بهترین وضعیت ذخیره کالاهای اساسی را داریم

باوجود اینکه چند صباحی است، دلار در کانال کاهشی افتاده، اما هنوز آنچنان که باید مردم تاثیر آن را در زندگی روزمره خود نمی‌بینند، مردمی که در روزهای اوج گرفتن با دلیل و بی‌دلیل، هر ساعت سراغش را می‌گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف‌آباد، اگر چه تمایل مردم برای خرید کالاهای اساسی و غیراساسی تا حدودی کاهش پیدا کرده و همه چشم به راه ارزانی بیشتر هستند، اما مجموع شرایط به وجود آمده، یک ضعف فرهنگی و فکری را در بین قشر قابل توجهی از مردم نشان داد، پدیده‌ای به نام احتکارهای خانگی که قوی‌ترین و ثروتمندترین دولت‌های جهان را هم با مشکل مواجه می‌کند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی معتقد است: «از نظر ذخیره کالاهای اساسی و وضعیت انبارها، در بهترین وضعیت پس از پیروزی انقلاب هستیم، اما به دلیل جنگ روانی دشمن و احتکار خانگی اجناس، در برخی کالاها با مشکلی به نام کمبود مواجه شده‌ایم.»

در خصوص آخرین وضعیت اقتصادی کشور و نقش مردم در این شرایط حساس، با «ابوالفضل ابوترابی» نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

باتوجه به شرایط امروز کشور و گرانی‌های موجود چه کسانی را مقصر می‌دانید؟

اجازه دهید این طور جواب دهم که سیاست‌های کلان دولت و مجلس در کنار بسیاری از بی‌تدبیری‌های صورت گرفته، دلیل اصلی بروز این شرایط است، اما بایستی اذعان کرد که جنگ روانی دشمن و فریب بخشی از افکار عمومی نیز در تشدید مشکلات به وجود آمده بدون تاثیر نبوده است.

در حال حاضر از نظر ذخیره کالاهای اساسی و وضعیت انبارها در بهترین وضعیت ممکن پس از پیروزی انقلاب هستیم، اما برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی در کنار عدم مدیریت صحیح دستگاه‌های متولی، زمینه کمبود و گرانی برخی اقلام مورد نیاز شهروندان را فراهم کرده است.

نقش مردم در برون رفت از این شرایط چیست؟

هدف اصلی تمام تهاجم‌های اقتصادی و روانی، مردم هستند، همان اندازه که مسئولان با کار و تلاش جهادی می‌توانند جلوی تشدید این وضعیت را بگیرند، مردم هم می‌توانند با مدیریت صحیح مصرف و پرهیز از پدیده «احتکار خانگی» از دامن زدن به برخی مشکلات پیشگیری کنند.

ما اگر خودمان به خودمان رحم نکنیم، نباید انتظار داشته باشیم که بقیه به فکر رفع مشکلات ما باشند، برخی شهروندان، چندین برابر نیاز ماه‌های آینده خود را در منزل احتکار کرده‌اند و با کوچکترین شایعه‌ای به سمت خرید جنسی خاص هجوم می‌برند که همین موضوع، معضلات موجود را دو چندان می‌کند.

آیا شیب تند تورم در بروز این وضعیت موثر بوده است؟

به هر حال این که همه چیز با سرعت و شیبی تند به سمت گران شدن پیش می‌رود، حرف درستی است، اما در همین شرایط نیز باید به فکر هم باشیم و با فداکاری تنها به میزان نیازمان خرید کنیم.

البته قبول دارم که ما مسئولان از جمله نمایندگان مجلس نیز به خوبی وظیفه خود را انجام نداده‌ایم. البته در این راستا در نشستی غیرعلنی با مدیران ارشد اقتصادی دولت، شرایط کشور بررسی می‌شود تا بتوان راه چاره‌ای برای برون رفت از شرایط موجود پیدا کنیم.

در شرایط کنونی بهتر است منتقد دولت باشید یا کمک حال آن؟

بنده به صورت کاملاً مستقل در دوره‌های نهم و دهم مجلس به عنوان نماینده مردم انتخاب شده‌ام و خود را وامدار هیچ جناح و گروهی نمی‌دانم. انتقاداتم نیز منحصر به دولت فعلی نبوده و دولت قبلی و حتی قوه قضاییه را که خود را فرزند آن می‌دانم نیز در بر گرفته است.

ما وکیل دولت نیستیم و انتقاد در کنار انتقال حرف دل مردم به مسئولان را وظیفه خود می‌دانیم، اما در عین حال در سطح حوزه انتخابیه یا مسائل کلان ملی، هر کجا که نیاز باشد به یاری دولت و مسئولان آمده و خواهیم آمد.

چه راه حلی برای رفع مشکلات موجود پیشنهاد می کنید؟

 به نظرم دولت خیلی چابک‌تر در این خصوص باید تصمیم بگیرد و امید خود را به بعضی مسائل مانند برجام کم کند، پتانسیل‌های استفاده نشده بسیاری در داخل کشور داریم که با بالفعل کردن آن‌ها، می توان از تنگناهای موجود عبور کرد.

مسئولان نبایستی رفع تمامی مشکلات را به دقیقه ۹۰ موکول کنند، معضلی که اکنون گریبانگیر قشر زحمتکش رانندگان شده، ریشه‌ای است و از مدت‌ها پیش در این خصوص هشدار داده شده بود، اما متاسفانه هنگامی که شرایط بحرانی می‌شود به موضوع ورود پیدا می‌کنند.

نظر شما در مورد FATF چیست؟

این تعهد را گره کور بر گره کور برجام می‌دانم چرا که تصویب و اجرای کامل آن نه تنها هیچ مشکلی را از کشور رفع نخواهد کرد، بلکه زمینه ساز تاثیر گذاری بیشتر تحریم‌های دشمنان خواهد بود و با دست خودمان، خودمان و عوامل بازدارندگی برابر هجمه‌های دشمنان را تضعیف می کنیم.

گفت‌وگو از حسین موحدی، خبرنگار سرویس شهرستان خبرگزاری ایمنا

کد خبر 354727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.