۳۰ خانه تاریخی گز بلاتکلیف است

نماینده شاهین‌شهر و میمه در شورای استان اصفهان گفت: احیای محورهای تاریخی شهر گز، کاروانسرای امیرآباد و مورچه خورت نیازمند همکاری ادراه کل میراث فرهنگی و بخش خصوصی است.

مجتبی نیرومند نماینده شاهین‌شهر و میمه در شورای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار قبلی کاروانسرا و منطقه گردشگری شهر گز که در فاصله ۱۲ کیلومتری اصفهان به عنوان پایلوت سفر قرار گرفته است انصراف داده لازم است و ضروری  است اداره کل میراث فرهنگی برای شروع مجدد عملیات و معرفی سرمایه‌گذار جدید اقدامات لازم را به عمل آورد.

وی در خصوص وضعیت ۳۰ خانه تاریخی شهر گز افزود: متاسفانه مالکان این خانه‌ها در آنها ساکن نیستند و این املاک رها شده بافت فرسوده ناکارآمد شهری را ایجاد کرده است و شهرداری به منظور بازسازی و بازآفرینی بافت فرسوده شهری آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی استان است.

نماینده شاهین‌شهر و میمه در شورای استان در خصوص لزوم همکاری در احیای محورهای تاریخی شهر گز و کاروانسرای امیرآباد شاهین‌شهر گفت: احیای این مکان‌های تاریخی همچنین راه‌اندازی کاروانسرای مورچه‌خورت با ۳۳ هزار مترمربع که می‌تواند بعد از ارگ بم به عنوان بزرگترین قلعه شمال اصفهان محسوب شود نیازمند همکاری میراث فرهنگی و بخش خصوصی است.

نیرومند با اشاره به لزوم استفاده بهینه و تبلیغات بهتر برای کاروانسرای مادرشاه اظهار کرد: در کمپینگ گردشگری و توسعه شهرستان میمه متاسفانه قنات‌های تاریخی میمه و وزوان از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیستند و این قنات‌ها نیازمند بازسازی و ایجاد فضای ورودی مناسب است تا توریست‌ها به راحتی بتوانند وارد قنات شوند.

وی احیای جاده مواصلاتی وزوان مراوند به روستای تاریخی ابیانه را از درخواست‌های منطقه دانست و افزود: این جاده حدوداً۴۰ کیلومتر است که تردد توریست از این طریق  از سمت کاشان به میمه را تسهیل می‌کند که این طرح نیازمند سرمایه گذار بخش خصوصی و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی، محیط زیست و منابع طبیعی استان است.

نماینده شاهین‌شهر و میمه در شورای استان اصفهان در خصوص جشنواره‌های برگزار شده در سال گذشته گفت: طی یک سال گذشته با تلاش‌های میراث فرهنگی استان جشنواره‌های خربزه گرگاب، قالی و قنات میمه، جشنواره انگور روستای حسن رباط، جشنواره زعفران ازان و ثبت میراث ناملومس پرده‌خوانی وزوان و گویش زبان گزی و میمه بوده است که این تلاش‌ها شایسته تقدیر و تشکر از همکاری میراث فرهنگی استان است.

کد خبر 354663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.