پیمانکارها مکلف به اجرای نقشه سازه در ساختمان ها هستند

رییس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: شهر اصفهان زلزله خیز متوسط است از این رو برای هر ساختمان باید نقشه های سازه تهیه و پیمانکار ها مکلف به اجرای آن هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرسول جان‌نثاری صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به کیفیت ساختمان های شهر اصفهان، اظهارکرد: ۱۰۰ درصد ساختمان هایی که برای آنها در سال های اخیر پروانه صادر شده، دارای نقشه سازه است.

وی با بیان اینکه نقش نظام مهندسی در اعمال مقررات بسیار پر رنگ و محوری است، گفت: قانون نظام مهندسی ساختمان که در سال ۷۴ توسط رییس جمهور وقت ابلاغ شد فقط مربوط به نظام مهندسی نیست بلکه برای فعالان ساخت و ساز تعیین تکلیف کرده است.

جان نثاری با تاکید بر اینکه در قانون نظام مهندسی، شهرداری و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز حضور دارند، افزود: در فرایند ساخت و ساز بخش طراحی، محاسبات، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری وجود دارد، اما اگر گاهی در کشور مشکلاتی مشاهده می شود، به دلیل این است که در برخی از این بخش ها حضور نظام مهندسی آنگونه که باید شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی قانون نظام مهندسی رعایت حقوق شهروندی است، اظهارکرد: شهروندی که حاصل دست رنج سال ها تلاش خود را برای خرید سازه‌ای هزینه می کند، باید از ایمنی آن در برابر حوادث طبیعی، بهداشت ساختمان، آسایش کافی و صرفه اقتصادی آن  و اینکه هزینه های بی مورد یا بیت المال در طراحی و اجرای آن انجام نشده، اطمینان داشته باشد.

رییس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: در تمام این بخش ها نقش آموزش و فرهنگ سازی بسیار جدی است، به طوری که یکی از رسالت های سازمان نظام مهندسی ساختمان، آموزش و فرهنگ سازی برای اعضای خود، شهروندان، سازندگان و تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به زلزله سرپل ذهاب، گفت: در حالیکه در این حادثه قدرت زلزله 7.3 ریشتر بود، با توجه به اینکه در ساخت و سازها تا حد نسبتا خوبی قوانین نظام مهندسی رعایت شده بود، فقط ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

جان‌نثاری افزود: در زلزله کرمانشاه در سایت طرح مهر سر پل ذهاب تنها دو نفر کشته شدند در حالی که دهها خانوار در این سایت ساکن بودند و این نشان می دهد هر جا نظام مهندسی به رسالت خود درست عمل کرده نتایج خوبی به همراه داشته است.

رییس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان یادآور شد: قانون نظام مهندسی ساختمان در سال ۷۴  تصویب و از همان سال در بسیاری از شهرها شکل گرفت به طوری که در حال حاضر این سازمان در تمام استانها با سابقه ۲۰ ساله در حال فعالیت است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی تشکیل شده تا با توجه به سرمایه عظیمی که در صنعت ساخت و سازهای مسکونی، اداری، تجاری، نظامی  و غیره هزینه می شود، مقررات ملی در این ساخت و سازها مورد توجه قرار گیرد.

جان نثاری با بیان اینکه در قانون نظام مهندسی رسالت اصلی سازمان ما تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی است، گفت: نظم دادن امور مربوط به شاغلان و حرفه‌های فنی و مهندسی، وضع مقررات ملی، قیمت گذاری خدمات نظام مهندسی، الزام به رعایت طرح های تفصیلی، جامع و هادی توسط شهرداری ها، به عهده نظام مهندسی است.

رییس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان نخستین و  بزرگترین سازمان نظام مهندسی در کشور است، ۴۸۵ هزار نفر در کشور و در استان اصفهان ۳۱ هزار نفر عضو دارد که شامل رشته های معماری با پنج هزار عضو، عمران با ۱۳ هزار عضو، برق هفت هزار عضو، مکانیک پنج هزار عضو، شهرسازی با ۵۰۰ عضو، نقشه برداری ۲۳۰ عضو و ترافیک با ۳۱ عضو است.

سکاندار سازمان نظام مهندسی ساختمان باید دارای صلاحیت کامل باشد

وی با اشاره به برگزاری هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در روز پنجشنبه ۱۲ مهرماه، گفت: هر سه سال یکبار انتخابات سازمان نظام مهندسی در استان ها برگزار می شود که فرایند انتخابات در نظام نامه مصوب وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.

رییس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با بیان اینکه ثبت نام کاندیداها از هفتم تیرماه آغاز شد، گفت: برای این دوره از انتخابات یک هزار و 439 نفر در کشور ثبت نام کردند، این تعداد در استان اصفهان ۷۳ نفر بود که از این تعداد ۶۲ نفر برای شرکت در انتخابات برگزیده شدند.

وی تاکید کرد: برای فرایند انتخابات، توسط وزارت راه و شهرسازی مسئول هیئت نظارت بر انتخابات در هر استان مشخص می شود که در اصفهان این مسئولیت بر عهده مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان است و او ۱۴ نفر از اعضای خوشنام و قدیمی سازمان نظام مهندسی ساختمان را دعوت کرد تا این افراد در بین خودشان انتخابات برگزار و هفت نفر را به عنوان هیئت اجرایی انتخابات کنند.

جان‌نثاری تصریح کرد: فردی که سکاندار سازمان نظام مهندسی ساختمان می شود، باید دارای صلاحیت کامل باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کنترل صلاحیت نامزدها، تاکید شده افرادی که به نوعی با ساخت و ساز از جمله آب، برق، گاز، یا شهرداری مرتبط هستند، نمی‌توانند در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی حضور داشته باشند.

رییس هیئت اجرایی هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: در استان اصفهان در ۹ شعبه از جمله شهرستان های اصفهان، بهارستان، شاهین شهر، نجف آباد، خمینی شهر، داران، گلپایگان، شهرضا و کاشان انتخابات به طور همزمان برگزار خواهد شد.

کد خبر 354658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.