باید با تئاتر بومی خود را به جهان معرفی کنیم

حسن اکلیلی گفت: سرمایه گذاری در هنر  زمانی موثر است که هنر در جایگاهی خارج از ایران بیننده داشته باشد و بتوان آن را به دیگران معرفی کرد.

حسن اکلیلی، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون، در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: باور عوام این است که با دیدن تئاترهایی که از نمایشنامه‌های خارجی استفاده می‌کنند، منزلت و جایگاه اجتماعی بالاتری پیدا می‌کنند.

اکلیلی با بیان اینکه فرهنگ هر کشوری با داشته‌های خودش شکل می‌گیرد، افزود: باید به تئاتر بومی و نویسنده‌های ایرانی بیشتر اهمیت بدهیم. زیرا با همین ابزار است که می‌توانیم خود را به جهان معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: مردم به نمایشنامه‌های ایرانی و آثار نویسندگان بزرگی چون بیضایی، رادی، ساعدی، فرهمند و... نگاه مهربانانه تری داشته باشند و از نمایش‌هایی که در آن‌ها آثار نویسندگان ایرانی اجرا می‌شود حمایت کنند.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: سرمایه گذاری در هنر  زمانی موثر است که هنر در جایگاهی خارج از ایران بیننده داشته باشد و بتوان آن را به دیگران معرفی کرد.  باید نمایش‌ نامه های رادی، بیضایی و سایر بزرگان را به زبان های خارجی ترجمه و در تمام نقاط جهان به نمایش بگذاریم.

اکلیلی با اشاره به اینکه تئاتر در تهران و اصفهان دو دنیای متفاوت دارد، گفت: در پایتخت نگاه مهربان تری به تئاتر وجود دارد و به دلیل این که آن‌جا چرخ تئاتر بهتر می‌چرخد، مخاطبان بیشتری هم دارد و در نتیجه هنر نمایش در تهران موثرتر واقع شده است.

پیشکسوت تئاتر اصفهان ادامه داد: تئاتر در اصفهان بسیار غریب و مظلوم واقع شده است و مسئولان، با نامهربانی و نگاه‌های سطحی و همچنین غریب بودن با هنرهای نمایشی، آن طور که باید و شاید از تئاتر حمایت نمی‌کنند.

اکلیلی ابراز امیدواری کرد: روزی در تئاتر اصفهان، اجراها بینندگان بسیار زیادی داشته باشند و چه بسا نمایش‌های آنان به شهرهای دیگر از جمله تهران و حتی به کشورهای دیگر صادر شود.

کد خبر 354856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.