کالیفرنیا؛ فراز و فرود بحران آب

کالیفرنیا بعد از حدود ۷ سال دست و ژنجه نرم کردن با یم خشکسانی بی سابقه توانست خود را از بحران خارج کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به رغم آنکه حدود یکسال پیش در آپریل ۲۰۱۷ مسئولان محلی اعلام کردند مسئله خشکسالی و کمبود آب کالیفرنیا که حدود شش سال گریبان این ایالت غربی آمریکا را گرفته بود، مرتفع شده است اما محدودیت ها در خصوص مصرف آب شهروندان همچنان در حال به روزرسانی است.

بر پایه تخمینها، از دسامبر ۲۰۱۱ تا مارس ۲۰۱۷ (آذر ۱۳۹۰ تا اسفند ۱۳۹۵) کالیفرنیا سختترین دوره خشکسالی خود را در ۱۲۰۰ سال گذشته تجربه کرده است.

گرچه شرایط خشکسالی پشت سر گذاشته شده، خطر بحران آب هنوز در کمین کالیفرنیا قرار دارد و این شهر باید خود را برای تجربهی محدودیتهای جدید و دائمی استفاده از آب آماده کند.

در خرداد ماه گذشته، حدود یکماه و اندی پیش، تصمیمات جدیدی برای آیندهی آبی کالیفرنیا رقم خورد. جری براون، فرماندار این ایالت، دو لایحه قانونیِ محدودیت آب را به تصویب رساند که نه تنها میزان مصرف آب خانگی شهروندان کالیفرنیا را محدود میکند، بلکه مصارف آبی خارج از منزل نظیر آبیاریهای فضای سبز را نیز شامل می شود. این بدان معنی است که میزان زمان دقیق استفادهی شهروندان کالیفرنیایی از آب برای برای حمام، سیفون و حتی شستشوی لباس نیز تعیین می شود.

حال دقیقاجزییات این قوانین جدید چه مواردی را شامل می شود؟ این قوانین شامل محدودیت های اولیهای می شود که میزان مصرف خانگی آب را برای هر شخص تعیین می کند؛ استفاده از روزانه ۵۵ گالن (۲۰۸ لیتر) به ازای هر شخص محدودیتی است که تا سال ۲۰۲۲ پیش بینی شده است و انتظار می رود که این رقم تا ۲۰۳۰ به ۵۰ گالن (۱۹۰ لیتر) کاهش یابد.

بر اساس گزارش وب سایت سازمان زمین شناسی آمریکا، اگر بخواهیم واقعبینانه و عملی به این موضوع بنگریم میزان مصرف آب در شرایط معمول به شرح زیر خواهد بود؛ ۳۶ گالن برای پر کردن وان حمام، ۸ الی ۲۷ گالن برای شستن ظرفها، ۳ گالن برای سیفون و حدود ۴۰ گالن برای شست و شوی لباسها که این میزان دو برابر آن سهمیهای است که به هر نفر تخصیص یافته است.

دیانا اسپردلی، یکی از شهروندانی که برای ملاقات با نوه هایش به کالیفرنیا آمده در این رابطه میگوید: استفاده از این میزان آب برای خانوادههایی که کودکان خردسال دارند کار مشکلی است، من نمیدانم شما چطور می توانید با این میزان آب بچههایتان را حمام ببرید و لباسهایتان را بشویید.

به گفته مقامات رسمی، حوزه آب مانند بسیاری از قوانین جدید، نیازمند گذشت زمان هستیم تا تاثیرات مثبت این قانون را بر وضعیت شهر درک کنیم. با در نظر گرفتن وضعیت کنونی، مسئولان راهی جز پایش تفاوت بین مصرف خانگی آب و میزان آب استفاده شده برای مصارف خارجی ندارند. البته باید خاطرنشان کرد که اعمال این محدودیتهای سخت، افزایش نرخ آب را به همراه خواهد داشت چرا که متعاقبا هزینه های تصفیه و ارسال آب آشامیدنیِ با کیفیت ثابت مانده و مقدار آب فروخته شده کاهش مییابد به طوری که راهی جز افزایش قیمت آب برای مصرف کنندگان نخواهد ماند و این چالشی است که باید برای بهبود وضعیت محیط زیست با آن روبرو شد. در این سالها بهای آب مصرفی در این ایالت حدود ۵۵ سنت به ازای هر متر مکعب آب بودهاست.

اولیویا اورنادو یکی از شهروندان کالیفرنیا نیز در این رابطه میگوید: هرچند ممکن است محدودیتهای جدید افراطی به نظر برسند اما من احساس میکنم که همه ما باید برای آگاهیسازی در مصرف آب، گامی به جلو برداریم.

  خشکسالی کالیفرنیا چه بود؟

کالیفرنیا به این دلیل که ممکن است در معرض خشکسالی دیگری قرار بگیرد مدام مورد توجه رسانه ها قرار دارد. با در نظر گرفتن اینکه این ایالت یک تولید کننده بزرگ کشاورزی است، پس منطقی است که سیاستمداران، رسانهها، و دیگر منابع اطلاع رسانی تصمیم گرفته اند که اطلاعات مردم را در مورد وضعیت امور آب در این ایالت طلایی بهروز نگه دارند. هرچند، با این شیوه ای که این منابع معتبر به کمبود تاثرآور آب کالیفرنیا اشاره میکنند، چیزی چندانی عاید مردم نمی شود.

