۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
طرح معلم تمام‌وقت تصویب شد

معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح "معلم تمام‌وقت" در ۲ شورای حقوق و دستمزد و توسعه مدیریت تصویب شد و کلیاتش این است که اگر یک فرهنگی ۶ ساعت بیش‌تر از ساعت موظفی تدریس کند، به فوق‌العاده ویژه‌اش ۲۵ درصد اضافه شود.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: معیشت و منزلت معلمان و تأمین مسائل حقوقی آنان از دو بُعد قابل‌ بررسی است؛ یکی تجدید ساختار یا ساماندهی مجدد امکانات و ظرفیت‌های موجود و دیگری اخذ یک سری موارد جدید که بتواند این شرایط را ارتقا بدهد.

وی افزود: اگر بخواهیم الگویی طراحی کنیم که این شرایط را در نظر بگیرد باید این دو بُعد را در خود داشته باشد و بر اساس قوانین موجود در قسمت دوم که بحث تصویب قوانین و مقررات و امکانات جدید است، ماده ۶۳ قانون برنامه ششم را داریم که مشخصاً در آن در خصوص لایحه رتبه‌بندی و مهندسی نیروی انسانی و تغییر سیستم حقوق و دستمزد بر اساس صلاحیت‌های حرفه‌ای تأکید شده است.

الهیار ترکمن تصریح کرد: لایحه‌ای از طرف دولت باید تنظیم شود و به مجلس برود که در آنجا بر اساس صلاحیت‌های حرفه‌ای، رتبه‌هایی تعریف شود و بر اساس آن رتبه‌ها، ضرایب حقوقی و ضرایب فوق‌العاده‌ها تغییر کند و ظرفیت جدیدی در پرداختی به فرهنگیان ایجاد کند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید امکانات و ظرفیت‌های موجود یک‌بار دیگر مرور شود، گفت: باید امکانات در قالبی برده شود که بیشتر از گذشته صلاح فرهنگیان را رعایت کرده و در سبد معیشتی فرهنگیان جای خود را پیدا کند و کمک به ارتقای وضعیت موجود باشد و یکی از چیزهایی که باید توجه شود، بحث حق‌التدریس نیروهای شاغل است.

وی افزود: در وضعیت فعلی، حق‌التدریس غیرموظف یک پرداخت غیرمستمر است و ساعت آن متغیر است و فقط برای ۹ ماه از سال تحصیلی پرداختی دارد و تابستان پرداخت نمی‌شود و در کسورات بازنشستگی و پاداش پایان خدمت لحاظ نمی‌شود.

الهیار ترکمن با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های موجود، اظهار کرد: یکی از موارد موضوع حق‌التدریس و تغییر کردن آن به یک پرداختی مستمر است که ۱۲ ماه سال پرداخت شود و در کسورات بازنشستگی در نظر گرفته شود و الگوهای مختلفی در این خصوص بررسی‌شده است و سرانجام طرحی به شورای توسعه مدیریت و شورای حقوق و دستمزد تحت عنوان «معلم تمام‌وقت» ارائه شد که در آن میانگین ساعت حق‌التدریس غیرموظف حساب شود و به ساعت موظف اضافه شود که برای این طرح ۶ ساعت اضافه تدریس علاوه بر ۲۴ ساعت تدریس معلمان در هفته در نظر گرفته‌ شده است و در قبال افزایش این ۶ ساعت اضافه تدریس در هفته، ۲۵ درصد فوق‌العاده ویژه معلمان افزایش پیدا می‌کند و این عدد اضافه‌شده به‌عنوان حقوق مستمر در ۱۲ ماه سال پرداخت خواهد شد و تأخیرهای حق‌التدریس را نخواهد داشت و در پاداش پایان خدمت هم محاسبه خواهد شد.

وی تصریح کرد: رایزنی‌ها با سازمان امور اداری و استخدامی انجام‌شده است و طرح نهایی به‌عنوان معلم تمام‌وقت در دو شورای حقوق و دستمزد و شورای توسعه مدیریت تصویب شد و کلیات آن، این است که اگر یک فرهنگی ۶ ساعت بیشتر از ساعت موظفی تدریس کند به فوق‌العاده ویژه اش ۲۵ درصد اضافه خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه افرادی مشمول این طرح می‌شوند، گفت: این طرح کاملاً اختیاری است و در مناطقی اجرا می‌شود که آموزش‌ و پرورش به تدریس فرد نیاز داشته باشد و افرادی وارد طرح می‌شوند که حداقل پنج سال از خدمتشان باقی‌مانده باشد.

وی با بیان اینکه این طرح به‌زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و افرادی که تمایل دارند می‌توانند از مزایای طرح بهره‌مند شوند، ادامه داد: این طرح فعلاً برای دوره متوسطه طراحی‌شده است و سوابق اجرایی آن‌که ایجاد شد و پس از کسب تجربه، پیشنهادهای جدیدتر، تسری به‌کل دوره‌های تحصیلی را خواهیم داشت.

الهیار ترکمن تأکید کرد: این طرح بر اساس نیاز منطقه اجرا می‌شود و معلمی که وارد طرح معلم تمام‌وقت می‌شود این ۶ ساعت اضافه تدریس برای وی دائمی منظور می‌شود مگر اینکه شخصاً انصراف داده و از طرح خارج شود.

وی با بیان اینکه پس از گذشت یک سال از اجرای طرح می‌توانیم با یافته‌های جدید برنامه‌ریزی مطلوب‌تری کنیم و در مورد تأمین هزینه مالی این طرح، گفت: مقدار ساعت حق‌التدریس برای سال تحصیلی جاری مشخص است و هر فردی اضافه تدریس بگیرد از میزان ساعت حق‌التدریس کلی کاسته می‌شود و بر ساعت موظف اضافه می‌شود و معادل مالی حق‌التدریس آن در حقوق پایه محاسبه خواهد شد و با بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، کسری بودجه نخواهیم داشت البته این پرداختی تا اسفندماه از منابع مالی سال ۹۷ و از فروردین از منابع مالی ۹۸ تأمین می‌شود.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که این طرح چقدر از نظر مالی برای معلمان تفاوت خواهد داشت، اظهار کرد: معلمان به ازای کسر شش ساعت از حق‌التدریس‌شان و قرار گرفتن آن در اضافه تدریس ماهیانه، ۲۴ ساعت اضافه تدریس خواهند داشت که تقریباً معادل همان مقدار پولی که از حق‌التدریس ۲۴ ساعت دریافت می‌کردند از افزایش ۲۵ درصد افزایش حق شغل‌شان دریافت خواهند کرد با این تفاوت که این مبلغ را در پایان هر ماه دریافت کرده، در بازنشستگی‌شان محاسبه خواهد شد و در دوازده ماه سال پرداخت خواهد شد.

کد خبر 354704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.