معضل آب در کشور حل شدنی است/ انتقال آب به تنهایی مشکلات هیچ منطقه‌ای را حل نمی کند

وزیر نیرو با بیان اینکه معضل کم آبی در کشور حل شدنی است، خاطرنشان کرد: راه‌حل این مهم در همکاری بین بخشی است، متاسفانه اشتباه ما تاکنون این بوده که با نگاه بخشی و جزیره ای به این موضوع نگریسته و آن را تقسیم کرده‌ایم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان در کارگروه سازگاری با بی آبی استان سمنان به اهمیت آب در جهان امروز اشاره کرد و گفت: این اهمیت تا آنجا است که امروزه به نوع نگرش کشورها به مدیریت آب به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی نگریسته می‌شود.


وی با بیان اینکه پروژه‌های آب بدون همراهی دولت‌ها امکان اجرایی شدن ندارند، افزود: دلیل این مهم این است که پروژه‌های آب گران و زمان بر هستند از این رو بخش خصوصی کمتر تمایل به پروژه‌های این بخش دارد.


وزیر نیرو با بیان اینکه انتقال آب به تنهایی مشکلات هیچ منطقه‌ای را حل نمی کند، گفت: اگر همزمان با انتقال آب، فرهنگ و شیوه‌های مصرف اصلاح نشود مشکلات مردم آن منطقه چند سالی پس از انتقال آب چند برابر می‌شود از همین رو زمانی باید دست به انتقال آب بین حوضه‌ای زده شود که اطمینان بیابیم که آب اصطلاحا به یک مشک سوراخ ریخته نمی‌شود.


اردکانیان با اشاره به مزایا و ویژگی‌های مردمان کویری خاطرنشان کرد: مردمان کویری در طی قرون و سالیان به تجربه راه سازگاری با طبیعت و اقلیم خود را یافته‌اند و این امتیاز بزرگی برای مردمان این دیار در بحث انتقال آب می‌تواند باشد.

تامین اصلی ترین مایه حیات برای مردم از اصلی ترین وظایف حاکمیت است


وی با اشاره به پیوند بین تامین آب و امنیت گفت: حفظ حیات مسکون یک ضرورت امنیتی است لذا برای تامین آب مورد نیاز مردم به ویژه در مناطق کویری هر کاری که لازم است را انجام می دهیم، باید جمعیت انسانی در این مناطق حفظ شود و تامین اصلی ترین مایه حیات برای مردم در این مناطق از اصلی ترین وظایف حاکمیت است.


وزیر نیرو با بیان اینکه ما در مصرف آب مشکلات جدی داریم، گفت: تاکنون هرگاه به مشکل کم آبی برخوردیم در پی تامین آب از منابع جدید بوده‌ایم و کمتر به بحث اساسی مدیریت مصرف توجه کرده‌ایم.


اردکانیان ادامه داد: چنانچه آب از منطقه‌ای به نقطه‌ای دیگر منتقل شود باید به این گذاره مهم بیاندیشیم که آب جدید منتقل شده در یک شبکه تربیتی سالمی چرخش کند.


وی اظهار کرد: اگر ۱۰ درصد از مصرف آب در بخش کشاورزی کشور کاهش دهیم نباید در یک افق درازمدت چندان نگران آب شرب برای جمعیت فعلی باشیم اگرچه جمعیت در کشور ما رو به فزونی است و نیازمند منابع جدید آبی است.


این عضو کابینه دوازدهم اضافه کرد: انتقال آب بین حوضه‌ای زمانی جواب می‌دهد که فکری برای چگونگی مصرف و مدیریت آن کرده باشیم. 


معضل کم آبی در کشور حل شدنی است


اردکانیان با بیان اینکه مطالعات طرح انتقال آب خزر رو به پایان است افزود: این طرح در "آب نیرو" در حال نهایی شدن و جمع بندی است.


وی با اعلام اینکه معضل کم آبی در کشور حل شدنی است، خاطرنشان کرد: راه‌حل این مهم در همکاری بین بخشی است. متاسفانه اشتباه ما تاکنون این بوده که با نگاه بخشی به این موضوع نگریسته و آن را تقسیم کرده‌ایم.


وزیر نیرو از برنامه ریزی این وزارتخانه برای اجرای طرح‌های تعادل بخشی سخن به میان آورد و افزود:‌ در همین راستا استان‌های کشور نیز برای اجرای هر چه بهتر این مقوله تقسیم بندی شده‌اند.


تدوین طرح‌های استانی آمایش آب محور


اردکانیان همچنین از برنامه‌ریزی وزارت متبوع خود برای تدوین طرح‌های استانی آمایش آب محور خبر داد و اظهار کرد: این طرح که در آن آب بخش کشاورزی و نیازهای آبی استان‌ها در افق درازمدت دیده شده با همکاری دانشگاه‌های این استان ها تهیه و تدوین می‌شود. 


اردکانیان همچنین در حاشیه این کارگروه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران از کاهش ۲۷ درصدی بارندگی‌های سال آبی ۹۶-۹۷ خبر داد و اضافه کرد: وزارتخانه برای سال جدید برنامه‌های خود را متناسب با این میزان بارندگی برنامه ریزی کرده است .


وی با اشاره به مشکلات برق در تابستان امسال از برنامه‌ریزی برای ۲۵ نیروگاه جدید خبر داد و گفت: با راه اندازی این نیروگاه‌ها پنج هزار مگاوات به تولید برق کشور افزوده می‌شود.

توسعه آبرسانی به مناطق روستایی در اولویت وزارتخانه


وزیر نیرو با بیان اینکه توسعه آبرسانی به مناطق روستایی در اولویت وزارتخانه قرار دارد، افزود: قرار است در این بخش از توان بخش خصوصی نیز استفاده کنیم .


اردکانیان گفت: هم اکنون نزدیک به دو هزار پروژه در بخش آب و برق در کشور در دست اجرا بوده که ۷۵۰ پروژه بزرگ مربوط به سد است. در این بین برای واگذاری تعدادی از این پروژه‌ها به بخش خصوصی برنامه ریزی کرده‌ایم و قرار است اجازه تغییر کاربری برخی از این سدها نیز با هدف ایجاد جاذبه برای سرمایه گذار داده شود.

کد خبر 354561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.