آنچه کالیفرنیا به نام «خشکسالی دیگر» در حال تجربه است باعث کاستن از چیزی است که اصولا جزو ذخایر ایالت برای آیندگان می باشد. در حال حاضر، جهان به فاجعه ای که در انتظار کیپ تاون است چشم دوخته است، جایی که منابع آب به دلیل خشکسالی شدید و رشد جمعیت کاهش یافته و باعث ایجاد شمارش معکوس آخر الزمانی «روز صفر» شده است، یعنی وقتی که رسما شیر آب شهرها در سال جاری خشک شوند. رسواییهای  سیاسی زیادی بر سر ناکامی دولتمردان در درک هشدارهای داده شده در سالهای گذشته در مورد دورنمای بحران آب در کیپ تاون ازعان شده است.

آشنا به نظر می آید؟

کالیفرنیا دارای جمعیت رو به رشدی است که حدودا به ۴۰ میلیون نفر، با نرخ رشد سالیانه حدود ۱ درصد رسیده است. برای یک ایالت که از تمامی کشورهای جهان به استثنای ۳۴ کشور نخست لیست بزرگترین ها، بزرگتر است، حفظ منابع آب قابل اطمینان نه تنها برای ساکنان کالیفرنیا بلکه برای بهبود وضعیت کشاورزی نیز مهم است. کالیفرنیا حدودا ۴۷ میلیارد دلار در کشاورزی تولید سالانه دارد، که حدود ۵/۱۲ درصد کل تولیدات کشاورزی همه ۵۰ ایالت آمریکا را تشکیل می دهد. کالیفرنیا  ۲۸ درصد از محصولات کشاورزی خود را نیز به بازارهای دیگر صادر می کند. اگر شما در نظر بگیرید که ۸۰ درصد مصرف آب این ایالت به کشاورزی اختصاص داده میشود، فکر کردن به منابع آب در حال کاهش نگرانیهای زیادی به وجود می آورد.

آیا کالیفرنیا باید در مورد ثبات منابع آب مطمئن باشد؟

آب کالیفرنیا از دو منبع اصلی تامین میشود: آبهای زیر زمینی و آب های سطحی. ۴۰ درصد از نیازهای آب شیرین کالیفرنیا از آب های زیرزمینی تامین میشود، و وقتی منابع دیگر آب شروع به کاهش کنند، حتی از آبهای زیرزمینی بیشتری استفاده میکنند. این ایالت به اصطلاح طلایی  ۲۴ میلیارد مترمکعب آب بیشتر از مقداری که هر سال دوباره پر میشود را مصرف میکند. برخی از شهرهای پر جمعیت کالیفرنیا مثل منطقه خلیج سان فرانسیسکو و کالیفرنیای جنوبی دارای مقدار کمی منابع آب  زیر زمینی هستند و باید به آبهای سطحی که از مناطق دیگر از طریق سیستمهای انتقال بزرگ و آبگذرها وارد می شوند، متکی باشند. بخش زیادی از آبهای سطحی که به کالیفرنیای جنوبی تخصیص می یابد نیز از رودخانه کلرادو میآید، رودخانهای که میان ۶ ایالت دیگر نیز مشترک است و تحت یک سیستم تخصیص آبی که متعلق به گذشته است، تقسیم میشود. در آن زمان در سال ۱۹۲۲، جمعیت کالیفرنیا به طور تصاعدی افزایش پیدا کرد، در حالیکه بقیه ایالت ها با کمترین رشد جمعیت رو به رو بودند، و اکنون که این ایالتها افزایش ناگهانی جمعیت دارند، تنشها افزایش پیدا کرده است زیرا منابع آب محدود، مانع توانایی آنها برای رشد می شود.

آب شیرین داخل کشور توسط یک سیستم حقوق آب دو گانه قدیمی مدیریت میشود. آنها شامل قانونی برای مناطق پیرامون رودخانه بر مبنای جریان آب و حقوق آب بر اساس ایده «نخست در تقدم زمانی، اول در حق» می شوند. در مواجهه با خشکسالی، آب آنهایی که حقوق کمتری دارند قطع میشود، و بخشهای خاصی از قانون آب کالیفرنیا که بیان میکند که هرگونه استفاده از آب باید معقولانه و سودمند باشد، با آزادی عمل نامناسب مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. چنین موقعیتهایی باعث ایجاد جنگهای حقوقی مختلف و فشارهای عمومیای میشود تا سیاست و زیرساخت هایی که مدیریت منابع گرانبها را فراهم می کند، بهبود یابند. علاوه بر این، تقاضای در نظر گرفتن پایداری پروژه های گسترده پیشنهادی بر آن است که منابع آب سطحی را افزایش دهد. چندین سال خشکسالی مکرر در ایالت نیز باعث نگرانی سیاستمداران و دیگر کسانی که به طور قانونی از این پروژهها حمایت کردهاند، شده است، متاسفانه  تغییرات آب و هوایی باعث کاهش بارش باران و برف شده است که سیستم های آب شیرین ایالت را تغذیه میکردند.

شیوههایی که پیشتر باعث رشد و کامیابی اقتصادی در این ایالت شده حالا در معرض خطر قرار دارد. کالیفرنیا آب شیرین کافی برای ادامه حمایت از صنایع و جمعیت رو به رشدی که منابع را کاهش میدهد، ندارد، مگر اینکه نوآوری و بهبود ایجاد شود. این موضوع نه تنها برای رفع نیازهای فعلی، بلکه برای اطمینان از پایداری محیط طبیعی کالیفرنیا نیز مهم است. قبل از تلاش برای ساخت ذخیرههای جدید، قانونگذاری، پروژهها و تلاشهای آینده باید حفاظت و بهرهوری آب را افزایش داد، زیرا ثابت شده که این مورد سریع تر و مقرون به صرفهتر است. به هر روی، متحول کردن توزیع آب کالیفرنیا برای دور شدن از بحران آب عمیقا ضروری است.

کد خبر 354713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.