بودجه بزرگترین کلانشهر جهان چگونه تدوین می‌شود؟

نیویورک بزرگترین و ثروتمندترین کلانشهر جهان است و بودجه نویسی در این شهر نیز فرآیندی منظم و با حساب و کتاب و جالب توجه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال مالی نیویورک از اول جولای (۱۰ تیرماه) آغاز میشود. شهردار نیویورک همه ساله در تاریخ ۲۶ آپریل (۶ اردیبهشت) بودجه پیشنهادی را به شورای شهر ارائه میدهد تا این شورای ۵۱ نفره که هر یک از اعضای آن، یکی از محلات نیویورک را نمایندگی می کنند، برای تصویب مورد بحث قرار دهند. شهر نیویورک شامل ۵ منطقه برونکس، بروکلین، منهتن، کوئینز و استاتن آیلند است و این ۵ منطقه ۵۱ محله را شامل میشود. این شهر حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد اما منطقه متروپلیتن نیویورک جمعیتی ۱۹ میلیونی را در برمی گیرد.

شهردار نیویورک هنگام تقدیم لایحه بودجه در ۲۶ آپریل یک برنامه مالی سه ساله را هم ارائه میدهد و در سال های فرد یک استراتژی مالی ۱۰ ساله را نیز به لایحه بودجه سالانه منضم میکند.

بودجه سالانه تمامی درآمدها و هزینههای سال مالی را دربردارد و یک طرح کلی است که دولت شهری چگونه باید پولش را هزینه کند، چگونه عوارض و تعرفه هایش را افزایش دهد و چگونه تعادلی میان هزینه ها و درآمدهایش برقرار نماید.

بودجه شهر نیویورک تمامی اولویتهای سیاستهای کلیدی شهر را بازتاب میدهد و حوزههایی چون بهداشت و سلامت، امنیت عمومی، کتابخانهها، خدمات اجتماعی، خانهسازی و توسعه اقتصاد شهری را در دستور کار دارد.

دادههایی که مبنای این بودجه نویسی سالانه است را یک اداره مستقل استخراج و برآورد میکند. «دفتر مستقل بودجه شهر نیویورک» که سالانه سه برآورد از درآمدها و هزینههای سال مالی آینده آژانسهای اجرایی درگیر در شهر نیویورک را ارائه میدهد و این برآوردها پایهای برای تصمیمسازان شهری است که بر آن مبنا بودجه شهر را تصویب کنند. این دفتر مستقل همچنین به روی مردم گشوده است تا نقطه نظرات خود پیرامون نیازهای بودجهای شهر را مطرح کنند. البته مردم با نمایندگان شورای شهر نیز در ارتباط مستمرند و اصولا یکی از ارکان تدوین بودجه به شمار میروند. روند تدوین بودجه، شهردار، اعضای شورای شهر، صاحب منصبان انتصابی و انتخابی را درگیر میکند و مشارکت فعالان گروههای اجتماعی و سایر شهروندان علاقمند و دغدغه مند را نیز شامل میشود.

ساختار بودجه نویسی در آمریکا به گونهای است که بودجه سخت افزاری آموزش و پرورش از جمله ساخت مدارس، کتابخانهها، زمینهای بازی و ورزش و تجهیز همه آنها در همین بودجه شهری دیده میشود. همچنین شهرداری خود حقوق بازنشستگیهای  کارمندانش را پرداخت میکند.

بخش مهمی از بودجه شهر همچنین به خدمات اجتماعی تخصیص دارد (۱۸ درصد) که شامل خدمات به مبتلایان به ایدزی، برخی بیماران، قربانیان خشونت خانگی و ... میشود.

بودجه شهر نیویورک برای سال ۲۰۱۷ در ۷۲۲ صفحه دارای شفافیت بالایی است و در دسترس عموم قرار دارد و شامل بخشهای زیر است.

بودجه مخارج: هزینههای جاری شامل حقوق کارمندان، بازنشستگان، بهره وامها و اوراق قرضه، هزینه های کاغذ و خودکار و مداد، خدمات چاپ، کرایهها و کالاهای مورد مصرف در اداره شهرداری.

بودجه عواید: یک برآورد از مجموعه ای از عوارض و مالیات ها از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر ملک، مالیات بر فروش، درآمدهای آژانس های مختلف شهرداری پیرامون مجوزها، تأییدیه ها و از این دست.

بودجه قراردادی: زیر مجموعه بودجه مخارج است اما ویژه خدمات قراردادی آژانسهاست. مثلا بودجهای که به شرکتهای طرف قرارداد شهرداری برای نظافت شهر تعلق میگیرد یا بودجه که به شرکتهای طرف قرارداد برای شیرخوارگاهها لحاظ می شود و از این دست.

 بودجه وابسته به دولت (کاپیتال): بودجهای که برای زیرساختهای شهری هزینه میشود و از سوی دولت تأمین میشود. این بودجه شامل مدارس، آتشنشانی و دفاتر دولتی است. ضمن آنکه ساخت ساختمان های عمومی از جمله پلها، جاده ها، پارکها و کتابخانه ها و ... نیز مربوط به این بودجه است. اگر پروژهای در این دسته بندی باشد اما هزینه ساخت آن کمتر از ۳۵ هزار دلار باشد را خود شهر باید تأمین بودجه کند.

طرح مالی: دورنمای هزینههای مالی و درآمدهای شهر در چند سال آینده را ترسیم میکند. این طرح مالی الزام آور و اجرایی نیست، تنها یک پیشبینی است از شرایط سالهای آتی. این طرح مالی در هر سال تنظیم و همراه بودجه ارائه میشود و طی سال سه بار دیگر بهروز میشود و مطابق شرایط تغییراتی در آن داده میشود. این طرح مالی را شخص شهردار تنظیم میکند.

برنامه کاپیتال: این برنامه طرح جزئیات مالی مورد نیاز برای پروژه هایی که هم اکنون در دست اجراست و نیز پروژههای جدید درسال مالی کنونی و سه سال بعد از آن را ارائه میدهد. این برنامه پروژه هایی را شامل میشود که به بودجه کاپیتال (دولتی) وابسته است.

استراتژی ۱۰ ساله: این استراتژی که ۲۶ آپریل سالهای فرد توسط شهردار منتشر میشود طرح شهر را برای توسعه امکاناتی که باید با بودجه دولتی در دهه پیش رو ایجاد شود را با جزئیات بیان میکند.

کد خبر 354710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.