با توقیف رستاخیز تنها این فیلم قربانی نشد

فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش، در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در سال ۹۲ برنده ۹ جایزه شد و در تیرماه ۹۴ به اکران عمومی در آمد، اما پس از چند ساعت و در پی مخالفت‌هایی، از پرده‌ سینماها پایین کشیده شد و اکنون پس از بیش از سه سال، همچنان اجازه اکران دریافت نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا درویش کارگردان فیلم  رستاخیز، عصر روز گذشته -جمعه ۶ مهر- در نشستی که به منظور اکران خصوصی این فیلم در حوزه هنری اصفهان برگزار شد، حضور پیدا کرد ، اما به دلایلی که مشکلات فنی برشمرده شد، امکان پخش این فیلم فراهم نشد.

این کارگردان در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر اکران فیلم رستاخیز همان وضعیت سه چهار سال گذشته را دارد، اظهار کرد: اتفاق جدیدی پیرامون این فیلم نیفتاده و هنوز در وضعیت قبلی است و هیچکسی پاسخگو نیست. البته من به دلیل مضمون ارزشمند این کار و احساس قلبی که نسبت به این فیلم داشتم برای ساخت آن احساس وظیفه می کردم، انتظار ندارم کسی با من تماس بگیرد و پیگیر شود.

این کارگردان سینما اضافه کرد: ساخت این کار جزء آرزوهای ۳۰ ساله من بود و رسیدن به این آرزو یک موهبت و شانس بزرگ است. اگرچه انتظار ندارم کسی پیگیر اکران آن باشد و با من تماس بگیرد، اما به هر حال، در توقیف این اثر یک کار غیرقانونی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری بر این حقیقت که توقیف رستاخیز امری غیرقانونی بوده، صحه گذاشته است. آیا کسی نباید بابت این موضوع عذرخواهی کند؟ آن هم برای اتفاقی که در حوزه مهم فرهنگ و هنر افتاده است. در واقع این فیلم از آن دولت نیست، بلکه این فیلم برای مردم و حق الناس است. باید بدانید که درصد زیادی از بودجه این فیلم را شیعیان در خارج از ایران تامین کرده اند.

درویش با اشاره به اینکه مقامات کشور رستاخیز را دیده و آن را تایید کرده‌اند، گفت: این فیلم را بسیاری از مقامات دولتی  مانند معاون اول رییس جمهور، شماری از وزرا، فرماندهان ارشد ارتش و سپاه و نمایندگان عالی رتبه مقام معظم رهبری دیده‌اند و همه آن‌ها فیلم را تایید کرده‌اند. بالاخره یک نفر باید جواب دهد که چرا این فیلم اکران نمی‌شود؟

این کارگردان سینما با بیان اینکه از ساخت تا نمایش رستاخیز، همه چیز از فرهنگ عاشورا الهام گرفته است، اضافه کرد: این فیلم از آنِ کسی نیست، بلکه امانتی است که ما باید تقدیم مردم کنیم. رستاخیز پروانه نمایش در داخل و خارج داشته، به سه زبان دوبله شده و ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر گرفته است. اینکه چطور با وجود تمامی این موارد، چنین مسائلی پیرامون آن ایجاد می‌شود را متوجه نمی‌شوم.

وی معتقد است: مجموعه‌ای از عوامل در توقیف این فیلم دخیل بوده‌اند. هم مسائل سیاسی بوده، هم جنبه فقهی داشته و هم شیطنت‌هایی از خارج از ایران صورت گرفته است.

درویش با اشاره به خاطره‌ای از نمایش خصوصی رستاخیز برای بزرگان فرهنگ و هنر ایران گفت: آن‌ها در پایان گمان کردند که من برای فیلم اشک می‌ریزم، اما در واقع این اشک‌ها به این خاطر بود که در کشور امام حسین(ع)، فیلم رستاخیز باید زیرزمینی دیده ‌شود درحالی که این فیلم برای همه ساخته شده است و همه باید آن را ببینند.

کارگردان رستاخیز افزود: با توقیف رستاخیز تنها این فیلم قربانی نشد بلکه جلوی یک جریان گرفته شد. فرض کنید من بخواهم درباره خرمشهر فیلم بسازم، در این وضعیت چطور ممکن است؟ همان طور که در برنامه زنده تلویزیونی، آقای فخیم‌زاده گفتند "با این کاری که با رستاخیز کردند، من بر دستم داغ می‌گذارم که سریال تاریخی‌- مذهبی بسازم."

وی همچنین با بیان اینکه هنرمند یکی از مراجع اجتماعی است، گفت: هنرمندی که خود را مرجع اجتماعی می‌داند نمی‌تواند پاسخگو نباشد. ما براساس اصول فقهی عمل کردیم. شخصا در دوران‌های گذشته هم از این معضلات داشته‌ام اما اوج آن مسئله رستاخیز بوده است. الان هم احساس می‌کنم که سکوت من دارد عده‌ای را خوشحال می‌کند و گمان می‌کنند که مسئله رستاخیز حل شده و دیگر مشکلی نیست.

این کارگردان افزود: یقین بدانید که در زمان نه چندان دوری، این فیلم از اینترنت قابل دریافت خواهد بود. بالاخره جایی، چه در ایران و چه در خارج  از ایران، کنترل از دست ما خارج خواهد شد.

درویش درباره چگونگی اکران رستاخیز در خارج از ایران، گفت: در جریان نمایش این فیلم در جشنواره بغداد، در اواسط پخش فیلم و جایی که حضرت عباس(س) را به شهادت می‌رسانند، جمعیت عظیم بینندگان از جای بلند شدند و فریاد "هیهات من الذله" سر دادند. آن‌جا با خودم فکر کردم که ۳۰ سال پیش که جوانان ما در جبهه جنگ به عشق سیدالشهدا(ع) به شهادت می‌رسیدند، چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی ما در مرکز بغداد، فیلم عاشورایی نمایش دهیم؟

کارگردان رستاخیز افزود: باید اجازه می‌دادند که حداقل این فیلم در حوزه‌های علمیه و دانشگاه نمایش داده شود و علما و نخبگان درباره آن نظر دهند. با این مسائلی که پیش آمد، ضعف‌های احتمالی رستاخیز نیز پوشیده ماند و حتی ضعف های واقعی که ممکن بود در فیلم دیده شود، بیان نشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچکسی درباره محتوای فیلم صحبت نمی‌کند و همه به مسائل پیرامون آن می‌پردازند، درحالی که قرار بر این بود فیلمی که می‌سازیم جریان ساز باشد، مردم درباره آن صحبت کنند و تجربه جدیدی از عاشورا به مردم نشان داده شود. به همین دلیل، ما برای ساخت این فیلم مشاوران زیادی داشتیم و علمای زیادی این فیلمنامه را خواندند.

کد خبر 354674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.