ساختار نظام مدیریت شهری تغییر کند

یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: امروزه وظایف مدیریت شهری تنها به توسعه زیرساخت‌های شهری و ارائه خدمات محدود نمی‌شود، بلکه رفع موانع رشد اقتصادی، شناخت فرصت‌ها و دستیابی به افق روشن آینده اقتصادی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

علی کلیچ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه شهرهایی می‌توانند موفق باشند که مزیت‌های رقابتی خود را شناسایی و تغییرات اقتصادی شهر را ارزیابی کرده و انعطاف لازم را برای پاسخگویی به تغییرات اقتصادی داشته باشند .

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مدیران شهری در ایران تامین منابع درآمدی برای شهرداری‌ها است، افزود: این وضعیت از ابتدای برنامه اول توسعه در سال ۱۳۶۸ و با اجرای سیاست تعدیل و کم‌رنگ شدن نقش دولت در تخصیص اعتبار به شهرداری‌ها شدیدتر شده است .

این کارشناس ارشد شهرسازی گفت: سیاست قطع کمک‌های دولتی که بدون در نظر گرفتن منابع درآمدی جایگزین اجرا شد، مشکلات عدیده‌ای را برای شهرداری‌ها به وجود آورد تا این که امروزه نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد شهرداری‌های کلان‌شهرها از فروش تراکم و عوارض صدور پروانه ساختمانی حاصل میشود.

کلیچ با بیان اینکه یکی از راه‌های تحقق نیافتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها نداشتن شناخت درست تامین منابع درآمدی است، افزود: در سه دهه گذشته و با اجرای سیاست خودکفایی و خوداتکایی شهرداری‌ها، بدون پیش‌بینی منابع درآمدی جایگزین، بخش‌های درآمدی شهرداری‌ها در وضعیت ناپایداری قرار دارند؛ برای حل مسائل شهری و ناکارآمدی خدمات‌رسانی در اکثر شهرها و کشورهای در حال توسعه، از جمله محدودیت‌ها ناکارآمدی نظام مدیریت مالی، ناپایداری درآمدها و عدم کفایت منابع مالی، بیتوجهی به برنامهریزی، بودجه‌بندی و هزینه‌ها است.

وی با بیان اینکه همیشه تلاش شده تا موضوع تامین مالی شهرداریها در چارچوبی خارج از اقتصاد بخش عمومی تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: چالش اساسی در خصوص نظام تامین مالی شهرداری‌ها در کشور ما در این نکته نهفته شده که هیچگاه رابطه‌ای میان وظایف، مسئولیت و منابع برقرار نشده است؛ یکی از راهکارهای تامین درآمدهای شهرداری تعریف پروژه‌هایی با کمک سرمایه‌گذاری بخش خصوص است، زیرا این مهم ضمن افزایش سقف اشتغال شهری به تامین درآمدهای پایدار کمک می‌کند.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه امروزه شهرداری‌ها به عنوان نهادهای مدنی و سازمان‌های محلی، عهده دار انجام وظیفه در سطح یک جامعه شهری هستند، اظهار   کرد: گستردگی اجتماع شهری ضرورت هماهنگی دستگاه‌ها را با یکدیگر طلب می‌کند و برای پویایی آن اگر تمام وظایف مدیریتی گسترده یک شهر در اختیار شهرداری‌ها باشد و شهرداری‌ها نیز به عنوان سازمان‌هایی مدنی و با مشروعیت کامل بتوانند عهده‌دار این وظایف شوند، میتوان امید به کاهش مشکلات شهری داشت؛ در دنیای معاصر، شهرها به ویژه کلان‌شهرها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رقابت‌پذیری در عرصه جهانی بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه مشکلات شهری به ویژه در کلان‌شهرها از گستردگی و فراوانی زیادی برخوردار است، گفت: ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، تراکم و ...گریبان‌گیر شهرها شده و برخورد با این مسائل و ارائه راه‌حل‌های اساسی نیاز به نوسازی ساختار نظام مدیریت شهری در تمام سطوح دارد.

کد خبر 354764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.