نقاط در معرض فرونشست زمین شناسایی می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: طرح جامع ریزپهنه‌بندی و مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان با تاکید بر موضوع فرونشست زمین در دستور کار این معاونت قرار گرفته تا نقاط آسیب‌پذیر شهر اصفهان شناسایی شود.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: طرح جامع ریزپهنه‌بندی و مدیریت ریسک لرزه‌ای شهر اصفهان برای تامین اعتبار به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه اعتبار این طرح به صورت مشترک بین شهرداری و استانداری اصفهان تامین می‌شود، افزود: مجری انجام طرح دانشگاه اصفهان است تا با تاکید بر بررسی فرونشست اصفهان، پهنه‌بندی انجام و نقاط در معرض، آسیب شناسایی شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تاکید کرد: موضوع فرونشست زمین حائز اهمیت است به طوری که در محافل علمی و پژوهش‌ها از فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود؛ بنابراین این خطر جدی باید به نحو مقتضی مدیریت شود، یکی از خروجی‌های بسیار مهم این پروژه ارایه یک شناخت دقیق جهت برنامه‌ریزی اقدامات لازم در راستای حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و سرمایه ملی شهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه در معاونت شهرسازی و معماری طی دو سال اخیر با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر طرح مطالعات و تدوین ضوابط طراحی پایدار اقلیمی ساختمان‌ها در دستورکار قرار گرفته است، ادامه داد: این طرح مطالعاتی تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است؛ بخشی از این طرح مطالعاتی به معماری و شهرسازی پایدار و اکولوژیک اشاره دارد و بخش‌های دیگر به موضوع کمبود آب و به کارگیری مفاهیم و فناوری‌های نوآورانه و خلاقانه برای حل بحران آب می‌پردازد.

وی افزود: بخش اکولوژیک طرح مطالعات و تدوین ضوابط طراحی پایدار اقلیمی ساختمان‌ها نیز به موضوع آب‌های خاکستری و نحوه بازیافت، بازچرخانی و استفاده در صنعت ساخت و ساز، فضای سبز و دیگر مصارف شهر می‌پردازد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: کاهش نزولات آسمانی، قطع آب زاینده‌رود، افت سطح آب‌های زیرزمینی و تغذیه نشدن چشمه‌های آب زیرزمینی باعث تشدید فرونشست زمین شده و نیاز است در ارتباط با این موضوع مطالعات پایه‌ای در خصوص آب‌های زیرزمینی انجام شود.

کد خبر 354826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.