ثقفیان: نهادی متمرکز برای حمایت از تئاتر می خواهیم

شامگاه شنبه _۷ مهر_ تماشاخانه "ماه" عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان در حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رییس حوزه هنری استان اصفهان افتتاح شد.

در حاشیه این مراسم خسرو ثقفیان، کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر به خبرنگار ایمنا گفت: بهترین راه برای بهبود وضعیت نمایش در اصفهان انتخاب یک متولی برای تئاتر است؛ در حال حاضر تئاتر اصفهان چندین متولی دارد، هر کدام بخشی از کار را انجام می‌دهند و به علاوه، هر یک با دیگری در رقابت هستند و به جای این که همدیگر را تقویت کنند، به نوعی یکدیگر را تضعیف می‌کنند.

وی افزود: اگر امکانات و بودجه تمام متولیان تئاتر متمرکز شود و تئاتر اصفهان یک نهاد مسئول داشته باشد، بخش زیادی از این مشکلات تئاتر رفع می‌شود.

این پیشکسوت تئاتر اصفهان، در رابطه با افتتاح تماشاخانه "ماه"، افزود: این سالن ابعاد کوچکی دارد و ظرفیت حضور تنها ۹۰ تماشاگر  را دارد، البته در هر صورت اضافه شدن این سالن مفید بوده و برای نمایش‌هایی که سه تا چهار بازیگر دارند قابل استفاده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تئاتر اصفهان، اضافه کرد: مشکل تئاتر اصفهان در حال حاضر سالن نیست و خود نمایش مشکلات اساسی دارد. به هر حال امکاناتی همچون تماشاخانه ماه، سخت افزارهایی هستند که وجودشان الزامی است و این نیازهای اولیه باید تامین شود، اما مشکلات تئاتر اصفهان بسیار عمیق تر است.

ثقفیان با بیان این که هنرهای نمایشی اصفهان در تمامی زمینه‌ها ضعف دارد، گفت: بیشتر از همه دید مدیران و مسئولان تئاتر زمینه ساز این مشکلات است و در واقع معضل اصلی تئاتر برنامه ریزی آن است.

این نمایشنامه نویس اصفهانی افزود: در حال حاضر بودجه‌ فرهنگی بسیار کم است و به همین دلیل حمایت فرهنگی هم انجام نمی‌شود حتی ارگان‌هایی که پیش از این تهیه‌کنندگی آثار را برعهده داشتند، به دلیل کسری بودجه، دیگر تهیه کننده نیستند.

وی بابیان اینکه تئاتر برای زنده بودن به بودجه نیاز دارد، ادامه داد: اگر تئاتر کمدی برگزار شود تماشاگر برای تماشای آن می‌آید و از راه فروش بلیط بودجه آن تامین می‌شود، اما اگر قرار باشد کار جدی و اساسی در تئاتر انجام شود، پشتوانه می‌خواهد که در زمان حاضر، چنین پشتوانه‌ای وجود ندارد.

ثقفیان با اشاره به معضل کمبود نمایشنامه خوب در اصفهان، اضافه کرد: اگر مدیران حمایت کنند و تئاتر خوب روی صحنه برود، توجه تماشاگران هم جلب و بودجه نمایش از آن راه تامین می‌شود.

کد خبر 354734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.