مصر پیشگام‌ترین کشور عربی در مقابله با بحران آب

مصر با نیاز سالیانه ۹۰ میلیارد متر مکعب در حال حاضر از کمبود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب رنج می‌برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنابر پیش بینی‌های انجام شده، مصر تا سال ۲۰۵۰ با افزایش ۶۵ الی ۷۵ درصدی جمعیت مواجه خواهد بود که خود چالشی بزرگ در رابطه با کم آبی این کشور به حساب می‌آید. لذا مسئولان این کشور درصدد حل بحران آب برآمده‌اند تا از وقوع مشکلات بزرگتر در آینده پیشگیری نمایند.

استراتژی امنیت آب

مصر در نظر دارد با اجرای طرح ۹۰۰ میلیارد لیره‌ای جهت مدیریت آب، در طول ۲۰ سال آینده و با مشارکت ۹ وزیر خود راهکارهای خود برای مقابله با کم آبی را توسعه دهد که ۷۰ میلیارد لیره از این مبلغ به سرمایه‌گذاری در بخش بحران کمبود آب اختصاص می‌یابد. در این راستا وزارت آبیاری مصر در نظر دارد که به کمک نمک زدایی آب دریا، مدیریت پساب و تصفیه آب مصرفی، استراتژی امنیت آب را به کار گیرد.  البته این کشور در برخورد با رفع بحران آب با مشکلات زیادی چون تغییرات آب و هوایی، سوءمصرف آب و نیز وجود منابع آبی مرزی مواجه است ولی در نظر دارد با ملی کردن نمک‌زدایی و تولید آب شیرین، جستجوی تکنولوژی‌های کم هزینه برای حل مشکلات آب و ایجاد سد برای جمع آوری آب باران بر این مشکل غلبه نماید. علاوه بر این، از آنجایی که استفاده از فناوری نقشی کلیدی در تضمین مصرف منطقی آب و بازیافت آب آشامیدنی دارد، وزارت آبیاری مصر که دارای ۴۸ ایستگاه تأسیسات آبیاری و ۵۸۳ ایستگاه انتقال آب به مناطق مختلف مصر است، با استفاده از یک تکنولوژی سنجش از راه دور و توسعه اطلاعات مربوط به منابع آب، مناطقی با بیشترین میزان مصرف آب را شناسایی می‌نمایند و با برگزاری کنفرانسی درصدد تماس و آشنایی با دانشمندان مصری و استفاده از تخصص آن‌ها برای تمامی پروژه‌های آب بر آمده است.

از طرفی پروفسور هانی سوییلام، استاد مدنی بخش توسعه پایدار و مدیریت منابع آبی و کارشناسی ارشد در زمینه توسعه پایدار در AUC (مرکز آموزش عالی آمریکایی و مرکز زندگی فکری، اجتماعی و فرهنگی جهان عرب) معتقد است که هر چند مصر با  کمبود آب مواجه است ولی با کاهش کشت محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند، قادر به پاسخگویی این معضل است و به این ترتیب خواستار افزایش بودجه دولت برای مراکز تحقیقاتی آب شد.

برگزاری برنامه های مدون

همچنین مصر با برگزاری کنفرانس "Egypt Can۳" گامی در جهت کمک به رفع مشکلات آبی خود از جمله توزیع نامناسب آب، مصرف نادرست آب، تکنیک‌های آبیاری ناکارآمد و کمبود آب برای جمعیت رو به افزایش این کشور برداشته است. در این کنفرانس دو روزه به مسائلی از قبیل مکانیسم‌هایی برای بهره‌برداری بیشتر از منابع آب موجود، نمک‌زدایی آب‌های شور، مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی، مدیریت پایدار آبیاری، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف مربوط به آب، ساخت سد، روش‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید آب آشامیدنی و اطلاع رسانی در مورد آب پرداخته شد. البته در بین موارد ذکر شده، ساختن سد از جمله مواردی است که در صورت مدیریت اشتباه می‌تواند کاهش بیشتر سطوح آب را در پی داشته باشد؛ مصر در این رابطه نیز پیشگام بوده چرا که برای مثال ساختن سد رنسانس گرید اتیوپی (GERD) را تحت نظر گرفته و مذاکرات برای حل مسائل فنی سد بین اتیوپی، مصر و سودان را به طور حرفه ای مدیریت می‌کند تا از هرگونه آسیب غیر قابل بازگشت به منابع آبی جلوگیری کند.

راهکارهای پیشنهادی

مصر همواره در پی یافتن منابع جدید آب و استفاده از آن‌ها برای غلبه بر مشکلات کمبود آب در آینده است. یکی دیگر از ابزارهای مقابله با مشکل کم آبی، مدیریت صحیح آب و فاضلاب است و بنابر گزارش ۲۰۱۷ سازمان ملل مصر تنها کشور از میان ۱۱ کشور عربی است که اجازه استفاده از فاضلاب تصفیه شده را برای کشاورزی به تصویب رسانده است. وزارت آبیاری مصر در کنفرانس مطبوعاتی سال گذشته اعلام کرد که برای حل مشکل کمبود آب راهکارهایی در نظر دارد که عبارتند از:

* گسترش منابع آبی از طریق نمک زدایی دریاهای سرخ و مدیترانه که بدلیل نیاز فراوان به انرژی نیازمند تنوع منابع انرژی مانند هسته‌ای، خورشیدی، باد و نیروی آبی است و مصر درصدد گسترش این انرژی‌ها می‌باشد.

* اصلاح روش‌های استفاده از آب‌های زیرزمینی که ۲۵ درصد آب مورد استفاده در کشاورزی مصر را شامل می‌شود.

* ساخت تأسیسات جمع آوری آب در صحرای سینا با توانایی ذخیره بیش از ۵۰۰ مترمکعب آب باران

* بهبود سیستم آبیاری با استفاده از تکنیک‌های آبیاری مدرن.

در حال حاضر مصر با استفاده از تأسیسات مگا در کارخانه "آل یوسر" در هورگادا که در ژانویه سال ۲۰۱۸ به هدف فراهم آوردن آب دریای سرخ به جای خط لوله‌های کنونی از نیل فعالیت خود را آغاز کرده است، در حال نمک‌زدایی و شیرین سازی آب دریا برای مصارف شهروندان مصری است.

گزارش از: مریم زمانی خبرنگار ایمنا

کد خبر 354676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه دهقان IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 0
    ممنون و خسته نباشید از مطالب مفیدتون تشکر از خبرنگار خانم زمانی عزیز