امکان گفت‌وگوی ایران با کشورهای عربی وجود ندارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تعطیلی کنسول‌گری آمریکا در بصره گفت: تمام فتنه‌ها و اختلافات مردم بصره زیر سر کنسولگری آمریکا و عربستان است و آمریکا به دلیل ترس از خشم مردم این کنسولگری را تعطیل کرد.

حسن هانی زاده با اشاره به سخنان وزیر خارجه عراق در سازمان ملل مبنی بر لزوم گفت‌و گوی صریح کشورهای عربی با ایران اظهار کرد: کشورهای عربی تابع آمریکا هستند و با توجه به شرایط فعلی و تشکیل یک ناتوی عبری -عربی به رهبری آمریکا چشم انداز مثبتی پیش رو نیست.

وی افزود: با وجود شرکت کشورهای منطقه از جمله عربستان، اردن وبحرین در این ائتلاف ضد ایرانی به نظر می رسد آمریکا راه برقراری هرگونه گفتمان میان ایران و کشورهای عربی را بسته و با توجه به اینکه دولت ترامپ سعی دارد ایران را در منطقه منزوی کند، فعلا امکان گفت‌وگوی ایران با کشورهای عربی وجود ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر، عربستان تمایلی ندارد بحران یمن با گفت‌و گو میان طرف‌های سیاسی این بحران به پایان برسد، ضمن اینکه سعی می کند انصارالله را از چرخه قدرت خارج و از طریق نظامی مسئله یمن را حل کند، بنابراین در حال حاضر شرایطی برای برقراری ارتباط بین عربستان و انصار الله هم وجود ندارد.

در بصره امنیتی برای کنسولگری آمریکا وجود ندارد

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره گفت: تمام فتنه ها و اختلافات مردم استان بصره زیر سر کنسولگری آمریکا و عربستان شکل می گیرد، از این رو مردم بصره نسبت به دخالت های آمریکا در بصره خشمگین هستند و هر لحظه ممکن است به کنسولگری آمریکا حمله کنند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا هایی ها احساس می کنند نمی توانند جلوی خشم مردم بصره را بگیرند و وانمود می کنند که امنیتی در بصره برای کنسولگری آمریکا وجود ندارد؛ علاوه بر این با توجه به اربعین حسینی و گذر مسیر کاروان های حسینی و عزاداران از بصره، احتمال می دهد مردم در برابر کنسولگری اش تظاهرات و یا آن را اشغال کنند.

هانی زاده با اشاره به حضور نیروهای ترکیه در بخشی از ادلب و شمال عراق به بهانه تقابل با جریان های کُرد، تصریح کرد: ترکیه برخلاف قوانین بین المللی و تمامیت ارضی و استقلال عراق، قوانین را زیر پا گذاشته است و باید سریعا خاک عراق و سوریه را ترک کند.

کد خبر 354657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.