۱۵ درصد زمین‌های کشاورزی اصفهان با روشهای نوین آبیاری می شود

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی اصفهان با بیان اینکه تنها راهکار کشاورزان استان اصفهان در شرایط بحران کم آبی و خشکسالی جایگزینی سیستم های نوین آبیاری با روش های سنتی است، اعلام کرد: کمتر از ۱۵ درصد زمین های کشاورزی استان اصفهان مجهز به سیستم های آبیاری نوین هستند.

مسعود فرزام نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر دولت حدود ۸۵ درصد هزینه های نصب این نوع سیستم آبیاری را می پردازد، اظهار کرد: دولت باید کشاورزان را در تبدیل و اجرای سیستم های نوین آبیاری و حتی در زمان بهره برداری حمایت کند تا کشاورزان در صورت بروز مشکل در استفاده از این سیستم دچار دلزدگی نشوند.

وی با اشاره به اینکه روش های نوین آبیاری در فضای سبز شهری نیز می تواند بسیار کارا باشد، افزود: در صورت استفاده از آبپاش ها برای آبیاری چمن و درختچه ها، نه تنها به مصرف آب کمتری نیاز است بلکه صرفه اقتصادی بیشتر دارد.

فرزام نیا با بیان اینکه استفاده از روش های نوین آبیاری مزایا و معایبی دارد، تاکید کرد: با توجه به شرایط بحران آبی که وجود دارد و مزایای فراوان این نوع سیستم ها می توان از معایب آن چشم پوشی کرد.

 طراح و ناظر پروژه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی در توضیح مزایای استفاده از روش های نوین آبیاری، افزود: از جمله مزایای استفاده از این روش؛ کنترل میزان آب ورودی به زمین های مورد نظر، بالا رفتن راندمان و صرفه جویی در مصرف آب و توزیع یکنواخت آب در مزرعه است؛ برای استفاده از کود و سم هم می توان از این روش استفاده کرد تا یکنواختی توزیع کود و سم نیز انجام شود.

وی دیگر مزایای استفاده از این روش را جلوگیری از انتقال بذر علف هرز به دلیل استفاده نکردن از آب در جوی جاری، کاهش تبخیر سطحی و نیاز نبودن به عملیات تفکیک زمین عنوان کرد.

فرزام نیا با بیان اینکه این روش نیز مانند دیگر روش ها خالی از عیب و نقص نیست، گفت: هزینه این سیستم ها برای کشاورز زیاد است و تبدیل و اجرای آن احتیاج به نیروی متخصص دارد؛ بنابراین افراد در شهرها و نقاط دور افتاده ممکن است برای اجرا و خدمات پس از بهره برداری از این طرح دچار مشکل شده و دسترسی نداشتن به نیروی متخصص و افزایش هزینه ها کشاورزان را از انجام این طرح دلسرد کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی اصفهان دیگر مشکلات استفاده از این روش ها را نداشتن کیفیت مناسب در برخی تجهیزات تولید داخل و شور شدن خاک کشاورزی به مرور زمان دانست و افزود: به همین دلیل در مناطقی که با مشکل شوری دست و پنجه نرم می کنند و کیفیت آب مناسب نیست این روش ها توصیه نمی شود و بهتر است از همان روش های سنتی اما با نظارت و کنترل بیشتر استفاده کرد که ضمن آبیاری عمل خاک شویی هم انجام شود.

کد خبر 354765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.