۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
یک پنجره لالایی

لالایی‌ها همیشه برای خواب نیستند...گاهی لالایی برای بیداری ست...بیداری از خواب ناشناخته‌ها...لالایی که از پشت یک پنجره برای شناخت چهار روایت گفته می‌شود.

نمایش "یک پنجره لالایی" به کارگردانی ابراهیم حاج حیدری چهار اپیزود  از دفاع مقدس را روی صحنه برده است.

ابراهیم حاج حیدری، کارگردان تئاتر "یک پنجره لالایی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ساختار و دیدگاه  متفاوت در نمایش"یک پنجره لالایی" ، اظهار کرد: این تئاتر درچند اپیزود به روی صحنه می‌رود. اپیزود نخست در خانه‌ای در کربلا اتفاق می‌افتد و اپیزود دیگر در جنگی است که دو برادر پسر صاحب‌خانه‌شان را می‌کشند و اپیزودی دیگر درباره زن و مردی ارمنی است که پسرشان را به جنگ فرستاده‌اند و اپیزود آخر در مورد راننده دائم الخمری است که یک نفر را زیر می‌گیرد و سپس در کربلا توبه می‌کند و پسری که زیر گرفته از کما بیرون می‌آید. این اتفاقات به‌صورت موازی جلو می‌رود.

وی با بیان اینکه این نمایش در سبک رئال روی صحنه رفته است، گفت: با توجه به وضع اقتصادی موجود، مقوله‌هایی مانند دفاع مقدس و عاشورا کمتر به چشم می‌آیند و مردم کمتر مخاطب این تئاترها می‌شوند، اما من سعی کردم از شعاری بودن این تئاتر کم کنم و به هنری بودنش بیافزایم تا مخاطبان در حین تماشای این اثر  یک تئاتر هنری را بیبینند.

این کارگردان افزود: سعی کردم در غالب یک کار هنری حماسه های عاشورا و دفاع مقدس را برای مردم شرح دهم. این دینی بود که به گردن داشتم و با همراهی گروه تئاتر صورتک خمینی‌شهر آن را به اجرا درآوردم.

حاج حیدری اظهار کرد: این تئاتر همراه با موسیقی زنده اجرا می‌شود و به‌جای نی و تنبور از گیتار استفاده کردیم.

کارگردان تئاتر یک پنجره لالایی ادامه داد: این اثر با توجه به ساختاری که انتخاب کردیم نام‌گذاری شده است. در این تئاتر یک پنجره کلی را به نمایش می‌گذاریم که شامل چهار اتاق است و مخاطبان از پشت این پنجره به تماشای این اثر می‌نشینند. درواقع این پنجره در دیدگاه مردم است.

وی در خصوص حمایت از تئاتر یک پنجره لالایی گفت: دلخوری‌هایی از مسئولان دارم. چرا که تئاتر یک پنجره لالایی را مورد حمایت قرار ندادند، اما با این حال هر شب اجرا از شب قبلی‌اش پر بیننده‌تر بود. معتقدم که کار خوبی را بر روی صحنه بردیم چرا که مخاطبان به قدری از کار راضی بودند که تعریف تئاتر را برای دوستانشان می‌کردند و ما هر شب شاهد مخاطبان بیشتری بودیم. از مسئولان انتظار دارم به تئاتری که با این سختی تولید می‌شود، نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

به گزارش ایمنا، تئاتر "یک پنجره لالایی" به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی، تهیه کنندگی محمد هاشم زاده و با بازی محمد تقی شیخ، مصطفی جعفری خوزانی، حسین رفیعی، احمد رضایی، ندا ربانی فر، پدرام پورپرورش و بنیتا میرزایی تا بیستم مهرماه ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه فرهنگی استاد فرشچیان روی صحنه می رود.

کد خبر 354798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.