برخی بانک ها ناگزیر از افزایش نرخ سود هستند

 کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به افزایش جذابیت سرمایه گذاری خارج از بانک ها، بانک های سپرده پذیر ناگزیر از افزایش نرخ سودهای سپرده هستند.

محمد واعظ برزانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش اخیر نرخ سود در برخی از بانک‌ها، اظهار کرد: در سیستم بانکداری و ساختار آن نیاز به تداوم چرخه سپرده های ثابت و سرمایه گذاری های بلند یا کوتاه مدت است زیرا در غیر این صورت این گونه بانک ها با معضل عدم استطاعت در تحویل سپرده و سود آن به مشتریان مواجه می شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با افزایش جذابیت سرمایه گذاری های خارج بانکی، از مشتریان سپرده گذار بانک ها کاسته شده و بانک های سپرده پذیر در شرایط فعلی نیاز به افزایش نرخ سودهای بانکی دارند، این تصمیمات برنامه ریزی شده در چهارچوب مالی ساختار بانک ها بوده و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: البته از تاثیرات افزایش نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور نباید غافل بود زیرا نه تنها موجب افزایش تمایل بانک ها نسبت به پرداخت سود سپرده ها می شود، بلکه در ماه های اخیر سقف مصوب نرخ سود سپرده های بانکی در قراردادهای بسیاری از بانک‌ها رعایت نمی شد.

واعظ برزانی با بیان اینکه افزایش نرخ سود سپرده مسبوق به سابقه است، تصریح کرد: تصمیمات و سیاست هایی از این دست در سابقه بانکداری کشور وجود دارد و فقط نوسانات اقتصادی اخیر دلیل افزایش نرخ سپرده های بانکی نیست.

ادغام بانک های تجاری برای اقتصاد بانکی کشور لازم الاجراست

این  کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: بسیاری از بانک هایی که نسبت به افزایش نرخ سود سپرده اقدام کرده اند قرار است به زودی با بانک های دیگر ادغام شوند و این که این بانک ها پس از ادغام سیاست های خود را حفظ کنند در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی ادغام بانک ها در اوضاع اقتصادی کنونی کشور را مناسب دانست و افزود: یکی از راه‌های مناسب و کار آمد اصلاح ساختار بانک ها، اقتصادی کردن هزینه عملیات در شبکه بانک های تجاری است و ادغام این بانک ها یکی از مهم ترین سیاست های لازم الاجرا برای اقتصاد بانکی کشور و راه صحیحی برای کاهش نرخ سود تسهیلات است.

کد خبر 354507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.