار کرد: مسدود کردن هرچاه بالغ بر پنج میلیون تومان هزینه و به مجوز قانونی و حکم قضایی نیاز دارد که به علت کمبود منابع مالی و گذراندن مراحل قانونی سیستم قضایی برای صدور حکم، مسدود سازی این نوع چاه ها زمان بر است.

وی با بیان این که در حال حاضرتعداد زیادی چاه غیرمجاز فعال در این استان از منابع آبی بهره برداری می کنند، افزود: وقتی در آمارها از تعداد چاه‌های غیرمجاز یاد می شود در جامعه این شبهه بوجود می آید که همکاران ما در حوزه آب منطقه ایی و دیگر سازمانهای مرتبط، در راستای مسدود کردن این شمار از چاه‌ها اقدامی نکرده اند اما از سال ۸۴ تاکنون حدود ۵۱۵۰ چاه غیرمجاز در سطح استان پر و مسلوب المنفعه شده است.

ساسانی با اشاره به تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال ۶۱ خاطر نشان کرد: بر اساس این قانون استفاده از منابع آبهای زیرزمینی و حفر هر نوع چاه، قنات و توسعه چشمه در هر منطقه از کشور باید با موافقت وزارت نیرو انجام شود.

۱۵ روز تا سه ماه حبس برای دارندگان چاه‌های غیر مجاز

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه مطابق با ماده ۴۵ این قانون دارندگان چاه‌های غیر مجاز و متخلفان علاوه بر جبران خسارت از ۱۵ روز تا سه ماه به حبس تادیبی بر حسب موارد جرم به نظر حاکم شرع ، محکوم می شوند، افزود: بر اساس دستورالعمل‌ها در صورت برداشت غیرمجاز از منابع آبی و آبخوان ها فرد متخلف ملزم به پرداخت خسارت است.

وی علت تخلف و حفر چاه‌های غیرمجاز را اقتصادی، اجتماعی و نبود فرهنگ مناسب در جامعه عنوان کرد و افزود: تقریبا هر هفته به ما گزارش حفر چاه داده می شود، برخی افراد با این تصور که در چهار دیواری خودشان می خواهند کسب درآمد کنند دست به چنین اقدام غیراخلاقی می زنند، از طرفی نیز پرداختن حق النظاره چاه‌های عمیق برای کشاورزان دشوار است و شاید برخی به این علت برای گرفتن مجوز حفر چاه مراجعه نمی کنند در حالی که مجلس از سال ۸۳ کشاورزان را از پرداخت حق النظاره آب معاف کرد. 

حسن ساسانی با بیان این مطلب تاکید کرد: در شرایط کنونی با توجه به ممنوعه بودن دشت‌های استان هیچ مجوزی برای حفر چاه به کسی داده نمی شود.

نصب کنتورهای فهام و حجمی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه حدود ۴۳ هزار و ۴۸۰ حلقه چاه مجاز در استان اصفهان وجود دارد، گفت: طرح نصب کنتورهای فهام و حجمی با همکاری ما و شرکت برق در راستای کنترل هوشمند مقدار برداشت از منابع آب زیرزمینی در حال اجرا است که در صورت تامین منابع مالی و تجهیز چاههای مجاز به این کنتورها از اضافه برداشت ها به طور چشمگیری جلوگیری می شود. 

وی افزود : اجرای طرح اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری چاه‌های مجاز کشاورزی در استان اصفهان از دیگر اقداماتی است که براساس آن مقدار برداشت از منابع آب در هر منطقه اصلاح و در صورت لزوم تعدیل می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با تاکید بر این که فرونشست زمین به علت برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و از بین رفتن لایه های خاک بوجود می آید، گفت: اگر این روند ادامه یابد در مواقع ترسالی و بارندگی نیز، خاک و زمین دیگر قابلیت جذب آب در سفره های آب زیرزمینی را ندارد.

کد خبر 354869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.