تئاتر یک هنر وارداتی است

کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: تئاتر در ایران هنوز جوان است و زیاد به آن پرداخته نشده، تئاتر یک هنر وارداتی است و حتی یک سده از ورود آن نمی‌گذرد.

امید نیاز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه بسیاری از کارگردانان نویسنده نیستند، اظهار کرد: گرایش به سمت آثار خارجی به این دلیل است که کارگردان متنی را انتخاب می‌کند که کمتر ضعف داشته باشد و بسیاری از آثار خارجی از این مرحله گذشته‌اند.

این کارگردان و نویسنده تئاتر، انتخاب نمایشنامه را بر اساس دغدغه و رویکرد کارگردان دانست وادامه داد: آنچه که کارگردان احساس می‌کند در حال حاضر باید براساس نیاز جامعه اجرا شود که گاهی در نمایشنامه‌های ایرانی و گاهی در نمایشنامه‌های خارجی پیدا می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: کارگردان معمولا ترجیح می‌دهد نمایشنامه‌های غربی را کار کند که به لحاظ درام و متن قوی‌تر از آثار ایرانی باشند. البته بخش دیگری نیز به سلیقه بازمی گردد. به عنوان مثال، من کوران را بر اساس نمایشنامه‌ای از موریس مترلینگ دراماتیزه و بازنویسی کردم.

نیاز، بهره بردن از آثار خارجی را رویکردی منفی ندانست و گفت: اینکه کسی به سراغ متن خارجی برود بد نیست، مهم این است که بتواند به اندازه کافی آن را خوب اجرا کند.

این کارگردان تئاتر با تایید این موضوع که در تئاتر ایران ضعف نمایشنامه نویسی وجود دارد، درباره علت آن گفت: تئاتر در ایران هنوز جوان است و زیاد به آن پرداخته نشده است. تئاتر یک هنر وارداتی است و حتی یک سده از ورود آن نمی‌گذرد.

وی افزود: تئاتر در اصفهان چندان رشد نکرده است زیرا افرادی که تحصیلات آکادمیک داشته باشند به آن صورت وجود نداشته اما با ورود قشر جوان و تحصیل کرده این موضوع بهبود می‌یابد.

کد خبر 354653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.