شناخت عوامل خطرساز، نخستین گام برای داشتن قلب سالم

۲۹ سپتامبر هر سال مصادف با هفت مهر به عنوان روز جهانی قلب در نظر گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه  ایمنا، در این روز فعالیت‌های مختلف مانند کلاس‌های آموزشی، مسابقات ورزشی، نمایش‌ها و نمایشگاه‌ها با محوریت سلامت قلب برگزار می‌شود. همچنین فدراسیون جهانی قلب در روز ۲۹ سپتامبر، اقداماتی را برای بالا بردن آگاهی افراد در مورد بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی انجام می‌دهد. این فدراسیون در روز جهانی قلب سال ۲۰۱۸ از افراد خواسته است تا قول بدهند به عنوان یک فرد، به منظور داشتن عمر طولانی، بیشتر مراقب خود بوده، فعال‌تر از قبل باشند، غذاهای سالم تری مصرف کنند و به سیگار کشیدن نه بگویند.

شناخت عوامل خطرساز؛ نخستین گام برای داشتن قلب سالم

به گفته متخصصان نخستین گام برای داشتن یک قلب سالم، شناخت عوامل خطری است که قلب را تهدید می‌کنند. پزشکان معتقدند هر چه میزان کلسترول بد یا LDL در خون افراد بالاتر باشد و تعداد بیشتری از عوامل خطرزا را داشته باشند، به همان اندازه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. برای مثال افرادی که قبلا مبتلا به بیماری قلبی بوده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای وقوع یک حمله قلبی مجدد هستند.

آشنایی با بیماری های شایع قلبی

به هر گونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تاثیر قرار دهد و بر ساختار یا عملکرد قلب تأثیر بگذارد، بیماری قلبی گفته می‌شود. اما شایع‌ترین این بیماری‌ها شامل آریتمی‌های قلبی، بیماری شریان کرونری قلب، بیماری ماهیچه‌های قلب، حمله قلبی و ... است.

آریتمی قلبی

آریتمی قلبی (Cardiac arrhythmia) به معنای غیرطبیعی بودن ریتم قلب است. ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی آغاز شده و پس از انتقال به گره دهلیزی بطنی در بطن‌ها منتشر می‌شود. ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه‌است و انواع آریتمی‌ها شامل چهار نوع اصلی ضربان اضافی، تندتپشی فوق بطنی، آریتمی بطنی و کندتپشی است. علاوه بر این، ممکن است موج تحریک الکتریکی قلب در نقطه‌ای از مسیر کند یا متوقف شود که به آن بلوک قلبی گفته می ‌شود.

درمان آریتمی قلبی

تجویز داروهای ضد انعقاد خون جهت کاهش میزان خطر لخته شدن خون و سکته مغزی

داروهای پیشگیری و کنترل آریتمی و درمان شرایط مربوط به آن مانند پرفشاری خون، بیماری کروناری قلبی و نارسایی قلبی

دستگاه ضربان‌ساز که از یک باتری جهت کمک به تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کند

تحریک الکتریکی یا دفیبریلاسیون قلبی از طریق دفیبریلاتورهای قلبی کاشتنی یا الکتروشوک قلبی، جراحی، تخریب بافت قلبی

بیماری ماهیچه‌های قلب

کاردیومیوپاتی (cardiomyopathy) یا بیماری ماهیچه قلب، گروه متفاوتی از بیماری‌های عضله قلب هستند که در اثر آن‌ها قلب نمی‌تواند جریان خون کافی را برای اعضای بدن فراهم‌ آورد و فرد دچار نارسایی قلبی می‌شود که اغلب با آریتمی همراه است. نشانه‌های کاردیومیوپاتی ممکن است به اغلب بیماری‌های قلبی مانند تنگی نفس، ورم اندام تحتانی، خستگی و کوفتگی، ریتم نامنظم قلب، سرگیجه و غیره شباهت داشته‌باشد.

درمان بیماری‌های ماهیچه قلب بستگی به نوع کاردیومیوپاتی دارد و ممکن است شامل درمان دارویی، کاشت ضربان ساز، دفیبریلاتور، سوازندن و حذف مسیر هدایتی باشد. هدف از درمان، بهبود علائم بیمار است اما بعضی از بیماران نیاز به پیوند قلب پیدا می‌کنند.

بیماری شریان کرونری

بیماری شریان کرونری  (Coronary artery disease)، نوعی بیماری فراگیر قلبی است. این بیماری به خصوص در جوامع پیشرفته و در سنین بالا قربانیان زیادی می‌گیرد. در بیماران کرونری قلبی، سرخ‌رگ‌های "تاجی"، تنگ و باریک می‌شوند و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن کافی محروم می‌شوند.

در این حالت، ابتلا به بیماری شریان کرونری ممکن است در حالت استراحت اشکالی برای فرد ایجاد نکند، اما وقتی که قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد و برای مثال فرد بخواهد چند پله را بالا برود، سرخ‌رگ‌های کرونری نمی‌توانند بر اساس نیاز اکسیژن این عضلات، به آن‌ها خون و اکسیژن برسانند و در نتیجه شخص در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار درد سینه و آنژین قلبی می‌شود. در چنین مواقعی اگر فرد کمی استراحت کند، درد معمولاً از بین خواهد رفت.

در حالت پیشرفته بیماری، چنانچه جلوی خونرسانی‌ یک سرخ‌رگ تاجی به علت مسدود شدن توسط یک لخته خون به طور کامل گرفته شود، قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمی‌رسد، خواهد مرد و این موضوع به سکته قلبی می‌انجامد.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی

افزایش سن به ویژه سن بالای ۵۰ سال، سابقه خانوادگی بیماری، کم تحرکی، وزن زیاد، مصرف سیگار، چربی خون بالا، فشارخون بالا و رژیم غذایی ناسالم از جمله عواملی هستند که انسان را مستعد بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌کند. به گفته متخصصان، برخی از روش‌های پیشگیرانه بیماری‌های قلبی عروقی شامل موارد زیر است:

  • سیگار نکشیدن
  • فعالیت فیزیکی منظم (پیاده روی ساده ترین ورزش جهت سلامت افراد است)
  • استفاده هرچه بیشتر از میوه و سبزیجات و محدود کردن چربیهای مضر و کلسترول
  • مصرف غذاهای کم چرب، کم نمک و آب پز و پرهیز از سرخ کردن غذاها
  • مقابله با فشارهای روحی و روانی
کد خبر 354633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.